Selasa, 11 Julai 2017

BICARA YB/ KHATAM AL QURAN

Alhamdulillah.

Kisah  di hujung Ramadhan yang lalu.

Suara yang kedengaran  di telefon  bimbit pagi  itu  membuatkan
hati saya berdebar.

Sahabat saya menelefon saya  sambil  menangis.

Saya  yang sedang  berdiri ketika  itu  terus  duduk  di kerusi
yang berdekatan.

Ingatan saya  terus  menerpa  kepada ibu  sahabat  saya  itu.
Telah  tua  dan  kurang  sihat .

Adakah ibunya  meninggal  dunia ?
Mengapa  dia  menangis  beria-ria ?

Namun setelah  dia  bersuara dengan  tenang  baru  saya
memahami apa yang  ingin  disampaikan.

MasyaAllah.  Rupanya dia  ingin  menyampaikan kepada
saya  satu  berita  gembira.

Dia  berjaya mengkhatamkan  Al Quran setelah  bersungguhan
mengaji sepanjang  bulan  Ramadhan.

Perkara  yang  pertama  kali  berjaya dilakukan  setelah
berpuluh  tahun  diberi  usia  oleh Allah.

Saya  turut  menangis gembira  dengan perkhabaran  itu.

Bagi saya sahabat saya  itu  adalah  pilihan Allah.

Cita-citanya  untuk  boleh  membaca Al -Quran  telah
Allah  perkenankan.

Hampir  setahun  dia  berguru  dengan  saya.  Bermula daripada
Iqraq 1 hingga Iqraq 6.

Diteruskan  dengan membaca  Quran.  Akhirnya  bulan
Feb  2016 dia  bersama   3 lagi  rakan- rakan  mengaji
dewasanya telah khatam  Al- Quran  di rumah  saya.

Mengimbas  kembali  saat  dia  berguru  dengan  saya
sangat memotivasikan saya  untuk  mengajar.

Tidak  kenal  putus asa  dan kecewa.  Meskipun  pada
mulanya  terasa  sukar  namun  usaha dan doanya yang
tidak  berhenti  telah  membuahkan hasil.

Syukur.  Dia  berjaya mencapai cita-citanya.

Saya  berpeluang beroleh pahala melalui dia.

Gembira  menjadi  guru  kepadanya.

Akhir  perbualannya, dia bersungguhan  meminta  saya
mendoakannya.

Biar  dapat  khatam  Al Quran  di hadapan  Baitullah.

Airmata  saya  meluncur  laju  mendengar permintaannya.

Insyaallah  sahabat. Sesungguhnya  Allah  Maha  Mendengar.

Marilah  kita  sama -sama  meminta.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan