Isnin, 23 Julai 2012

BICARA GURU PENDIDIKAN KHAS/ PENGURUSAN TINGKAHLAKU

Sedikit tip  ingin aku  catatkan sebagai panduan
kepada guru-guru yang menghadapi kanak-kanak
bermasalah tingkah laku  di program pendidikan khas.

Biasanya kanak-kanak yang belajar  di program
pendidikan khas sangat  bermasalah dalam kehadiran.
Para  guru  biasanya akan merasa gembira  dan 
sedikit lega   apabila kumpulan ini tidak  hadir ke  sekolah.

Ini  adalah kerana kehadiran  mereka selalunya dirasakan
menjadi  satu beban kepada guru-guru dan PPM yang tidak 
mempunyai  minat  dan kesungguhan.

Seperkara yang perlu diingat  bahawa, syarat untuk
menjadikan objektif pengurusan tingkah laku dapat dicapai
dengan jayanya ialah ianya perlu dilakukan secara
istiqamah (berterusan).

Oleh  itu  jika ada  guru  yang gembira dengan ketidakhadiran
murid  bermasalah  tingkahlaku  di sekolah ianya  adalah
satu perkara yang amat  mendukacitakan.

Guru  perlu  berusaha untuk  menarik perhatian mereka  
untuk  hadir ke  sekolah jika ingin objektif  tercapai  dengan
baik. Perlu diingat bahawa untuk  mengurus  tingkahlaku  
kanak-kanak  di program pendidikan khas bukanlah  satu 
perkara mudah.

Latih  tubi  yang berterusan disertai  dengan pengukuhan 
samada negatif atau positif adalah amat  perlu demi membantu
mereka meninggalkan tingkahlaku yang  tidak  diingini .

Tidak kurang  juga terdapat ibubapa yang suka  menyimpan  anak
yang bermasalah  tingkahlaku  di  rumah.  Mereka perlu diingatkan 
bahawa kesukaran semakin dekat,  apabila anak-anak
itu  semakin membesar.  Tingkahlaku  negatif  yang telah menjadi
darah daging bukanlah  satu  perkara  yang mudah  untuk  ditinggalkan.

Program  pengurusan tingkah laku   yang berterusan  perlu  dilakukan
oleh  guru-guru juga ibubapa demi membantu  mereka  berkembang  
dengan  menyeluruh serta  dapat  diterima oleh masyarakat.

Memang penat,  memang sukar,  memang memerlukan   kesabaran
apabila membuat modifikasi  tingkah laku.  Tetapi  hasilnya....
Allah  yang lebih  mengetahui  . Bagiku, kejayaan mengurus tingkahlaku
murid  pendidikan khas adalah  lambang kejayaan seorang guru 
pendidikan khas.

" Berakit-rakit  ke hulu, berenang-renang  ke tepian"

Tiada ulasan:

Catat Ulasan