Isnin, 24 Disember 2012

BICARA GURU PENDIDIKAN KHAS/ KISAH IBU


Dari awal  pertemuan lagi,   ibu itu telah menanyakan berbagai soalan 
yang kurang  menyenangkan hatiku. Aku rasa amat tercabar
apabila dia mempertikaikan peraturan-peraturan  yang sepatutnya dia
patuhi jika ingin  memasuki PPKI.


Aku kurang senang dengan sikap ibu itu. Dia sukar menerima pandangan
dan terlalu cerewet. Dia seolah-olah  tahu segala-galanya tentang pendidikan
khas,  namun dalam masa yang sama sukar untuk mengikut peraturan yang
memang telah ditetapkan.

Setelah puas menerangkan rasional kepada setiap persoalan
yang ditimbulkan, aku hilang sabar. Malas rasanya  hendak menjawap
lagi soalan-soalan yang diajukannya.


Akhirnya , aku  memberitahunya agar pergi ke program lain yang lebih
dekat  dengan tempat tinggalnya  jika kurang berpuas hati dengan apa
yang aku laksanakan di SKUP.



" Saya  tak sangka anak  saya boleh jadi macamni cikgu" tiba-tiba ibu 
itu meluahkan rasa hatinya dengan linangan airmata. Suasana  yang 
tegang bertukar kendur.  Dia bercerita panjang sambil  menangis.

Aku mula menyedari segala soalan-soalan yang menyakitkan  hatiku
sejak mula tadi adalah  cara ibu itu menahan perasaan  sedih.  Dia sedaya
upaya cuba menafikan yang anaknya telah menjadi istimewa. 

Ini adalah kerana anaknya sebenarnya  normal dan  diserang demam 
panas semasa berusia  4  tahun.  Sejak  itu anak  itu hilang pertuturan
dan sering diserang  sawan.

Tiada  siapa ingin anak menjadi istimewa. Pun begitu, aku  harap ibu
itu  terus tabah mengharungi  semuanya.

Insyaallah.










Tiada ulasan:

Catat Ulasan