Isnin, 23 Januari 2017

BICARA YB/ POSITIF

Alhamdulillah. Diizinkankan untuk saya menulis.

MENULIS

Menulis semula kisah hidup sendiri boleh menimbulkan  tanggapan 
yang berbeza daripada pembaca.

Tak sanggup saya, nak menceritakan kisah sendiri pada orang lain.
Itu adalah ungkapan yang pernah saya mendengarnya.

Namun pandangan  daripada seorang penulis yang juga
 merupakan seorang ustaz ini,  berbeza pula.

Teruslah menulis kerana kadangkala ada orang  yang telah
menghadapi masalah bertahun lamanya dapat menyelesaikan
 masalah mereka hanya melalui membaca karya  kita.

Dengan mengambil  nasihat ini  ingin saya menuliskan sesuatu
 buat tatapan semua.

Menjadi guru adalah cita cita saya. Hampir 31 tahun saya 
 menceburi bidang ini di sepuluh buah sekolah di empat  buah 
negeri di Semenanjung Malaysia .

Bermula pada tahun 1986 sehingga tahun 1990 bergelar guru
 Bahasa Melayu di Tahap 1 di 3 buah sekolah.

Bertukar bidang menjadi guru Pendidikan Khas pada
 tahun 1992 setelah melalui pengalaman berkursus selama setahun
 di Maktab Perguruan Ilmu Khas di dalam bidang tersebut.

Bermula pada tahun 1992 juga saya sudah bergelar pemimpin kecil.
 Seorang Penyelaras yang ditugaskan mengetuai sekumpulan kecil
 guru  dan pembantu pengurusan murid di Program Pendidikan Khas
 Integrasi  di 4 buah sekolah.

Memegang jawatan sebagai guru besar di 3 buah sekolah. 
Bermula dengan sekolah Gred B dengan jumlah  murid 200 orang, 
dipindahkan ke sebuah sekolah dengan pertambahan jumlah  murid
 seramai 400 orang sehinggalah ke sekolah besar yang jumlah muridnya
 seramai 1000 orang.

Alhamdulillah. Pengalaman yang telah berjaya membina kematangan
 diri dan mengubah cara saya berfikir dan bertindak apabila menghadapi masalah.

SMS

Saya tidak seronok untuk datang bekerja apabila cikgu menjadi ketua di sini.

Itulah antara bunyi ayat dalam sms yang saya terima pada  pagi itu.

Allahukhbar. Hanya Allah sahaja yang tahu hati dan perasaan.  
Berulang kali  membacanya  untuk  memastikan saya tidak tersilap.

Sepanjang hari fikiran saya tidak tenang. Selera makan saya hilang.
 Hakikatnya saya sedang berhadapan dengan satu masalah sangat besar.

Corak pengurusan saya telah menyebabkan orang bawahan tidak
 gembira bekerja. Itu kesimpulan yang telah dibuat oleh fikiran  saya 
yang sedang berserabut.

BERBINCANG
Pada keesokan harinya saya memberanikan diri bersemuka dengan
 guru tersebut. Berbincang  empat mata, dari hati ke hati.

Subhanallah. Daripada penjelasan ikhlasnya  saya dapati banyak 
yang buruk daripada yang  baik ada pada  saya di matanya.
 Itulah punca dia tidak seronok datang bekerja.

Kenyataannya saya terima dengan berat hati kerana
 bercanggah dengan keadaan sebenar.

Dari ceritanya saya juga dapat menangkap sesuatu.
 Ada seseorang di belakang tabir yang sedang menabur fitnah. 
Seorang guru senior yang  berada dalam zon selesa, 
namun kehadiran  saya di sekolah itu  mengganggu keselesaannya.

Saya banyak mengalah pada waktu itu.

Mengalah bukan bererti saya salah. Tidak juga kalah.
Namun menghormati pandangannya tentang saya.
Memang saya seorang hamba yang banyak kelemahannya.

Saya menjelaskan  perkara sebenar tentang tanggungjawab 
saya sebagai ketua  agar dia tidak terus bersalah sangka.

 Dalam hati saya berdoa agar  cikgu itu menyedari satu perkara. 
Segala tindakan saya adalah kerana menunaikan tanggungjawab 
sebagai seorang ketua.

Diakhir perbincangan kami bersalaman dan berpelukan. 

Kami menangis sebak. Bagi dia mungkin kerana telah berjaya
 melontarkan apa yang terbuku di hatinya.
 Saya pula terharu kerana gagal menjadi ketua yang baik.

Syaitan gagal mengapi-apikan kami. Allah sedang memerhatikan,
 malaikat juga menulis  kebaikan untuk kami berdua pada saat itu.

PENYELESAIAN

Kesedihan saya bawa pulang ke rumah. 
Tidak dapat saya gambarkan melalui perkataan.
Hanya Allah yang tahu.

Dengan biji tasbih di tangan, akhirnya kalimah
lahaulawalakuwataillahbillahhilaliyilazim yang telah saya
 ulang entah berapa ratus kali berjaya memujuk hati dan melelapkan 
mata saya yang tidak mahu lena  pada malam itu.

Pagi menjelang.

Masalah mesti dihadapi dengan tenang. 
Tugas mengajar dan mengurus perlu diselesaikan.

Itulah yang terlintas di kepala saat itu.
Sampai di sekolah, fikiran saya kosong. Entah mengapa
 saya sendiri tidak memahaminya. Pun begitu,  kaki melangkah longlai ke kantin.

“Dik, hari ini harga makanan cikgu  Siti (bukan nama sebenar) saya akan bayar”.

Jelas saya   kepada pekerja kantin sekolah. Itu sahaja yang terlintas
 dihati bagi memujuk perasaan sedih yang sedang melanda.

Tengahari itu saya menerima sms berbeza  daripada  guru yang sama.

Terima kasih cikgu, sebab belanja saya makan. Saya minta maaf 
atas peristiwa semalam. Saya sedar saya  juga banyak kurangnya.
 Saya akan berusaha untuk lakukan yang terbaik selepas ini.

Saya tersenyum bahagia membaca sms itu.

Alhamdulillah. Itu yang terlintas di hati saya.

Selepas peristiwa itu, keadaan menjadi lebih baik. 
Banyak kejayaan yang telah dibawa oleh cikgu Siti untuk 
sekolah di dalam bidangnya.

Kepada semua yang membaca. Bukan penilaian ke atas saya,
 atau cikgu Siti mahupun guru senior itu yang ingin saya perjelaskan.

Namun, sama sama kita mengambil ibrah daripada cerita ini 
bahawa dengan berdoa dan berserah diri   kepada Allah kita akan tenang.

Dengan  berlapang dada dan bersikap positif di atas semua perkara
akan membawa kita membina sebuah empayar bahagia bukan
sahaja pada diri sendiri malahan orang lain yang berada di sekitar kita.

Semoga semua yang saya tulis dapat memberi manfaat kepada saya
dan anda semua.
In Sya Allah.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan