Sabtu, 12 Mac 2016

BICARA YB/ PERGANTUNGAN

Alhamdulillah. Diizinkan untukku menulis.

Adakalanya aku tidak dapat bersamanya pada waktu solat.

Urusan keluarga yang tidak mengizinkan.  Aku meminta dia
solat sendiri. Apabila  menerima makluman  itu,  tergambar
kerunsingan  diwajahnya.

“Saya tak ingatlah kak,  nak baca apa apabila akak tak ada. 
Bila akak ada senang sikit”. Jelasnya jujur.

“Cuba dulu, insya allah boleh”.  Kataku bagi  menanamkan
 pohon keyakinan dihatinya.

“Saya dah cuba sekali dua haritu, langsung tak teringat apa 
yang telah akak ajarkan. Langsung tak ingat kak”.
Dia menambah lagi dengan nada kecewa.  Separuh merayu supaya
aku memahami masalahnya.

“Macamana nak buat ye? Tanyaku separuh bingung.
Rasanya dah lebih 4 minggu bersamanya setiap kali solat.

Namun dia masih lagi tidak dapat   mengingat  sepenuhnya   apa  yang
dipelajari.

Kami diam seketika.

“Baiklah. Awak dengar betul-betul dan cuba fahamkan  apa  yang   saya
 akan cakap ini”. Aku  bersuara kembali.

Dia memandang kearahku. Bersedia untuk mendengar.

“Jika  awak yakin hanya  saya yang  boleh  membantu  sehingga 
 pandai  solat,  awak tidak akan pandai apabila saya tidak ada.".

“Tetapi, jika  awak yakin hanya Allah yang boleh membantu
 untuk awak pandai solat,  awak akan pandai kerana Allah sentiasa 
bersama  di mana sahaja awak berada.

Dia kelihatan  keliru dengan kenyataan yang panjang itu.

 Setelah beberapa kali aku mengulanginya, dia mula memahami.

“Oleh  itu, apabila tidak ingat apa yang awak telah belajar ,  angkat
 tangan dan berdoa. Minta Allah tunjukkan".

Aku menambah lagi, tatkala melihat dia semakin memahami.

Alhamdulillah. Sejak itu dia tidak lagi resah gelisah apabila kami
tidak dapat solat bersama. Ternyata dia makin yakin dengan kekuasaan Allah.

Ada sekali dia meluahkan rasa hati  kepadaku, membuatkan aku sebak ,
Ternyata pergantungan dirinya kepada Allah lebih teguh daripada gurunya ini.

“Semalam , saya memohon bantuan Allah sebelum solat. Terasa ada 
orang yang mengajar saya dari mula hingga akhir solat".


Tiada ulasan:

Catat Ulasan