Ahad, 12 Mei 2013

BICARA GURU PENDIDIKAN KHAS/CERITA

Anak-anak istimewa punya perasaan seperti kita semua.
Rasa cinta, kasih dan sayang tetap sama. Beza   yang ada 
adalah dari sudut  kesetiaan.

Anak -anak istimewa  yang pernah kukenali mempunyai  kesetiaan
yang sejati  berbanding kita yang kerap berbelah bagi apabila
bertemu yang baru dan lebih memikat hati.

"Awak. sayang ke suami awak? "aku menyoal remaja
yang bermasalah slowlearner itu. 

"Mestilah sayang. Cikgu, dia cinta pertama saya" jawapannya
sambil tersenyum.

"Kalaulah macam tu janganlah selalu marah dan bertengkar dengan dia, dia
kan keluar bekerja bukan ke mana pun". Aku menasihatinya.

Dia kelihatan muram dan seperti ingin menceritakan sesuatu.
"TApi cikgu , saya  rasa dia ada makwe  baru" katanya  sambil
merenung mataku.

"Mana awak tahu?"
Aku Menyoal lagi  ingin kepastian. 

"Saya terbaca sms kat handphone dia, selalu perempuan tu tulis 
macam-macam"

"AWak tak tanya  suami awak sendiri  siapa perempuantu". Aku menyoal semula.

"Dah cikgu, dia kata kawan  biasa aje" jawabnya .

"Tak cerita pada mak mertua awak ke hal ni?" 
 
"Dah cikgu, tapi mak mertua saya kata jangan marah suami saya,kalau saya marah
nanti suami saya kahwin lain"

Aku terdiam apabila mendengar jawapan daripadanya.

Beginilah nasib anak-anak istimewa ini. Harapkan orang dewasa  melindungi
namun perkara sebaliknya terjadi.

Usia perkahwinan yang masih muda hancur  begitu saja.  Perkhabaran ku dengar
anak ini diceraikan selepas  6 bulan melayari bahtera rumahtangga. 

SIapa lagi yang boleh membela mereka jika bukan kita.

Anak ini adalah tanggungjawab kita bersama.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan