Isnin, 2 April 2018

BICARA YB/ EYE CONTACT

Alhamdulillah. Diizinkan saya menulis.

Kanak-kakak yang bekeperluan khas mahupun lewat
perkembangan boleh dibantu untuk lebih maju samada
di dalam akademi ataupun kemahiran lain.

Langkah pertama, perlulah kita mengenal kekuatan yang ada
pada murid tersebut.

Andai murid masih belum boleh memegang alatulis namun
mempunyai "eye contact", maka ia sudah memadai untuk
guru membantu.

Sebenarnya tidak ada istilah "tidak boleh", dikalangan anak-anak
ini. Selagi mereka memahami arahan, selagi itu harapan untuk
membantu amat cerah.

Andai guru dan ibu bapa bersungguh-sungguh tanpa
mengenal jemu, mereka memang  boleh maju.

Dengan kekuatan  "eye contact" dan boleh mengikut arahan,
mereka boleh diajar untuk membaca, menulis, mengira dan
menguasai kemahiran lain untuk membolehkan mereka berdikari.

Susun langkah pengajaran dengan menggunakan kaedah
yang bersesuaian dengan tahap kebolehan mereka.

Mulakan dengan jarak masa yang singkat  di dalam setiap
sesi pembelajaran. Beransur, tambah masa pembelajaran agar
murid tidak rasa bosan.

Gunakan berbagai bahan bantu yang menarik minat
untuk  membantu murid mengekalkan ingatan.

Istiqamah di dalam usaha mendidik. Banyakkan berdoa agar
murid berjaya.

Insya Allah.





Ahad, 1 April 2018

BICARA YB/KEKUATAN

Alhamdulillah. Di izinkan saya menulis.

Apabila mengajar anak-anak yang lemah atau lambat
di dalam pelajaran seseorang guru perlu kreatif.

Jangan sekali-kali hanya memikirkan kelemahan mereka,
sehingga membantutkan harapan guru sendiri untuk
membantu.

Namun, cari kekuatan yang ada pada diri murid,
meskipun kecil untuk digilap agar menjadi lebih
cemerlang.

Menghargai kelebihan lebih baik berbanding
mencaci kelemahan.

Sabtu, 31 Mac 2018

BICARA YB/PANCAINDERA

Alhamdulillah. Diizinkan saya menulis.

Semakin banyak pancaindera yang murid gunakan
semasa belajar, semakin mudah mereka memahami
dan mengingat.

Contoh:
Menggunakan kad huruf  a daripada kertas pasir 
untuk dilihat, dirasa, disurih dengan jari dan disebut oleh
murid lebih berkesan berbanding hanya melihat dan 
menyebut nama huruf di buku.

# Bahan bantu mengajar amat penting untuk 
mencapai objektif pembelajaran.#

BICARA YB/HADIAH

Alhamdulillah. Diizinkan saya menulis.

Hasil  kerja murid ini adalah hadiah sempena hari
persaraan saya.

Sangat cantik. Gambar saya dihiasi dengan lipatan
kertas seperti rama-rama.

Dengan kerjasama menantu saya ia telah di"frame"kan.
Apabila telah siap saya begitu teruja dan bersemangat
Ingin menggantungkannya didinding.

Malang sungguh. Tidak seorangpun anak-anak saya bersetuju.
Alasan mereka ialah gambar manusia digantung
dalam rumah, malaikat tak masuk.

Allah "frust" sungguh masa tu.

Hampir setahun saya menyimpannya di belakang kerusi.

Kadang-kadang hati "jahat" ini  berkata-kata juga.

"Rumah aku, aku punya sukale, apasal anak-anak nak  halang apa
aku nak buat".

Tetapi apabila saya fikirkan masak-masak, saya terima
dengan lapang dada.

Benar. " Tak gunalah saya hantar anak pergi belajar agama kalau
nasihat  mereka saya tak mahu guna".

Redha dalam  terpaksa ajelah.

Suami dapat merasakan keinginan saya.

Suatu hari dia berkata kepada saya.

"Apa susah sangat Yang. Ambik frame tu biar
abang buka semula cerminnya. Ayang cabut gambar tu,
susun rama-rama tu biar nampak penuh"

Allah. Sayapun tidak terfikir begitu.
Untung juga ada suami kreatif ni.
Tindakan serta merta telah kami ambil.
Ubah suai semula.

Beres!. Bukan main gembira lagi hati saya apbila
ianya berjaya digantung didinding.

Lagi bangga apabila saudara mara dan
kawan-kawan  memuji.

"Wah cantiknya. Siapa buat ye?"

Dengan bangga saya menjawab.

"Murid-murid Pendidikan Khas SKDDH yang buat."

