Isnin, 13 Mei 2013

BICARA GURU PENDIDIKAN KHAS/PRIHATIN

Setelah keluar daripada  wad kerana jangkitan kuman pada
paru-paru aku menyambung cuti selama seminggu di rumah.
Batuk masih tidak  berhenti  meskipun ubat telah habis  kutelan .

Sejarah dalam  hidup ku, cuti begitu lama .  Selama  bergelar guru 
aku memang sukar  untuk  ambil cuti sakit kecuali   semasa cuti
bersalin.

Selalunya jika pening atau demam-demam air ia akan sembuh 
apabila sampai sekolah.  Bersama anak- anak istimewa ini buatkan 
semua kesakitan ku hilang.  Itu lah keindahannya hidup  sebagai 
guru Pendidikan Khas.

Sewaktu mengandung  Allah lebih banyak membantuku. Aku tidak
pening dan loya sepanjang berada di sekolah. Waktu mabuk hanya
datang selepas maghrib.  Betapa besar nya kuasa Allah .
Memberi mengikut keperluan insan. Dia  maha mengetahui akan segala
yang  tersirat.

Berbalik cerita batuk tak henti-henti , akhirnya aku bertugas semula.
Batuk yang tidak henti-henti amat mengganggu  tuigas harianku.
Meskipun begitu, terpaksa  kulalui.

Dalam keadaan batuk tidak henti-henti itu tiba-tiba terasa ada jari-jari halus 
mengurut belakang ku. Aku menoleh.  Seorang murid lelaki bermasalah
ADHD  berdiri dekat dibelakang  sambil tersenyum manja.

Hati kecil ku tersentuh.  Anak itu kerap aku marahi  kerana sikap
nakalnya dan tidak mengikut arahan. Rupanya dia tidak mengambil hati.
Dia tetap menghulurkan bantuan, meskipun kerap dimarahi.

Itulah  nilai keperibadian yang  tinggi dan sukar untuk kita cari dalam
kehidupan normal kini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan