Jumaat, 22 Mac 2013

BICARA GURU PENDIDIKAN KHAS/ TAHAN KERETA

Anak-anak istimewa terlalu tulus hati mereka. Sukar untuk
dinilai dengan kata-kata.  Meskipun tidak  semua orang
boleh memahaminya  namun ketulusan  mereka tetap  menyentuh
hati.

Setelah  aku  diarahkan berpindah  ke  sebuah  sekolah lain,
anak bongsuku tidak aku  pindahkan  sesi  sekolah agamanya
pada waktu petang.  Dia  amat menyayangi  rakan-rakan
lama. Perkara ini  telah memaksa  aku menghantarnya ke sekolah
tersebut pada setiap petang Rabu  sehingga  Jumaat.



















Pada suatu petang, aku dikejutkan oleh satu perisitiwa .
Semasa  sedang memandu melalui   sebuah lorong pintas
untuk ke sekolah  tersebut,  tiba-tiba muncul seorang kanak-kanak
lelaki berdiri  ditengah-tengah lorong sambil mendepa tangan
sebagai isyarat menyuruh  aku berhenti.


Mujur kereta tidak kupandu laju. Aku merungut  kerana marah
dan  terkejut.


"Nak mati agaknya budak ni?"

Apabila  telah  berada dijarak dekat dengan kanak-kanak itu,
aku memberhentikan kereta. Anakku yang duduk di sebelah  telah
mula ketawa geli hati.

"Anak murid  mak lah" celah anakku.

Daripada marah, aku turut ketawa. 

" Kenapa  dia tahan kereta?", aku menyoal di dalam hati.

Dia merapati tingkap kereta di sebelahku. Aku lantas menurunkan
cermin kereta.

"Kenapa ni", aku menyoal.

"Saya  nak salam cikgu".

Tidak jadi  aku hendak memarahinya.
Dia adalah seorang murid istimewa(haiperaktif) yang belajar
di sekolah aku  bertugas sebelum ini.

Begitu ikhlasnya dia.  Ingin menujukkan kasih sayang dan hormat
tanpa mengetahui  perbuatannya itu merbahaya.  Hanya untuk
bersalam dia sanggup menahan  kereta yang sedang bergerak
tanpa memikirkan keselamatan diri sendiri.

Terkenang aku anak-anak normal bijak yang pernah aku ajar.
Adakalanya,  berselisih bahupun mereka tidak akan menegur.

Itulah yang dikatakan ketulusan hati  yang sukar untuk kita
cari di  dunia ini.  Hanya orang dipilih Allah dapat merasai.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan