Sabtu, 13 Februari 2016

BICARA YB/ YANG BERSARA

Alhamdulillah. Diizinkan untukku menulis.

YB adalah singkatan  kepada dua perkataan iaitu Yang Bersara.

Telah tiba ketikanya aku mengubah tajuk setiap bicara kepada
Yang Bersara supaya dapat memberi sedar pada diri sendiri
bahawa usia semakin bertambah. Tidak boleh berlengah-lengah
dalam menambah ibadah.

Ingin kuimbas kembali saat   mengambil keputusan
untuk menjadi YB.

Sebenarnya aku memang bercita-cita ingin bersara apabila
usia perkhidmatan mencapai  30 tahun.

Ramai rakan yang mempersoalkannya. Dengan kesihatan yang
baik kurniaan Allah seolah-olah tidak logik apabila bercita-cita
sedemikian. . Tambahan pula usia 52+ adalah masih muda
 pada akal orang zaman sekarang  untuk  bergelar  YB.

Mengikutkan perasaan sendiri,  sejujurnya aku masih  berbelah
bahagi saban hari sebelum menghantar borang permohonan untuk
bersara.

Meskipun begitu, setelah beberapa kali melakukan solat istikharah
petunjuk telah Allah berikan. Hati makin berat  dan telah berhenti
daripada angan-angan untuk meneruskan kerjaya.

Borang permohonan berjaya kuhantarkan ke Jabatan Pendidikan
Negeri Melaka meskipun tarikhnya agak terlewat.

Alhamdulillah. Dengan izinNYA pada 2 hb Januari 2016 telah tamat
tempoh kerjayaku  sebagai  seorang penjawat awam. Pun begitu,  hakikatnya
dihati kecilku aku belum bersedia untuk bersara daripada menjadi  guru.

Subhanallah. Gembira tidak terkira . Semangat baru untuk menjadi guru
lahir dalam diri ini selepas tarikh di atas. Tidak dapat aku ceritakan disini.
Allah mengetahui.

Namun untuk menggambarkannya aku pernah menyuarakan kepada anak-anak.

"Kegembiraan emak selepas bersara ini melebihi daripada 
kegembiraan emak sewaktu dinaikkan pangkat'.

Seikhlasnya inginku tuliskan disini bahawa aku telah temui  kembali
kepuasan  sebenar menjadi guru yang tidak menerima  tekanan untuk melakukan
tugas-tugas lain.  seperti  30 tahun yang lalu.

Alhamdulillah.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan