Rabu, 10 Mei 2017

BICARA YB/MASUK LUBANG

Alhamdulillah.
MASUK  LUBANG

TEMUDUGA

Seorang sahabat  memohon bantuan daripada saya .
Menemuduga pekerja untuk bertugas di dalam syarikatnya. 
Kebetulan ada masa yang terluang,  saya turun membantu.

Seorang ibu muda adalah calon yang saya temuduga. 
Jangkaan saya tepat tatkala melihat wajahnya. 
Dia  seusia dengan anak ke dua saya. 29 tahun .

Dia hanya membawa sehelai sijil kursus berkaitan dengan 
jawatan yang dipohon. Lain-lain sijil akademi tertinggal katanya. 

Saya hanya menerima alasan yang di berikan tanpa banyak 
 soal. Setelah hampir 15 minit bersoaljawab, saya mengemukakan
 satu soalan yang saya rasakan juga penting.

“Tempat tinggal puan jauh daripada  sini. Dapatkah
 puan sampai tetap waktu bekerja  nanti?”

“Insya Allah boleh puan. Saya dah biasa”. 
 Dia menjawab yakin, saya juga menerima dengan yakin.

“Satu perkara lagi  saya nak tanya” .
“Ye puan, apa dia?”  Dia bertanya kembali.
“Kalau hujan, siapa nak hantar puan datang bekerja?
Boleh bawa kereta sendiri ke?
Kali ini dia  tidak menjawab. Cuma memandang wajah saya.
“Oh, mungkin suami puan boleh hantar ”.

Saya menjawab semula  soalan yang saya ajukan
 setelah melihat ibu muda  itu mendiamkan diri.

HABIS  EDDAH
“Sebenarnya saya  dah bercerai, hari ini baru habis eddah”
 tiba-tiba dia menjawab perlahan.

“Oh, maafkan saya” Kata saya serbasalah.

Soalan saya tidak berjawab dan topik perbualan  telah melencong .

Daripada  cerita ibu muda  itu  saya dapat tahu suaminya sudah ada buah 
hati baru  dan akan berkahwin . Dia  kini tinggal dengan bapanya
dan memelihara 2 orang anak. Yang sulung berusia 13 tahun 
dan yang bongsu berusia 3 tahun.

MINTA PANDANGAN
Apabila  sesi temuduga selesai, tiba-tiba ibu muda itu  bersuara
meminta pandangan daripada saya. Tentang  seorang lelaki bergelar ustaz, 
sudah berkeluarga dan bertugas sebagai  tentera  dan ingin menikahinya.

Terkejut dan terdiam saya .

“Allahuakhbar, cepatnya dia mendapat pengganti”. Hati kecil saya berbisik.

 Setelah diam  seketika saya bertanya kepada ibu muda  itu kembali.
“Puan tahukah bahawa di dalam angkatan tentera terdapat kelayakan
 tertentu sahaja yang membolehkan anggota mereka berpoligami?”

“Tahu ” Dia menjawap ringkas.

TERPAUT
Saya hanya diam dan mendengar   ibu muda itu bercerita tentang
 anggota tentera tersebut. Rasanya dia dan ayahnya sudah terpaut
kepada kebaikan  dan kesolehan lelaki itu.

Masya Allah. Ceritanya menggambarkan mereka memang bercadang 
untuk  bernikah. Mungkin di negeri Thailand.

Saya cuba mengingatkan ibu muda itu dengan menyuakan satu soalan berani.
“Puan  masih  kecewa kerana  suami puan dirampas oleh  orang lain.
 Ni puan juga buat perkara  yang sama. Tidak rasa bersalahke? “

Ibu muda itu mendiamkan diri. Tidak memandang wajah saya, 
 sebaliknya memandang ke luar.

“Saya rasa lebih baik puan solat istikharah dahulu sebelum 
membuat  apa-apa keputusan. Jangan terburu-buru. 
Ini soal masa hadapan puan dan anak-anak”

Nasihat  terakhir saya kepadanya.

BERSERABUT

Setelah dia pergi, fikiran saya pula yang berserabut  memikirkan halnya.

Pertama,  setelah menghitung usia dia dan anak sulongnya bererti 
dia bernikah semasa berusi 15 tahun. Usia yang sangat muda.

Kedua, rasanya dia tidak menghabiskan persekolahan. Itu sebabnya dia
 tidak ada sijil PMR dan SPM yang boleh ditunjukkan kepada saya.

Ketiga, andai dia meneruskan pernikahan rahsia itu, jika pihak atasan 
dapat mengesannya, dan nasib tidak menyebelahi, bakal suaminya
boleh dikenakan tindakan tatatertib.

Keempat, jika rahsia tidak terbongkar, lelaki itu boleh  mengabaikan
 tanggungjawanya dengan mudah kerana tiada siapapun tahu mereka 
telah bernikah.

Alahai. Apabila difikir-fikirkan saya rasa macam jadi  tukang sibuk 
pula memifikirkan  masalah orang lain.


Bukan apa, kisah yang berlaku di sekeliling saya menyebabkan 
saya khuatir ibu muda itu masuk lubang  yang sama dua kali.  

Tiada ulasan:

Catat Ulasan