Pemantauan daripada guru-guru pendidikan khas terhadap perjalanan program
inklusif amat penting bagi memastikan ianya dapat dilaksanakan dengan jaya.
Kali ini aku ingin menulis sebuah kisah yang aku lalui akibat daripada tidak
membuat pemantauan berterusan terhadap murid yang mengikuti program
inklusif.
Oleh kerana sebelumnya tidak ada masalah yang timbul maka aku tidak terfikir
bahawa ianya boleh berlaku.Dengan penuh kepercayaan , aku telah melepaskan
begitu sahaja seorang murid lelaki bermasalah autisme pergi dan balik ke kelas
inklusif (separa) tanpa pemantaun yang sepatutnya.
Entah mengapa, pada suatu hari hati ini tergerak untuk bertanya kepada guru
yang terlibat di aliran perdana tentang perkembangan murid tersebut. Alangkah
terperanjatnya aku apabila dimaklumkan bahawa telah hampir seminggu
murid tersebut tidak memasuki kelas inklusif (mata pelajaran matematik)
yang sepatutnya dia hadiri.
Dalam fikiranku,timbul persolana ke mana dia pergi sepanjang seminggu
pada masa mata pelajaran tersebut. Ini adalah kerana murid tersebut
pergi dan balik tepat pada waktunya. Dia memang tidak perlu diingatkan
tentang jadual inklusfinya kerana semuanya telah diingati.
Tindakan yang aku ambil ialah bertanya sendiri kepada murid tersebut.
Jawapan yang aku terima amat memeranjatkan kerana menurutnya dia
tidak mahu masuk kelas inklusif sebab cikgu matematik garang sangat.
Oleh sebab itu dia bersembunyi di dalam tandas setiap kali waktu inklusif.
Nyata disini ianya adalah berpunca daripada kelemahanku sendiri.
Tidak memantau perjalanan program ini dan memberi kepercayaan
penuh hanya kepada murid dan guru di program inklusif.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan