Jumaat, 15 Februari 2019

BICARA YB/ DOA IBU

Alhamdulillah. Diizinkan saya menulis.

Mendidik anak istimewa adalah satu cabaran yang sangat besar.

Terutama dalam menahan diri dari marah apabila mereka
membuat kerenah.

Ianya tidak semudah bicara. Tidak semudah pandangan mata.

Kerana kerenah mereka bukan sedikit. Dari mereka celik mata
sehinggalah mereka tidur semula.

Saya pernah bertanya kepada seorang ibu yang mempunyai anak
haiperaktif. Anak tersebut telah tujuh  tahun tinggal di madrasah.


"Bila melipat baju, saya berdoa agar anak saya tahu menguruskan
bajunya, kerana bajunya selalu hilang."

"Bila baca quran, saya berdoa biar anak saya mudah hafal quran."

"Pendek kata setiap detik sambil saya membuat kerja rumah,
doa saya tujukan kepada anak saya."


Terbukti. Anak lelakinya semakin matang di dalam pengurusan
diri dan keperluan peribadi. Juga hafazannya semakin bertambah.

Alhamdulillah. Jawapan yang diberi oleh ibu itu membuka minda saya.

"Doa ibu adalah segala-galanya."

Apabila kita kembali kepada yang menjadikan. Kita akan
lebih tenang dan kurang tertekan.

Semoga bermanfaat.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan