Rabu, 23 Ogos 2017

BICARA YB/ UPSR

Alhamdulillah. Di izinkan saya menulis.

Usai solat maghrib salah seorang pesakit wanita lingkungan
hujung 60an menghulur tangan bersalaman dengan saya.

Sangat peramah. Meskipun baru berkenalan dia telah
 bercerita banyak kisah hidupnya kepada saya.

Sesekali saya menyampuk juga. Selebihnya hanya memasang
 telinga sambil tersenyum.

Ceritanya yang paling menarik perhatian saya  ialah tentang
 cucu perempuan berusia 12  tahun yang tinggal bersamanya.

Dia menyebut semua jadual  kelas tambahan dan jadual tution cucunya. Menyebut juga tentang sekolah asrama yang baik jika cucunya berjaya.

Tentang kepadatan waktu belajar  yang menyebabkan
 cucunya kepenatan dan keletihan.

"Makcik kesian tengok dia, sampai tak sempat nak tarik nafas panjang"
katanya penutup perbualan kami.

Saya tersenyum lebar mendengar ayat yang terakhirnya itu.

Memang memahami dan memaklumi.

Solat Isya.

Kebetulan pula usai memberi salam saya lihat wanita itu juga
disebelah saya.

"Kawan datang sini nak operate matake?

Soalan diajukan kepada saya, seolah-olah baru mengenali saya.

Saya nak tergelak. Namun menahannya.

Pertama gelaran kawan yang ditujukan kepada saya.

Kedua, saya rasa dia pelupa.

Ketiga, satu perkara yang dia dan semua orang tidak akan terlupa
ialah tentang UPSR .

Akal kita akan fokus kepada apa yang sering kita dengari.

Bilik solat. Wad mata Hospital Trendak Melaka.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan