Bab 4
Menyepit
Peralatan yang digunakan:
a.
Sepit baju
b.
Bekas /piring kertas
Sepit baju adalah peralatan yang mudah untuk didapati. Selain murah ianya juga
terdapat dalam berbagai warna dan boleh menarik perhatian murid. Ia bukan
sahaja penting untuk ibu menyepit pakaian di rumah, malahan boleh digunakan sebagai bahan bantu
untuk meningkatkan kemahiran motor halus kanak-kanak.
Dalam aktiviti ini, guru boleh memilih sama ada ingin
menggunakan sepit baju yang dibuat daripada plastik ataupun daripada kayu. Cuma dari segi
ketahanan, sepit baju yang dibuat
daripada kayu lebih mudah patah berbanding sepit baju yang dibuat daripada
plastik.
Langkah pertama
ialah murid dilatih untuk menyebut nama
peralatan yang digunakan. Seterusnya minta murid memilih sepit mengikut warna
tertentu (jika murid telah mengenal warna), ataupun guru memperkenalkan warna
sepit baju yang telah dipilih oleh murid.
Kemudian, latih murid untuk memegang sepit baju menggunakan ibu
jari, jari telunjuk dan jari tengah serta
menyepitkannya di tempat yang telah ditetapkan.
Sebenarnya, setiap kali aktitivi menyepit dijalankan, murid sedang
meransang motor halus iaitu jari jemari dan pergelangan tangan untuk berfungsi dengan lebih baik tanpa dipaksa.
Semasa aktiviti berlangsung, murid boleh dilatih mengira jumlah
sepit yang digunakan. Guru boleh mengira dalam lingkungan 1-5 ataupun 1-10,
mengikut tahap kemampuan murid.
Latihan menyepit ini perlu konsisten dilakukan bagi
membolehkan jari-jemari murid bersedia menjalani tugasan yang lebih besar iaitu, memegang pensel dan
pensel warna untuk menulis ataupun mewarna.
Sebenarnya, setiap kali ingin menyepitkan sepit tersebut, murid
akan menggunakan mata untuk melihat dan memastikan sepit berjaya dikepitkan di tempat
seperti yang diarahkan oleh guru. Pada waktu ini, murid sesang meransang kemahiran
koordinasi mata dan tangan pula sekaligus boleh menambah daya tumpuan dan pengamatan
murid.
Sambungan.......
Nantikan kemunculannya pada bukan Oktober
Tiada ulasan:
Catat Ulasan