Selasa, 7 Oktober 2014

BICARA GURU PENDIDIKAN KHAS/ CIKGU SIHAT?

Menyambut murid di pagar sekolah bukanlah menjadi rutinku.
Tugasan yang menghambat  di pejabat adalah penghalang,

Pagi tadi, Allah lapangkan sedikit ruang waktu.
Aku melangkah ke pintu pagar .
Bersalaman dengan semua murid yang baru sampai di
sekolah.

Tiba-tiba,  semasa  bersalam dengan seorang
murid lelaki, satu soalan keluar daripada  mulutnya,

Cikgu sihat?

Aku tergamam.  Pertama kali di sekolah ini soalan
serupa itu dikemukakan kepadaku.  Entah mengapa ada satu
perasaan halus menyelinap di hati. Sukar untuk dinyatakan
dalam bentuk ayat. Hanya Allah yang  mengetahui.

Aku mencapai kembali tangannya yang telah kulepaskan.

Menjawap pendek. Saya sihat.

Bertanya kembali.  Kamu dari kelas mana? 

4 Afdal cikgu . Jawabnya.

Murid-murid kelas kedua terakhir tergambar di ruang mataku.

Ada sesuatu yang boleh aku pelajari pagi ini.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan