SUKAR
Bukanlah satu perkara
mudah untuk mendapatkan bantuan
ikhlas daripada guru yang tidak
terlibat secara langsung dengan
anak-anak istimewa ini dalam program
inklusif.
Tidak ada sesiapapun harus dipersalahkan apabila
cadangan untuk program inkusif murid pendidikan khas ditolak mentah-mentah
samada oleh pihak pentadbir mahupun guru-guru di aliran perdana,
"Mereka
yang dapat elaun RM 250 mengapa kita
yang kena ajar murid-murid itu" Ini adalah persoalan yang penah aku dengar
daripada rakan-rakan guru di
aliran perdana. Kata-kata ini memang ada
kebenarannya.
PERANAN
KITA
Kita
di sini termasuk saya perlu berperanan
agar program inklusif boleh berjaya jika
tidak sepenuhnya biarlah walaupun hanya
sebahagian. Kita perlu melakukan sesuatu
agar usaha membantu oleh guru-guru di
aliran perdana dapat dilaksanakan
dengan ikhlas tanpa memikirkan soal elaun.
Banyak
faktor mengapa program inklusif tidak dapat mencapai tahap yang diinginkan. Terdapat juga
beberapa cadangan mengatasi yang inginku tuliskan disini.
KURANG
PENGETAHUAN.
Guru di aliran perdana kurang atau langsung tidak
ada pengetahuan tentang program inklusif.
Oleh itu:
1.
Guru aliran perdana perlu diberi pendedahan tentang mengapakah
perlu program inklusif kepada
murid-murid bekerpeluan khas.
Contoh:
-
Keperluan social
-
Keperluan untuk membina keyakinan diri
-
Keperluan untuk berdikari
-
Keperluan untuk diterima sama dalam masyarakat
-
Keperluan menguruskan diri
-
Keperluan belajar dengan guru lain selain daripada guru pendidikan khas
sendiri.
2. Guru
di aliran perdana perlu diberi pendedahan
tentang
tugas lain guru pendidikan khas semasa
ketiadaan
murid kerana mengikuti progam inklisuf.
Ini dapat mengelakkan prasangka yang tidak
diingini berlaku.
Contoh:
-Menjalankan pengajaran individu untuk
murid-murid yang severe
samada dalam
pengurusan diri mahupun
pengurusan
tingkahlaku.
-
Membina RPI
-
Membuat keceriaan kelas
3. Pentadbiran
dan guru-guru lain di aliran perdana
perlu
diberi
pendedahan tentang pelaksanaan sebenar
program
inklusif. ( boleh dibuat dalam, bentuk
kertas
kerja dan dibentangkan semasa mensyuarat kurikulum)
4. Guru pendidikan khas perlu sentiasa memantau
perjalanan
program inklusif ini dari segi:
-Pencapaian
murid
-Kehadiran murid
- Kesihatan
murid
-Tingkah
laku murid
-Masalah yang dihadapi oleh guru
perdana apabila
murid-murid ini
diinklisufkan dan membantu untuk
mengatasinya.
5.
Berikan penghargaan kepada guru-guru di aliran
perdana yang terlibat juga pentadbiran yang memberi
sokongan kepada pelaksanaan
inklusif ini dengan
cara:
- Memberi sijil/surat penghargaan
- Memberi
cenderahati semasa sambutan hari guru atau
hari
penyampaian hadiah.
-Merakamkan ucapan terima kasih kepada guru-guru
yang terlibat dalam
majlis resmi sekolah.
6.
Guru di aliran perdana perlu
diberi taklimat tentang
tahap pencapaian
murid di program pendidikan khas sebelum
mereka mengajar anak-anak ini.
7. Guru pendidikan khas perlu menyediakan laporan
perkembangan
pembelajaran murid dengan bantuan
guru di aliran
perdana . Selain daripada untuk diberi
kepada ibubapa, laporan perlu dibentangkan dalam
mesyuarat
kurikulum supaya keberhasilan pelaksaan
inklusif dapat
dikerahui semua.
MUGA TULISAN INI
DAPAT SEDIKIT MEMBANTU
PELAKSANAAN PROGRAM INKLUSIF DI SEKOLAH
-
Tiada ulasan:
Catat Ulasan