Jumaat, 15 Mei 2015

BICARA GURU PENDIDIKAN KHAS/ GURU OH GURU

Guru Oh Guru.
Tugasan yang diberi silih berganti. Yang lama belum sempat
 terlerai,  yang baharu sudah menanti.Itulah cabaran buat guru kini. 
Tugas guru dahulu dan sekarang telah berbeza jauh. 

Semuanya selaras dengan kehendak Pelan Pembangunan
Pendidikan Malaysia  yang  ingin meningkatkan tahap pendidikan
setanding  tahap pendidikan negara maju di dunia.

Tidak  sedikit rasa kecewa membenam di hati guru.
Tugas utama mendidik  telah diganti dengan pelbagai tugasan
 baharu yang menuntut penggadaian  banyak waktu. 

Cabaran
Kepada guru-guru yang  tidak pandai menyusun masa, 
pasti dan pasti akan rasa terseksa. Rumahtangga hampir terabai.
Anak terkapai-kapai. Tugas dapur, bilik tidur, ruang tamu dan 
 halaman rumah melambai-lambai.

Kepada yang tidak kuat ketahanan emosi boleh menimbulkan
perselisihan  sesama  sendiri.  Saling  tuding  menuding  apabila 
tugasan gagal disudahi.

Jika ada arahan baharu,  dosa mengumpat dan mengata menjadi biasa. 
Guru Besar pasti menjadi mangsa. Hanya ketabahan dan ketakwaan  
sahaja  membolehkan guru besar kekal sebagai  ketua.

Guru-guru muda beranak kecil. Tugasan sebagai isteri dan ibu 
adakalanya menyambil. Menjadi keutamaan melengkapkan laporan –laporan,
borang-borang dan fail-fail.

Guru-guru, guru besar, Pegawai Pendidikan Daerah,
Pegawai Pendidikan Negeri dan Pegawai Kementerian 
Pendidikan saling berkejaran.  Whats App, telegram, 
e-mail, portal dan surat menjadi  medium untuk  mengingatkan .
Bagi memastikan ketepatan waktu untuk  menyelesaikan  setiap tugasan.

Siapa yang ambil peduli  semua ini? Segala kesulitan dan keperitannya,
guru yang berada di gelanggang  sahaja merasai.
Penonton di luar hanya boleh melahirkan rasa simpati.

Dahulu Dan Kini
Kini, murid-murid  tidak boleh diteguri,  dimarahi,  
dan dirotan sembarangan. Akhirnya mereka menjadi jagoan. 
Guru tidak dihurmat. Ilmu tidak menjadi berkat.
Inilah kesan apabila sunnah Nabi Muhammad s.a.w. diketepikan.

Kepada guru-guru yang baru berada dilapangan ini 
memang kurang  merasakan jurang.  Kepada  yang telah mengajar 
 lebih daripada 30 tahun ia adalah satu perbezaan yang ketara.

Dahulu. “Cikgu,  saya serahkan anak saya kepada cikgu. 
 Ajarlah sampai pandai. Buatlah apa yang patut. Asal jangan patah dan luka”.

Kini. “Saya tidak pernah memarahi anak saya . Apatah lagi merotan.
Mengapa cikgu berani buat anak saya begitu. Saya akan menyaman cikgu”.

Ayat yang tidak serupa akan  melahirkan tindakan berbeza. 
Hasil yang diperolehi daripada   anak-anak juga akan  berbeza. 
Meskipun begitu tiada  siapa menyedari    semua ini.  
Kita semua sibuk dalam usaha mencapai impian sendiri.

Mohon Bersara
Berapa ramai guru besar dan guru yang mohon bersara, 
meskipun masanya belum  tiba. Tiada siapa yang peduli dengan
masalah ini kerana kekosongan itu boleh diganti.

Bukan kerana tidak berminat. Namun telah hilang kepuasan sebagai 
guru yang sepatutnya  mengajar  akibat  tugasan baharu yang tidak menentu.

Persoalan Dan Jawapan.
Suara hatiku ini bukan meminta simpati.  Namun jika boleh, sama-sama untuk renungi. 
Menjadikah modal insan jika guru tidak dapat memberi tumpuan? 
Menjadikah modal insan  jika  guru hilang keikhlasan?  
 Menjadikah modal insan jika guru mengajar dalam waktu yang keterbatasan?

Pujuklah Hati
Nasihatku buat  diri sendiri dan rakan-rakan guru sebagai penyejuk hati.

“Mohonlah kepada Allah selalu agar kita diberi ketabahan dalam
 mengharungi  segala cabaran. Bukan mudah jika ingin memiliki  syurga.
 Ujian dan cabaran kini perlu disambut dengan tangan dan dada terbuka.

Insya Allah tidak ada kejayaan yang datang bergolek. Halangan adalah ujian. 
 Halangan adalah pengalaman. Perlu kita semua lalui untuk mengejar kejayaan
 dan kecemerlangan di dunia dan akhirat.

Pujuklah hati sendiri.  Anggaplah semua ini adalah ladang pahala untuk kita
semua menyemai benih. Semoga pohon-pohon yang tumbuh akan menjadi
tempat kita berteduh di alam yang kekal abadi. 

Insya Allah.
Selamat Hari Guru













Tiada ulasan:

Catat Ulasan