Rabu, 5 September 2012

BICARA GURU PENDIDIKAN KHAS/ INKLUSIF 2


SUKAR
Bukanlah  satu perkara  mudah untuk   mendapatkan bantuan ikhlas  daripada guru yang tidak terlibat  secara langsung dengan anak-anak istimewa ini  dalam program inklusif.

Tidak  ada sesiapapun harus dipersalahkan apabila cadangan untuk program inkusif murid pendidikan khas ditolak mentah-mentah samada oleh pihak pentadbir mahupun guru-guru di aliran perdana,

"Mereka yang dapat elaun RM 250 mengapa kita  yang kena ajar murid-murid itu" Ini adalah persoalan yang penah aku  dengar  daripada  rakan-rakan guru di aliran perdana. Kata-kata  ini  memang ada kebenarannya. 

PERANAN KITA

Kita di sini termasuk saya perlu  berperanan agar program inklusif  boleh berjaya jika tidak sepenuhnya biarlah  walaupun hanya sebahagian. Kita perlu melakukan  sesuatu agar usaha membantu oleh  guru-guru  di  aliran perdana dapat  dilaksanakan dengan ikhlas tanpa memikirkan soal elaun.

Banyak faktor mengapa program inklusif tidak dapat mencapai tahap  yang diinginkan.  Terdapat juga  beberapa cadangan mengatasi yang inginku tuliskan disini.

KURANG PENGETAHUAN.
Guru  di aliran perdana kurang atau langsung tidak ada pengetahuan tentang program inklusif.  Oleh itu:

1.      Guru aliran perdana perlu diberi pendedahan tentang mengapakah perlu   program inklusif  kepada murid-murid   bekerpeluan khas.
       Contoh:
-         Keperluan  social
-         Keperluan untuk membina keyakinan diri
-         Keperluan untuk berdikari
-         Keperluan untuk diterima sama dalam  masyarakat
-         Keperluan menguruskan diri
-         Keperluan belajar dengan guru  lain selain daripada guru pendidikan khas sendiri.

2.   Guru di aliran perdana perlu diberi pendedahan
      tentang tugas lain guru pendidikan khas semasa  
      ketiadaan  murid kerana mengikuti progam inklisuf.
      Ini dapat mengelakkan prasangka  yang tidak 
      diingini  berlaku.
       Contoh:         
-Menjalankan pengajaran individu untuk
      murid-murid yang  severe samada dalam
      pengurusan diri  mahupun  pengurusan
      tingkahlaku.
-         Membina RPI
-         Membuat keceriaan kelas

                  3. Pentadbiran dan  guru-guru lain di aliran perdana perlu
                      diberi pendedahan tentang pelaksanaan  sebenar
                      program inklusif.  ( boleh dibuat dalam, bentuk kertas
                     kerja dan  dibentangkan semasa mensyuarat kurikulum)

                4. Guru pendidikan khas  perlu sentiasa memantau
                    perjalanan program inklusif ini dari segi:
                   -Pencapaian murid
                   -Kehadiran murid
                   - Kesihatan murid
                   -Tingkah laku  murid
                   -Masalah yang dihadapi oleh guru perdana apabila
                    murid-murid ini diinklisufkan dan membantu untuk
                    mengatasinya. 
           
               5.  Berikan penghargaan      kepada guru-guru di aliran
                    perdana  yang terlibat juga pentadbiran yang   memberi
                    sokongan kepada  pelaksanaan  inklusif ini dengan
                     cara:
                   - Memberi  sijil/surat  penghargaan
                   - Memberi cenderahati  semasa sambutan  hari guru atau
                     hari penyampaian hadiah.
                   -Merakamkan  ucapan terima kasih  kepada guru-guru
                     yang terlibat dalam majlis resmi  sekolah.

             6.  Guru  di aliran perdana perlu diberi taklimat tentang
                  tahap pencapaian murid  di program pendidikan khas sebelum 
                  mereka mengajar anak-anak ini. 

             7.   Guru pendidikan khas perlu menyediakan laporan
                   perkembangan pembelajaran murid  dengan bantuan
                   guru di aliran perdana .  Selain  daripada untuk diberi
                   kepada ibubapa,  laporan perlu     dibentangkan dalam
                   mesyuarat kurikulum supaya keberhasilan pelaksaan
                   inklusif dapat dikerahui  semua.


 MUGA TULISAN  INI   DAPAT  SEDIKIT MEMBANTU PELAKSANAAN PROGRAM INKLUSIF  DI SEKOLAH
                   -



Tiada ulasan:

Catat Ulasan