Sabtu, 25 Oktober 2014

BICARA GURU PENDIDIKAN KHAS/ KACA

Alhamdulillah. Diizinkan untukku menulis sesuatu.

Melihat kanak-kanak lelaki itu berselipar dan jalan
terjengkit-jengkit  aku  menarik tangannya  mendekatiku.

Kenapa tak pakai kasut sekolah? soalku.

Kaki sakit cikgu? dia menjawab gugup.

Aku memandang kearah kakinya  dan tidak kelihatan sebarang
kecederaan,

Setelah mendapat penjelasan,  baru kuketahui  yang sakit
ialah di bahagian tapak kakinya.

Aku mempelawanya duduk  di sebelahku dan meminta
dia menunjukkan tempat sakit yang sebenar.

Aku menelitinya. Subhanallah.

Serpihan kaca rupanya. Dia menolak
tanganku yang cuba untuk menarik kaca itu keluar.

Dia kesakitan.

Setelah memujuk,  aku berjaya mengeluarkan serpihan kaca  tersebut.

Setelah melihat dia tenang aku menyoal.

Di mana kaki awak terkena kaca? .

Di rumah cikgu? jawabnya.

Beginilah.... siapa yang harus dipersalahkan jika
ibubapa sendiri tidak mengambil kisah  tentang anak-anak.

Selalunya  ibubapa  meletakkan kesalahan di bahu guru jika
ada kemalangan di sekolah.

Kejadian yang boleh membawa kita fikirkan  bersama
tentang dimanakah hilangnya rasa tanggungjawab.
















Peringatan untuk diri sendiri.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan