Jumaat, 13 Januari 2017

BICARA YB/ ISTIMEWA

Alhamdulillah. Diizinkan untukku menulis.

Tanggal 16 hingga 27 hb Oktober 2016 yang lalu saya 
dan suami telah dipilih oleh Allah untuk menunaikan
 ibadah umrah dan ziarah. Destinasi kami ialah Bandar Suci Mekah,
 Jordan, Masjidil Aqsa (Palestin) dan Madinah. 
Ahli jemaah kami tidak ramai. Hanya 25 orang termasuk seorang mutawwif.

Di dalam kumpulan  kami terdapat seorang remaja  OKU berusia 24 tahun. 
Menurut ibunya dia bermasaalah epilepsi  (sawan) dan sentiasa 
mengambil ubat bagi  mengawal masalahnya itu.
 Dia saya namakan Ali (bukan nama sebenar).

Pada   24 hb  Oktober 2016,  kami akan berangkat ke Kota 
Madinah dari  Amman Jordan setelah berada disana dan 
di Palestin  selama 4  hari.

Sebelum itu selama 4 hari kami berada di Kota Mekah bagi
 menunaikan umrah. Madinah adalah ziarah kami yang terakhir
 sebelum berangkat pulang ke tanah air.

Di awal pagi lagi kami telah bersiap  untuk bersarapan. 
Sedang asyik bersarapan,  tiba-tiba saya melihat Ali berjalan
 pantas menuju kearah seorang daripada jemaah lelaki yang
 sedang bersarapan sama.

Dia  memukul kuat di atas tengkuk lelaki tersebut lantas berjalan
 dengan pantas  memasuki  tandas berdekatan. Lelaki tersebut 
bangun dan cuba mengejar Ali namun dihalang  oleh isterinya.

 Semua yang melihat kejadian itu tergamam. Keadaan jadi kelam
 kabut dan hingar bingar seketika.

Ibu Ali mengejarnya daripada  belakang. Beliau masuk 
ke dalam  tandas dan kedengaran riuh memarahi anaknya itu.
 Semua pelayan di tempat makan mengerumuni pintu tandas
 untuk menyaksikan kejadian.

Mangsa nampak sangat marah dan menghamburkan rasa
 tidak puas hati. Atas pujukan isterinya dia duduk semula 
dan menghabiskan sarapan.

 Saya yang sejak tadi memerhatikan kejadian dari tempat duduk 
 meyambung semula memakan makanan yang terbiar hampir 5 minit.

Beberapa minit kemudian keadaan mula reda. Tidak kedengaran 
lagi suara ibu Ali. Saya melihat mereka berdua keluar daripada  tandas,
 mungkin balik ke bilik.

Sebenarnya kejadian yang berlaku itu  adalah satu perkara biasa bagi
 saya sepanjang mengajar anak anak istimewa.

Tiba-tiba marah,  tiba-tiba menangis ,  tiba-tiba menjerit ,tiba-tiba 
 berlari dan berbagai lagi  tingkahlaku yang tidak diduga boleh 
berlaku di kalangan mereka. Kadang kala bersebab dan kadangkala
 kita sendiri tidak tahu puncanya.

Sejurus selepas  bersarapan saya dan suami bersandar di sofa
berhampiran lobi. Tiba-tiba saya melihat Ali berjalan pantas
keluar dari pintu besar hotel menuju kearah jalan raya utama. 
Ibunya berlari-lari anak mengekorinya sambil memujuk.

Saya dan suami panik. Dengan pantas saya berlari ke dewan
 makan dan memanggil  mutawwfif kami.

Dia yang sedang mencedok makanan berlari ke pintu utama
 hotel untuk mengejar Ali. Dari jauh saya  melihat Ali  berjalan
 pantas tanpa menoleh ke belakang. Dibelakangnya mutawwif  
berlari mengejar diikuti oleh ibunya.

Kereta yang lalu lalang sangat laju. Menyeramkan perasaan saya.
Berbagai prasangka  berlegar di fikiran waktu itu.
Dari kejauhan,  saya hanya mampu berdoa di dalam hati.

Ya Allah, selamatkanlah dia.

 Janganlah berlaku apa-apa yang tidak diingini.

Kami jauh dari negara sendiri , Ya allah.

Bantulah kami

Setelah mereka tidak kelihatan di pandangan  mata, saya melangkah
 kelobi hotel dan bersandar kembali di sofa. Waktu itu juga saya
 teringat Amrizal, Khairi Zayani juga  Cassy. Mereka adalah anak 
murid haiperaktif yang pernah saya ajar.

Kepantasan berlari yang mereka ada tidak boleh ditandingi
 oleh tenaga wanita saya. Berbagai langkah pengajaran kami 
susun bagi membantu mengurangkan masalah tingkahlaku haiperaktif 
yang mereka ada.  Tersangat mencabar dan menguji kesabaran.

Bagaimanakah agaknya mereka diuruskan oleh ibubapa masing-masing. 
soalan  berlegar di kepala.

Kenangan saya  terhenti sebaik suami bersuara mengajak  balik ke bilik.
 Waktu berangkat ke lapangan terbang telah hampir. Kami perlu membawa 
beg ke lobi untuk dimuatkan ke dalam bas apabila tiba masanya.

Sepanjang menuju ke bilik fikiran saya masih tertumpu kepada Ali, 
mutawwif dan ibunya. Hati saya tidak tenang dan berdebar-debar.

Dapatkah mutawwif  dan ibu Ali memujuknya?

Soalan berlegar di kepala saya.

Allah telah tentukan segalanya. DIA lebih mengetahui  akan 
hikmah disebalik semua peristiwa. Bisik hati kecil saya.
Insya Allah. Semua akan okay.
 Tiba-tiba hati saya jadi tenang.

Sebaik selesai memastikan semua barang tidak tertinggal saya
 dan suami menarik beg menuju ke lobi. Setiba dilobi  saya menjengah 
ke luar hotel. Hati saya teringat Ali.

Alhamdulillah. Saya menarik nafas lega. Kelihatan Ali sedang 
duduk bersama ibunya . Mukanya masam mencuka.

Saya menghampirinya.

Boleh makcik duduk di sebelah?

Saya mengajukan pertanyaan kepada Ali.

Dia cuma memandang  wajah  saya dan membisu. 
Ibunya yang mempersilakan  saya duduk.

Sambil berselawat ke atas Nabi Muhammad S.A.W.  
saya mengurut belakangnya. Memberikan kata-kata nasihat
 yang biasa saya berikan kepada anak anak didik saya di
 Program Pendidikan Khas.

Walaupun dia tidak memberi sebarang respond,
 namun saya mengerti  dia mendengar dan memahaminya.

Hati saya sentiasa berdoa.

Bantulah, bantulah Ya Allah.

Itu yang termampu.

Bas bergerak perlahan meninggalkan perkarangan hotel 
Bandar Amman Jordan. Seperti yang diputuskan  bersama mutawwif 
 saya akan   memberi sedikit penerangan kepada ahli jemaah tentang 
anak istimewa yang ada dalam kumpulan kami itu.

Alhamdulillah. Dalam masa lebih kurang 10 minit saya telah 
berkongsi pengalaman dan panduan ringkas dengan mereka 
tentang anak-anak istimewa khususnya  Ali. Ahli jemaah  nampak
 berpuas hati dengan penjelasan saya.

Air mata ibu Ali kelihatan mengalir. Saya boleh memahaminya
 setelah mendengar isi hati beliau  sebelum kami menaiki  bas.

Ali pula kelihatan memejamkan mata seolah tidak mendengar
 meskipun saya tahu dia sedang memasang telinga.

Saya faham juga ada yang kurang puas hati dengan penjelasan saya. 
Seolah-olah memihak kepada Ali. Namun pada masa itu saya hanya
 mampu memejamkan mata seolah tidak melihat. Mengunci  pintu hati 
Seperti tidak memahami. Semua itu bersebab, dan hanya saya mengetahui.

Kepada ibu bapa yang ada anak istimewa, saya mendokan kalian tabah. 
Berikan didikan sebaik mungkin kepada mereka. Hadir mereka adalah 
syurga untuk kalian.

Kepada guru-guru yang terlibat dengan anak-anak ini, kalian perlu berani
 di dalam memperkatakan hak mereka.

Jangan malu dan ragu-ragu. Bantu semaksima mungkin untuk menjadikan 
mereka boleh di terima dalam masyarakat.

Kepada ibubapa yang beruntung kerana tidak ada anak istimewa,
 terima kasih kerana memahami  dan 
boleh menerima keistimewaan mereka.

Namun kepada yang masih memandang hina. 
Ingat satu perkara,  mereka adalah ahli syurga,  sedangkan kita 
tidak tahu di mana tempat kita  di alam akhirat sana.

Semoga coretan ini memberi manfaat kepada kita semua.

In sya Allah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan