Sabtu, 21 September 2013

BICARA GURU PENDIDIKAN KHAS/UJIAN BERBEZA

Walaupun  telah beberapa hari kisah itu berlalu, ia
masih jelas terbayang diruang mata. Setiap hujah
yang dilemparkan oleh ibu itu masih jelas ditelinga.

Renungan matanya yang merendahkan orang 
lain, masih terbayang dan sukar dilupakan.

Betapa ibu itu sedang diuji. Ujian tidak suka mengaku
kelemahan  diri sendiri.  Ujian kerana suka menyalahkan
orang lain. Ujian tidak mahu berdepan dengan realiti  yang
anaknya sedang menghadapi masalah  rumit sekali
dan perlukan bantuan daripadanya.

Pada masa yang sama kesabaranku turut teruji.
Pun begitu aku mengucapkan subhanallah di dalam
hati.  Minta  Allah memberkati hasil perbincangan pada
hari itu.

Sesekali suaraku turut meninggi.  Tujuan menjelaskan 
perkara sebenar. Pun begitu, bukan satu perkara mudah
untuk mematahkan segala hujahnya. Dia bukan sembarangan
orang yang mudah untuk beralah dan menerima pandangan
orang lain apabila berhujah.

Apabila dapat berfkir dengan lebih  baik suaraku mula 
mendatar kembali. Dapat aku  bayangkan kekusutan 
tidak akan terlerai, masalah tidak akan selesai jika aku 
mengikutkan nafsu amarahku pada ketika itu.

Hasil perbincangan akhirnya dicapai.  Setelah hampir sejam
bersma ibu itu aku memohon mengundur diri kerana
ada urusan lain.

Sepanjang perjalanan balik,  aku turut rasa bersyukur kerana 
ujian merasa rendah diri dan tidak yakin apabila  dipindah ke sekolah
baru mungkin lebih baik berbanding  ibu itu yang diuji mempunyai
sifat ego  dengan keupayaan diri sendiri sehingga tidak menerima
pandangan orang lain.






Tiada ulasan:

Catat Ulasan