Rabu, 13 Februari 2019

BICARA YB/ THE MAKING OF BUKU TERISTIMEWA

Alhamdulillah. Diizinkan saya menulis.

Sepanjang menjadi guru pendidikan khas, penuh  kisah suka dan duka
yang saya lalui.

Andai ingin dibukukan,  akan menjadi lebih dari 3 buah buku.

Masalahnya, apabila saya menulis selepas bersara, fokus saya lebih kepada
kisah pengalaman sebagai  seorang guru besar dan pesara.

Kisah lama di pendidikan khas bagaikan berkubur begitu sahaja.

Apabila buku yang terhasil  dibeli oleh rakan-rakan., terdengar keluhan
daripada  mereka.

"Fikirkan akak tulis tentang pendidikan khas". Nada mereka hampa.

Saya pun  mula mengumpul bahan-bahan penulisan untuk buku ke dua
tentang pengalaman sebagai guru pendidikan khas.
,
Entah mengapa dalam masa yang sama   Allah bukakan hati saya untuk
lakukan satu perkara lagi.

"Kan lebih baik kalau aku berkolaborasi dengan adik-adik guru Pendidikan
Khas yang masih bertugas. Tentu kisah yang ditulis lebih menarik."

"Boleh juga menurunkan ilmu yang aku pelajari  kepada mereka walaupun sedikit"

Allah menentukan yang terbaik.

Bermula dengan Cikgu Hamzah, Cikgu Hajah Hamidah,
diikuti oleh Cikgu Norzalina, Cikgu Ros Laini dan yang terakhir cikgu Hairiah, akhirnya
jumlah kami menjadi enam orang penulis.


Bertungkus lumus kami cuba menyiapkan buku sebelum Pesta Buku
Antara Bangsa  2019.

Nantikan kemunculan buku Teristimewa, Kisah Kasih, Kau, Aku dan Dia.









Tiada ulasan:

Catat Ulasan