Rabu, 8 Mei 2013

BICARA GURU PENDIDIKAN KHAS/ CERITA

Dalam  hidup  ada banyak cerita yang kita ada. Sebahagiannya
boleh dilupakan. Tidak  kurang yang sentiasa berlegar diingatan.

Cerita remaja perempuan  bermasalah slowlearner  itu sukar
untuk aku lupakan.     2 bulan yang lalu ceritanya aku dengar
daripada mulut seorang rakan. Kesohihannya  kuragukan.

Hari ini Allah menghantarnya di hadapan sekolah untuk memberi
ingatan kepadaku. Nasib anak istimewa ini sebenarnya memang
tidak terbela.

Pengesahan dari mulutnya sendiri amat melukakan hatiku.
Tanpa aku sedari airmata ini mengalir. Apalah nasib malang
yang dia ada.

Setelah dirogol beramai-ramai di dalam ladang sawit dia telah
diberhentikan persekolahannya .  Selama 3 tahun dia diasuh  akhlaknya
dipusat pemulihan .

Terlalu panjang dan beronak duri cerita perjalanan hidupnya.
Tidak tergamak untuk aku menulisnya di sini.  Yang pasti aku
menasihatinya untuk berubah.

Allah tidak pernah zalim pada hambanya.  Allah  lebih mengetahu
segalanya. Pasti ada hikmah  disebalik apa yang berlaku.

Kuberikan kepadanya seutas tasbih sebagai hadiah sebelum
dia meninggalkan pejabat sekolah. Kupesankan dia untuk terus
bertaubat dari dosa lalu.  Jaga aurat dan jangan tinggal  solat.

Apa  yang ada pada anak  remaja ini lagi, selain melalui sisa
hidup dengan disahkan menghidap kanser rahim dalam usia
yang begitu muda.

Kudoakan dia akan selamat dan terus  tabah.

Semoga  ada sinar mentari  buat anak-anak istimewa yang senasib
dengannya.





Tiada ulasan:

Catat Ulasan