Selasa, 22 Mei 2018

BICARA YB/ BELAJAR ATAU BERMAIN

Alhamdulillah. Diizinkan saya menulis.

Seringkali saya mendengar rungutan ibu bapa
tentang anak yang tidak mahu belajar serta
sangat fobia dengan perkataan " belajar".

Saya juga pernah mengalami situasi ini dengan
seorang murid yang bermasalah slow learner.

Dia langsung tidak mahu masuk kelas apatah
lagi duduk di kerusi.

Alhamdulillah. Sedikit ilham Allah berikan.

Saya memujuk beliau dengan berkata.

"Jom kita bermain sama-sama".

Dia mula merapati saya dan duduk di kerusi
meskipun masih belum bersedia untuk membuat
aktiviti pembelajaran.

Saya langsung tidak menunjukkan pensel, lembaran
kerja ataupun buku kepada beliau.

Namun saya mengeluarkan peralatan permaian
seperti lego, puzzle huruf, straw dan sepit  baju,
tanah liat dan sebagainya yang bersesuaian.

Dengan permainan itu saya mengajar beliau mengenal
nombor, warna dan huruf.

Setelah beberapa kali pertemuan akhirnya
murid tersebut masuk kelas dengan sukarela
dan duduk di kerusi untuk "bermain" bersama saya.

Selamat mencuba.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan