Khamis, 18 Ogos 2016

BICARA YB/LIBUR

Alhamdulillah. Diizinkankan untukku menulis.

Hari Jumaat dan Selasa adalah hari libur( cuti)
untuk kami penghuni pesantren.
Pagi ini dengan kebenaran suami aku mengikut
Bibik ke kedai. Teringin melihat apa yang ada dijual.
Mana tahu ada yang kena pada selera untuk di makan.
Bolehlah dibeli.

"Siapa nama Bibik yang  sebenarnya?"
Aku bertanya sambil kaki melangkah di atas batas bendang.
"Siti Salamah ". Jawabnya.
"Sedap nama itu " kataku.
"Tapi mengapa dipanggil Bibik"?. Soalku lagi.
"Jika di Malaysia, Bibik adalah panggilan   untuk
pembantu rumah" Aku menjelaskan.
"Disini Bibik bererti  makcik, kerana aku sudah
punya anak buahnya". Dia  menjelaskan
"Oh, begitu.". Aku mengangguk faham.

Sepanjang perjalanan aku dapat melihat sawah padi
luas terbentang. Sejuk mata memandang. Pemandangan
yang sukar untuk ditemui lagi ditempat tanah tumpah darahku,
Negeri  Melaka.

Saat itu  teringat zaman kanak-kanakku.
Bila musim menyemai, mengubah dan menuai. Sama adik 
beradik berlumpur di sawah. Di bawah terik mentari.

Kenangan yang tidak akan dapat dilupakan.
Zaman itu fikiran tidak diserabutkan dengan
masalah peperiksaan.
 Kesekolah  bukanlah satu bebanan.

Allahuakbar. Bila dikenang kembali. Dahulu dan sekarang.
Jauh berbeza. Jika diberi pilihan rasanya aku lebih gembira
hidup dizaman itu berbanding kini.

Ditengah bendang terdapat sebatang jalan yang lebih
Lebar. Laluan utama rasanya. Dibina dengan batu batu
 kerikil. Motosikal lalu lalang disitu. Aku dan Bibik menyusur
 ditepi  jalan. Memberi laluan kepada kenderaan yang lalu lalang.

Setelah lebih kurang 10 minit berjalan kami melintasi
sebuah sekolah rendah. Alluakhbar. Nampak daif.
Kelihatan seperti sebuah balairaya jika di Malaysia.

"Satu hari aku pasti akan kedalam sekolah itu untuk melihatnya".
Impianku seorang pesara guru. Insya Allah.

Tiba dikedai. Hati kecewa. Tidak ada yang memikat selera.
Lebih banyak makanan ringan daripada barang keperluan
dapur.

Akhirnya aku membeli beberapa bungkus biskut kering,
minyak masak dan sedikit bawang kecil.

Saat itu terliur. Teringat sardin yang dibawa daripada Malaysia
Perlu balik segera untuk memasak. Aku dan Bibik berlalu
meninggalkan kedai kecil itu sambil berbual dan menghirup
udara gunung yang menyegarkan.


Indahnya ciptaan Allah. Alhamdulillah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan