LUAHAN HATI
Seorang bapa menghubungiku semalam. Luahan hatinya adalah berkaitan
masalah anak lelakinya yang kini berada di tahun 1 di sebuah sekolah
negeri Melaka ini.
Menurutnya, setelah seorang guru di sekolah anaknya bertukar,
pembelajaran anaknya sedikit merosot. Jika sebelum ini ada dibekalkan kerja
rumah, kini semuanya tidak berlaku .Tidak ada latihan yang baharu di buku tulisnya.
Dia telah cuba menghubungi guru mata pelajaran/guru kelas,
namun panggilan telefonnya tidak pernah dijawab. Dia rasa dukacita
atas kejadian yang berlaku. Dia menyedari akan kekurangan yang ada
pada anaknya. Aku sedih mendengar ceritanya tambahan bapa ini dan isterinya
juga adalah golongan OKU.
Pernah sekali bapa ini menyusun buku dan alatulis di dalam beg sekolah anaknya.
Apabila pulang ke rumah, dia dapati buku dan alatulis tersebut berada dalam
keadaan yang sama, seolah-olah tidak digunakan langsung.
Anaknya juga telah dihantar belajar dengan seorang guru yang pakar
dalam mengajar murid bermasalah pembelajaran membaca dan menulis.
Hasilnya amat memberansangkan. Walaubagaimanapun dia kesal kerana
kebelakangan ini guru-guru di sekolah langsung tidak membantu
perkembangan pembelajaran anaknya.
Kesimpulan daripada ceritanya dia merasakan anaknya terbiar begitu
sahaja semasa berada di sekolah.
CADANGAN
Aku memang pernah dibawa bertemu anak ini untuk beberapa kali. Cadangan
yang kuberikan setelah membuat penilaian ialah, dia masih boleh dibantu dan
tidak perlu di tempatkan di program pendidikan khas. Walaubagaimanapun anak
ini masih memerlukan tumpuan lebih daripada guru mata pelajaran serta perlu
diberi perhatian individu secara berterusan walaupun untuk beberapa minit di dalam
satu-satu sesi pembelajaran.
Anaknya boleh berutur dengan baik, boleh mengurus diri, telah mengenal abjad
serta nombor . Masalah yang ada padanya ialah tidak boleh menulis dan yang
amat ketara ialah menghadapi masalah tumpuan yang singkat serta mudah terganggu.
Semua kerja bertulis yang dilakukan olehnya perlukan perhatian dan bantuan
daripada guru.
Dia juga telah didiagnos oleh pakar perubatan sebagai menghadapi masalah disleksia
yang ringan. Bapanya telah membawa anak ini menjalani program intervensi di sebuah
pusat intervensi di ibu negara. Laporan yang aku baca dari program intervensi ini
menunjukkan anak ini telah melalui perkembangan pembelajaran yang semakin baik.
HAJAT
Sebagai seorang yang bergelar OKU bapa ini memang berhajat anaknya tidak menerima
nasib yang sama dengannya. Untuk mencapai hasrat ini dia perlukan guru-guru di aliran
perdana yang ada inisiatif serta komited dalam P&P. Aku memahaminya.
Memang sukar untuk merealisasikan harapan bapa ini jika guru tidak ada
pengetahuan dalam bidang tersebut.
Tetapi sebenarnya kini terdapat banyak cara untuk membantu anak serupa
ini didalam kelas aliran perdana. Rujukan boleh di buat kepada guru-guru
yang mengajar di program pemulihan dan pendidikan khas. Rujukan di media
elektronik juga tidak pernah kurang. Apa yang amat penting adalah keinginan
dan kesungguhan dalam membantu.
Kita amat beruntung kerana serba sempurna juga memiliki anak-anak
yang bijaksana. Walauapapun, sesekali, cubalah selami hati insan istimewa.
Cubalah buat sesuatu untuk anak-anak yang boleh kita selamatkan daripada
bergelar OKU.
FIKIR-FIKIRKAN TENTANG TANGGUNGJAWAB KITA...
Tiada ulasan:
Catat Ulasan