Isnin, 11 Februari 2013

BICARA GURU PENDIDIKAN KHAS/TOLONGLAH CIKGU























"Tolonglah cikgu" Ibu  itu  terus  meminta aku mempertimbangkan
permohonannya. Berbagai alasan  aku berikan  sebagai tanda  menolak .
Bukan  tidak   mahu  membantu.   Bukan  hendak jual  mahal.
Sebaliknya  aku tidak  sampai hati.

Jarak  rumahnya dengan  rumahku  terlalu jauh. Hampir  45  minit
perjalanan  dengan kereta.  Rumahnya  terletak   di sempadan negeri
antara Melaka   dengan  sebuah  negeri  jiran.

Bagi  sampai kerumahku  semata-mata untuk  belajar  membaca
dan  menulis  memang tidak bebaloi.  Aku mencadangkan ibu
itu mencari  guru  yang berdekatan  dengan  tempat  tinggalnya
agar  anaknya  dapat  dibantu   dengan  lebih  baik  dan berkesan
lagi. Ternyata ibu itu  keberatan untuk menerima cadangan yang
diberikan.

Keputusannya seperti  sudah muktamad .  Dia tidak mahu 
berganjak  daripada terus merayu agar aku bersetuju  dengan
permintaannya.

"Saya  risau  cikgu,anak  saya  sudah  berumur  13 tahun, tapi
menulispun belum boleh. Dah 7 tahun di kelas Khas. Yang dibawa
balik selalunya ialah kertas gambar untuk diwarna" .jelasnya
dengan  nada sedih.

Aku menyelak buku-buku latihan yang dibawanya.  Penuh  dengan
tulisan huruf-huruf abjad yang cantik dan kemas.  Apabila kutanya
anak itu menjawap cikgu yang tolong tuliskan.


"Kalau  cikgu   dapat  tolong  setiap  hujung  minggu. saya  rasa
dia boleh juga  sikit-sikit.  Saya  bukan  nak  suruh pandai  sangat, boleh
baca perkara penting pun  dah  cukup"  katanya  lagi sebagai memujuk.

Akhirnya  setelah puas berbincang aku mengalah.  Anak lelakinya
itu aku terima juga untuk belajar membaca dan menulis di rumahku
pada setiap hari Sabtu  dan  Ahad daripada pukul 8.00 -10.00
pagi..

Setelah hampir 3 bulan  belajar ibunya telah mula merasa  senang hati .
Anaknya telah mula boleh menulis tanpa bantuan titik-titik
dan boleh membaca beberapa perkataan kvkv.

Pun begitu, Allah  lebih mengetahui  segala rahsia disebalik  setiap
kejadian. Anak itu dijemput  beristirehat   dengan tenang disampingnya
setelah berjaya menguasai hanya setitik ilmu daripadaku. Dia
ditemui ibunya telah meninggal dunia semasa dikejutkan untuk
bangun pada suatu  pagi.

Semoga anak itu aman dan bahagia di alam  sana.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan