Ahad, 31 Mac 2013

BICARA GURU PENDIDIKAN KHAS/KISAH SERUPA.















Mendengar  cerita guru  itu  membuat aku  muhasabah  diri.
Mengapa  dia yang   Allah  hantar  untuk bersamaku  dalam
mesyuarat pada hari itu.

 Adakah  sebagai   penambah  dosa  yang
ada  atau  aku  perlu  berkata  sesuatu   supaya  guru  itu  sedar
akan   kesilapan  yang sedang  dilakukannnya.

Siapalah  aku? Tidak  ada  sedikit  kuasapun  untuk  memberi
hidayah  kepadanya.  Banyak  dosa-dosa  lalu  yang aku  pernah
lakukan  melalui  kejadian  serupa, Mencari  kelemahan dan kesalahan
rakan-rakan  dan pentadbir  sendiri.

Aku pura-pura  menukar  tajuk  cerita, tapi  maih  hampa.
Akhirnya  Allah  beri idea.

"Beginilah ...saya  cadangkan awak buat aje  kerja awak.
Doa  banyak-banyak  biar  dia berubah." kataku  padanya.

"Memang  saya  dah  buat  begitu, tapi  setiap  kali   mencuba
hati   saya  sakit.  Semua  kerja aya  kena   buat .  Dia  lepas  tangan"
Guru   itu  meluahkan  rasa  hatinya.

Aku  memahami.  Aku  pernah melaluinya.  Kisah  kami serupa.

"Lupakan   soal  sakit   hati. , fikirkan  bahawa awak  sedang  belajar
 mengurus   sebuah   sekolah.   Rezeki  milik Allah,   mana tahu  awak
pula  dipilih  menjadi  guru  besar.  Mudahlah  nanti."

Dia   diam  dan  merenung mataku.  Mungkin  memikir   apa
yang kukatakan.

"Saya  sebenarnya pun  macam  awak  dulu.  Selalu  mengata
orang lain  sebab  merasa  diri  hebat  dan   boleh buat  semua"

"Dua  tiga  kali  terdengar  sendiri staff  mengata saya,   membuatkan
saya  muhasabah  diri, bahawa  saya juga  banyak  kelemahan
dan  tidak  sepatutnya  mencari   kesalahan  orang lain ."

"Dua  tiga  kali itu  jugalah  yang membuat  saya  terfikir
bahawa  sejarah   akan   sentiasa  berulang  semula"

"Jika saya  suka  mengata,  akan  tiba  masa saya pula  yang dikata"

Dia  berhenti bercerita.  Diharap  Allah  pilih  dia tidak   mengulangi
kesilapan  yang serupa..




Tiada ulasan:

Catat Ulasan