Selasa, 10 Disember 2013

BICARA GURU PENDIDIKAN KHAS/ HIKMAH


TUDUHAN

Kata-kata tuduhan itu bertalu-talu menerjah 
melalui  corong telefon bimbit yang melekap ditelingaku.
 Aku langsung tidak berpeluang menerangkan
situasi  sebenar. 

Hanya air mata meluncur laju jatuh diatas surah yasin 
yang sedang kupegang.

Suasana lepas maghrib yang sepatutnya ku penuhi 
dengan bacaan yasin dan majlis taklim terpaksa aku hentikan. 
Anak-anak yang meneruskannya.

Masya Allah.

DIA yang menyusunnya.

 Keputusan mencalonkan nama seorang guru yang terlebih  option 
di sekolah untuk   dipindahkan merupakan  punca masalah.

RAYUAN

Pada  hari berikutnya setelah siap surat permohonan penangguhan
pertukaran  guru tersebut  aku ke PPD untuk berbincang dengan 
pegawai yang berkenaan.

 Tanpa diduga guru tersebut datang juga  untuk  tujuan serupa.
Dalam hatiku tidak menaruh marah mahupun dendam atas segala 
tuduhan yg telah ditujukan keatasku.  Aku berbual seperti mana biasa 
dengan nya sementara menanti giliran bertemu pegawai berkenaan.


Setelah mengambil kira masalah yang aku hadapi disekolah, disamping 
masalah  besar yg dihadapi guru  tersebut akhirnya  keputusan telah dibuat .
Arahan pertukarannya  dibatalkan. Dia kekal di sekolah ku.


Subhanallah.  

Mana suci Allah. 

Mengatur dengan begitu  cantik  sekali. Dia lebih méngetahui akan 
rahsia disebalik sesuatu  musibah.

 Rasa syukur dan gembira yang tidak  dapat aku  gambarkan .
 Aku menangis sepuas-puasnya di dalam  kereta sepanjang 
pejalanan pulang.


LEMBARAN KENANGAN 

Membuka kembali lembaran kenangan ini membuat aku makin yakin 
bahawa Allah adalah tempat yang terbaik untuk mengadu apabila
 menghadapi kesulitan dalam menyelesaikan masalah.

Seikhlasnya kutuliskan disini ialah semasa keputusan perlu ku buat 
aku begitu keliru kerana  ke dua-dua guru yang ingin  ku calonkan 
untuk pertukaran itu adalah guru yang  ada kepakaran dalam
bidang masing-masing.


 Terasa amat sukar. Untuk solat istiharah tidak berkesempatan  kerana  
masa yg diberikan untuk  membuat keputusan hanya  2 hari.

 Disaat akhir itu apa yang  mampu  kusuarakan didalam hati ialah:
"Ya Allah,  biarlah  nama yang kusebut ini tepat  untuk kebaikan  semua."

Ternyata pilihan Allah tepat. 

 Jika seorang  lagi guru kucalonkan pasti aku tidak dimarahi.  
Namun dalam masa yang sama   aku  akan kekurangan seorang tenaga
pengajar tahun 6  dan terpaksa merombak jadual waktu yang telah
disusun.

Dengan meletakkan nama guru itu aku tidak kehilangan seorang pun 
daripada mereka.

Alhamdulillah

             

Tiada ulasan:

Catat Ulasan