Saya taklah cakap guru-guru dan PPM nya juga buat sama.😀

Terima kasih.
Saya sayang anda semua.😍

Gambar A sebelum ubah suai. Gambar B setelah diubah suai.
Mungkin telah hilang keasliannya. Namun saya sangat suka.💕


Jumaat, 30 Mac 2018

BICARA YB/ KREATIF

Alhamdulillah. Diizinkan saya menulis.

Ingin berjaya sebagai guru terutamanya
Guru Pendidikan Khas perlulah:
1. Kreatif
2. Prihatin
3. Pengasih dan penyayang
4. Bertanggungjawab
5. Tidak mudah berputus asa
6  Penyabar.
7. Mahu belajar
8. Inovatif
9. Berkesungguhan
10.Tidak berkira masa, tenaga dan wang ringgit.

Ada berbagai lagi. Andai  ini yang ada dalam diri kita.
Alhamdulillah. Murid berjaya. Guru sentiasa ceria.

Jumaat, 23 Mac 2018

BICARA YB/ TIPS

Alhamdulillah. Diizinkan saya menulis.

Antara tips memberi arahan kepada  kanak-kanak.
Normal apatah lagi istimewa:

1. Ringkas.
2. Gunakan bahasa mudah.
3. Cukup 1 arahan.
4. Ulang paling kurang 3 kali.

Buat masa sekarang saya rasa memerlukan
arahan sebegini.

Allahhuakhbar....

Sungguh, fitrah kehidupan.
Perlu selalu muhasabah.

BICARA YB/ TERLUPA

Alhamdulillah.

Apabila mendapat anak istimewa ramai ibu bapa
yang merasa kecewa dan sukar untuk menerima.

Tambahan lagi jika mereka tidak mendapat
sokongan moral daripada ahli keluarga
sendiri.

Namun begitu, mereka tidaklah membiarkan
anak-anak tersebut begitu sahaja. Tanpa bantuan
yang sewajarnya.

Berbagai usaha telah  diambil.
Rawatan bersama  doktor pakar kanak-kanak,
berbagai program terapi juga  program intervensi,
anak -anak tersebut dibawa hadiri.

Ditambah lagi dengan memberi pelbagai makanan
tambahan yang dikira mampu membantu.

Semuanya adalah demi  memastikan anak-anak
istimewa ini dapat meningkatkan perkembangan diri
dan seterusnya boleh berdikari.

Alhamdulillah. Tahniah.
Peningkatan kemahiran demi kemahiran dapat
dilihat hasilnya yang positif.

Namun, satu  perkara penting yang kerap dilupakan
oleh ibu bapa ialah pergantungan yang lebih
kepada Allah SWT.

Solat, solat hajat, solat sunat, puasa, sedekah
doa dan sebagainya. Demi mendekatkan lagi
diri kepada yang mencipta anak istimewa.

Kita terlupa, segala yang diusahakan tidak
akan berhasil andai tidak dengan izin-Nya.

Dia yang memberi ujian  itu. Dia juga yang
layak untuk menyelesaikannya.

Jangan terlupa.
Usaha, amal, doa, tawakkal.








BICARA YB/ ISTIMEWA

Alhamdulillah. Diizinkan saya untuk menulis.

Sungguh.
Insan istimewa adalah satu anugerah.

Tidak diminta.
Tidak diduga.
Namun dia tiba-tiba menjelma.
Di dalam hidup sesiapa sahaja.
Yang telah Allah pilih berdasar kelayakannya.

Meskipun berat, tetap perlu  dikendung.
Walaupun pahit, tetap perlu ditelan.

Andai tidak tahu, carilah ilmu.
Andai bersendiri, carilah teman menemani.
Juga berkongsi derita yang dialami.

Andai penat, duduklah seketika, berehat.

Andai masih hampa, masih kecewa
dan tidak tahu untuk berbuat apa-apa.

Jangan lupakan Dia.
Allah,  yang memberi ujian dan menerima
setiap permohonan.






BICARA YB/ SEPI

Alhamdulillah.

Menyepi bukan bererti lupa.
Kau tetap di hati.

Teristimewa Untukmu.

Jumaat, 19 Januari 2018

BICARA YB/ INTERVENSI 2

Alhamdulillah. Sedikit perkongsian tentang intervensi.

Kanak-kanak yang lewat perkembangan dan istimewa perlukan
perhatian yang lebih khusus semasa p&p.

Ada diantara mereka yang langsung tiada tumpuan perhatian.
Terdapat sebahagian mereka yang singkat daya tumpuan.

Oleh itu pelbagai aktiviti menarik perlu disusun bagi
menarik perhatian mereka.

Antaranya ialah:

1. Mencantum lego.
2. Memasukkan bola pingpong ke dalam lubang bakul.
3. Memasukkan syiling ke dalam tabung.
4. Mencucuk penyedut minuman ke dalam lubang
    yang terdapat pada bakul.

Semua aktiviti di atas adalah bertujuan meningkatkan
kemahiran tumpuan dan motor halus murid.
                               
Aktiviti-aktiviti tersebut juga perlu dilaksanakan dalam
jarak masa yang singkat.

Berlama-lamaan dengan aktiviti yang sama akan
menimbulkan kebosanan dan mengurangkan minat
anak-anak ini untuk melakukan aktiviti seterusnya.

Selamat mencuba.



Aktiviti Mencantum lego.






Aktiviti memasukkan
syiling ke dalam tabung




Aktiviti memasukkan bola pingpong
ke dalam bekas telur.




Memasukkan straw ke dalam lubang
di bakul.













Kanak-kanak ini boleh memberi perhatian kurang daripada 5 minit.

Isnin, 15 Januari 2018

BICARA YB/INTERVENSI 1

Alhamdulillah. Sedikit perkongsian tentang intervensi.

Kes 1.
Nama: Afif
Tarikh lahir:27.6.2014
Umur: 3 tahun 6 bulan.
Masalah: ASD

Untuk memulakan program intervensi terhadap anak-anak
terutama yang istimewa tidaklah semudah yang
difikirkan.

Mereka sangat sukar didekati. Apatah untuk disuruh
melakukan aktiviti.

Oleh itu langkah pertama yang perlu dilakukan oleh guru
ialah membina hubungan.

Apabila terbina hubungan akan lebih mudah anak tersebut
didekati serta mengikut arahan.

Antara kaedah:
1. Dapatkan maklumat daripada ibu bapa aktiviti yang
    disenangi oleh murid.

    Pertemuan pertama mulakan dengan perkara yang
    disenanginya.

    Ada murid yang suka dipeluk.
    Ada murid yang suka bermain dengan sesuatu contoh lego.

2. Sediakan ganjaran positif yang disukai oleh murid.
     Selang selikan aktiviti pembelajaran dengan ganjaran.

Selamat mencuba.



Kaedah memeluk untuk
menenangkan kanak-kanak.








Ahad, 14 Januari 2018

BICARA YB/ INTERVENSI

Alhamdulillah. Saya tuliskan sedikit perkongsian.

Antara aktivti yang boleh membantu meningkatkan
kemahiran menulis dan tumpuan.

1.Mengoyak kertas.
- membantu murid meningkatkan daya  tumpuan.
-membantu menguatkan jari-jemari.

2. Menggunakan spray yang mengandungi air
    berwarna.
-membantu menguatkan jari-jemari.
-membantu murid meningkatkan daya  tumpuan.
-mengenalkan warna.

Murid yang masih lemah memegang alatulis
jangan dipaksa menulis.

Dengan paksaan sedangkan murid belum bersedia
akan menghilangkan minat mereka untuk menulis.

Berikan aktiviti yang membantu menguatkan
anggota tangan untuk memegang alatulis terlebih
dahulu.







BICARA YB/ MUTIARA KATA

Alhamdulillah. Diizinkan saya menulis.


Berhati-hatilah dengan prasangka,  
kerana prasangka adalah seburuk-buruk ucapan.

(Radio IKIM)

Sabtu, 6 Januari 2018

BICARA YB/ ALUMNI

Alhamdulillah. Di izinkan saya menulis.

Saya pernah berimpian untuk menjadi pentadbir
di Sekolah Kebangsaan Padang Temu ini,
sebaik saya memegang jawatan Guru Besar.

Namun, saya hanya mampu  merancang.
Allah yang memutuskan.

Saya hanya menyimpan mimpi yang ada.
Akhirnya ia dikuburkan  bersama alam
persaraan saya.

Namun kini,  impian saya menjelma kembali.
Apabila pengerusinya cikgu Rashid bin Doralim
mempelawa.
Pertubuhan Alumni SK Padang Temu Melaka.
Sangat unik dan tiada had usia.

Hadirnya saya kali ini.
Bukan untuk menjadi seorang guru besar.
Jauh sekali untuk mengajar.

Sekadar membantu mana yang mampu.
Mana yang sekolah perlu.

Allah.
Sungguh DIA mengetahui.
Niat cikgu Rashid Doralim yang luhur
Allah luaskan lorongnya.

Perjumpaan pertama yang pada awalnya
bagaikan hujan di tengah hari.
Namun, akhirnya menjadi.

Alhamdulillah.

Memang kita semua adalah alumni SKPT
yang hebat. Banyak perkara yang  mampu dibuat.
Andai langkah kita sederap. Hala kita seucap.
Buat membangun modal insan yang sentiasa 
mengharap.

Kepada semua alumni SKPT.
Memang masa kita juga terhad.
Tugasan kita seharian sudah cukup padat.
Meskipun begitu, bantulah mana yang dapat.

Kerana di SKPT  ada anak cucu kita.
Zuriat keturunan kita.
Yang mengharap kerjasama daripada semua.

Biarpun  bantuan yang ada sedikit cuma.
Namun diharap mampu menjana kecemerlangan
SKPT di mata dunia.

SKPT segalanya bermula.