Isnin, 6 Mei 2013

BICARA GURU PENDIDIKAN KHAS/ FIKIRKAN






















Daripada  200 orang Pembantu Pengurusan Murid   yang hadir  dalam
kursus  pada hari itu,    beberapa oranng  daripadanya  datang bertemuku
di hadapan dewan sebaik  usai sesi  ceramah.

Seorang daripadanya   kelihatan  teragak-agak  untuk berterus terang.
Meskipun didesak dia tetap  tidak mahu  memberitahu tempat bertugasnya.
Mungkin dia mencurigaiku  akan menyampaikan  semula masalah
yang dia ceritakan.

"Saya kasihan melihat budak-budak Pendidikan Khas itu puan".
Dia memulakan ceritanya. Aku  merenung matanya.
Ada  keikhlasan diwajahnya.

"Tiap-tiap  hari budak-budak tu hanya mewarna gambar
dan menyambung titik-titik. Tak ada aktiviti  lain".
Dia  menambah lagi.

"Cikgu-cikgunya  buat apa?. Aku menyoal.

"Kadangkala ditinggalkan saja  budak-budaktu dengan saya,  dia pergi
duduk  bersembang dengan guru yang free" . Jawab PPM itu.

"Awak  tak cuba tanya guru tersebut  tentang  aktiviti-aktiviti lain  yang sepatutnya

 budak-budak  tu buat?" aku menyoal semula.

"Tak pula puan, saya baru lagi,  tak  tahu apa-apa, hanya ikut arahan".
Dia  menjawab jujur.

"Kalau macamtu apa  yang boleh  saya buat untuk membantu awak
menyelesaikan  masalah ?" Aku inginkan kepastian.

"Saya hanya nak tahu apa yang sepatutnya saya buat?"
Dia menjawab lagi.

Aku mencadangkannya untuk menghubungi Unit Pendidikan
Khas. Ketua  Unit   boleh membantu menyelesaikan
masalahnya itu.

Dia setuju  dengan  cadanganku  itu. 

"Awak  doakan saja agar guru-guru  itu berubah dan sedar
tentang tanggungjawab sendiri". Aku menasihatinya.

"Dalam masa yang sama,  saya harap awak tidak jadi
seperti mereka..  Kasihan budak-budak tu".

Nasihat aku  berikan sebelum kami  berpisah.

Meskipun bukan  semua yang bertindak sedemikian, namun
untuk kita semua yang bergelar guru, fikirkan  bersama tentang
tanggungjawab sendiri. 

Kalau  kita sebagai orang yang telah di amanahkan tidak menjalankan
tugas yang sepatutnya, bagaimana pula  orang lain dapat melaksanakannya
dengan lebih baik.

Murid istimewa tanggungjawab kita bersama.



.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan