Khamis, 2 Jun 2011

Muhasabah diri 1 Rejab

Makin dekat aku,
Dengan garis penamat kehidupan,
Terasakan aku makin jauh ketinggalan,
Dalam menambah amal,
Dalam menjauh kemungkaran,
Bagi  meningkatkan  keimanan,

Kerapnya diri ini,
Menyedari segala  kekurangan diri,
Kelalaianku  untuk segera menutupi,
Telah menggelapkan kamar hati,
Detik demi detik, hari demi hari,
Silih berganti ...
Antara senyum dan tangis meratapi,
Cahaya dan kegelapan hati,
KAU  juga yang mengetahui,

Semakin kerap aku diuji,
Semakin resah dihati,
Semakin aku cuba merapatimu,
Semakin lalai kurasakan diri ini,
Aku pasrah...
Aku rehda......
Aku menyedari....
Aku sedang diuji.

Jika saban bari,
Di akhir malam aku  syahdu  menatapmu,
Namun, mentari siang bagai menjauhkan aku darimu,
Aku cuba berlari dari dikejari ujianmu,
Tapi... aku lesu, tidak mampu...

Pun begitu aku menyedari,
Kau memang menyayangiku,
Tidak pernah melepaskanku,
Walau sedetik dalam usiaku,

Terus merahamatiku,
Walau aku sering kufur kepadamu,

Tetap menghulurkan kasihmu,
Walau aku derhaka padamu.

Kau lebih tahu segala-galanya tentang aku.

Sesekali aku  takut pada bayangan sendiri,
Kau yang lebih mengetahui,
Kerapnya aku takut dengan kurangnya amalan,
Mugakau mengampuni,

Ya  ALLAH, ya tuhanku,
Jika dapat diterima air mata ini,
Aku tetap akan mensyukuri,
Ya Allah, ya tuhanku,
Muga  sedikit resah ini,
Dapat memberati,
Timbang amalku  dihadapanmu nanti.
Amin.......

HASIL KARYA INI PERNAH DISIARKAN DI MAJALAH FARDU AIN SIRI 5

Tiada ulasan:

Catat Ulasan