Mengajar anak-anak istimewa meskipun di dalam kumpulan
kecil, (6 orang) namun ianya adalah satu cabaran besar.
Tingkahlaku mereka yang berbagai disamping tahap
kemahiran dan pencapaian yang berbeza menyukarkan
guru untuk mengajar secara "kelas".
Untuk mengajar secara individu pula memerlukan
tahap kemahiran dan kepakaran pada diri seseorang
guru. Andaikata, guru yang baru menjalankan tugas
sebagai guru Pendidikan Khas ianya adalah sangat
mencabar.
Saya pernah lakukan begini.
1. Bahan bantu mengajar dan latihan bertulis untuk murid
perlu disediakan terlebih awal sebelum pdp.
2.Setelah seorang murid diajar, terus berikan latihan bertulis
kepada murid tersebut, sementara guru mengajar murid lain.
3.Andai murid tersebut telah berjaya menyelesakan tugasan,
sedangkan murid lain masih belum diajar secara individu,
guru boleh menambah lagi latihan bertulis kepada murid tersebut.
4. Jika murid telah bosan, guru boleh selang selikan dengan aktiviti
lain yang membantu perkembangan kognitif mereka, ( bermain lego,
plastesin, puzzle dsbnya).
Boleh juga diberikan aktiviti yang mereka suka, asalkan membantu
perkembangan.
-Saya berikan satu contoh:
Kes pertama:
Saya pernah mengajar seorang murid downsindrome yang haiperaktif.
Beliau suka berlari apabila tidak diberi perhatian kepada guru.
Saya mengenalpasti beliau suka mengasah pensel.
Oleh itu, setiap kali tugasan beliau selesai, saya akan memberikan
kepada beliau pensel-pensel warna untuk di asah.
Pada masa melakukan aktiviti tersebut, tanpa kita sedari sebenarnya
beliau sedang menguasai kemahiran motor halus, pengamatan dan
pengurusan tingkahlaku.
Kes kedua:
Seorang murid autisme haiperaktif yang suka melukis dan mewarna.
Setiap kali siap tugasan dan ingin bangun daripada tempat
duduk saya akan mengulurkan kertas lukisan dan pensel warna
untuk beliau melakukan aktiviti yang diminatinya itu.
Hasil yang boleh didapati daripada kaedah yang saya gunakan ini ialah:
1. Setiap murid dapat merasa pengajaran secara individu, disamping
saya tidak mengabaikan murid lain.
2. Dapat meningkatkan perkembangan kemahiran motor halus,
pengamatan dan pengurusan tingkahlaku.
3. Mereka belajar berdikari dengan melakukan aktiviti kesukaan
mereka tanpa bantuan guru.
4. Mereka juga belajar untuk mematuhi arahan.
Jangan lupa untuk melibatkan kerjasama dengan Pembantu Pengurusan
Murid kerana ia sangat penting bagi melancarkan sesi pembelajaran.
Semuanya adalah izin Allah juga. Sekecil manapun usaha kita,
banyakkan berdoa. Semoga berjaya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan