Ahad, 23 Julai 2017

BICARA YB/ PEKERJAAN


Alhamdulillah. Diizinkan untuk saya menulis.

Beroleh pekerjaan mengikut seperti yang kita
cita-citakan adalah rezeki daripada Allah kepada
hambanya.

Namun tidak dinafikan ada di antara kita yang
bekerja kerana terpaksa.

Untuk menyara diri dan keluarga.
Ataupun untuk membayar kembali pinjaman
semasa belajar.

Namun hati sering tidak gembira.
Semua yang dibuat serba tidak kena.

Kerja tidak dengan sepenuh hati.
Ikhlas jauh sekali.

Kerana pekerjaan yang di miliki jauh daripada
impian di hati.

Pun begitu, perlu disedari.
Tidak semestinya Allah memberi apa yang kita hajati.
Kerana mungkin ia baik di mata kita tetapi tidak
disisiNYA.

Apa yang sedang berada di hadapan mata hadapilah
dengan gembira.

Kecaplah sedikit manis daripadanya.
Lupakan  masam, masin dan pahitnya.

Latihlah hati untuk beralah dengan ketentuan.
Pasti ada hikmah yang telah ditentukan.

Kadangkala kita perlu pasrah dan tabah.
Demi secebis kegembiraan di dalam kehidupan.

Teringat  kepada luahan hati seseorang kepada saya.

"Walaupun saya tidak berminat dengan kerja yang ada
sekarang, tetapi saya sedang cuba buat yang terbaik
supaya dapat  menghalalkan gaji yang saya terima".

Hidup ini indah apabila kita sentiasa berlapang dada.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan