Rabu, 1 Ogos 2012

BICARA GURU PENDIDIKAN KHAS/ SEDAR/TIDAK SEDAR

KEJAYAAN

Melihatkan gambar-gambar yang dipaparkan di face book
tentang kejayaan  murid-murid pendidikan khas dalam
bidang  ko-kurikulum telah membuat   aku terpanggil
untuk menulis sedikit  coretan pada petang penuh barakah ini.


Sepanjang bergelar guru  pendidikan khas memang aku sedia
maklum bahawa murid-murid istimewa ini di beri   berbagai peluang
untuk menunjukkan kebolehan dan kemampuan mereka dalam
semua bidang terutamanya  bidang ko-kurikulum dan
ko-akademik.

Berjaya  ataupun  tidaknya  mereka  banyak bergantung  kepada
kesungguhan  guru-guru membimbing  dan melatih. 


SEDAR/TIDAK  SEDAR

Tedapat ramai guru pendidikan khas yang  sedar akan  tanggungjawab
mereka  dalam  melatih anak-anak  istimewa ini. Negeri  Melaka  antara
negeri yang melahirkan ramai jaguh-jaguh ko-kurikulum di peringkat
kebangsaan mahupun antarabangsa. Semuanya  adalah hasil  daripada
kesedaran  dan  kesungguhan guru  dalam melatih  murid-murid.



Malangnya, terdapat kalangan guru yang tidak  sedar tentang satu lagi
tanggungjawab yang juga tidak kurang besarnya.  Ianya adalah  tentang
tanggungjawab mendidik  anak-anak yang severe  samada dalam bidang
pengurusan diri   mahupun  bidang pengurusan tingkahlaku .

Kerapnya mereka ini diabaikan apabila semua guru sibuk
dengan sesuatu aktiviti.  Lebih  mendukacitakan ialah  murid 
bermasalah tingkahlaku  yang severe akan diberi dicuti.

Siapa yang sudi untuk  melatih  anak-anak  ini? Persoalan yang kita
sendiri boleh menjawabnya.  Jika dilatihpun   hanya bagai melepaskan
batuk ditangga.  Tanpa aktiviti dan  bahan bantu  yang   boleh  membantu
perkembangan mereka.

Aku  tahu  bukan  semua guru bersikap demikian.Mungkin cuma segelintir.
Tetapi   fikirkanlah jika memang berlaku, perlu ada perubahan dan
penambahbaikan.  Ini adalah  kerana mereka  sebenarnya mengharapkan
kita .  Bukan  hanya  yang  boleh memahami arahan sahaja yang perlu  dididik,
malahan yang severe adalah pelanggan  utama yang memerlukan lebih banyak
pengorbanan daripada  kita  semua.  



Seorang  ibu  memberitahuku, anaknya yang bermasalah autisme yang  
severe  dibiarkan  tidur  dari awal persekolahan hingga persekolahan tamat  
di sebuah  bilik kerana  guru-guru tidak tahu kaedah untuk membantu... 
sedar/tidak sedar

Tiada ulasan:

Catat Ulasan