Jumaat, 8 Mei 2015

BICARA GURU PENDIDIKAN KHAS/ BICARA HATIKU

Bismillahirahmanirrahim
Selawat dan salam ke atas junjungan Nabi Muhammad s.a.w.
 ahli keluarga dan sahabat  baginda.

Subhanallah. 
Sesungguhnya semua  yang ada  milikMU.  
Semua yang terjadi adalah atas kehendakMU.  Segala-galanya adalah  keranaMU.
Atas keizinanMU aku  mampu menulis. Atas keizinanMU aku mampu 
menitipkan sesuatu. Bakal  dijadikan  bahan renungan  berpanjangan, 
meskipun  segala yang  dititipkan ini  akan  kutinggalkan.
Betapa banyak nikmatMU  Ya Allah,  Ya Rahman,  Ya Rahim.

Alhamdulillah.
Beroleh pekerjaan sebagai  guru . Satu pekerjaan mulia
yang tidak pernah akan ada subhat  didalamnya.  Segalanya adalah satu ibadah.
Sepanjang kehidupan, sehingga selepas kematian akan disebut sebagai guru.
Pahalanya  berkekalan.

Dari awal  pagi,  memasuki perkarangan  sekolah,  pahala melimpah. 
Mengajar, menegur, membimbing, memberi  ingatan , menasihatkan. 
Apa jua yang baik dilakukan    adalah  satu ibadah.  Ia  berupa sedekah jariah y
ang akan kekal selepas kematian.  Sewaktu bertemu tuhan.
Allah Maha   Pemberi.  Kepadaku,  juga sesiapa sahaja yang bergelar guru.
Segala perkara baik yang diajarkan akan menjadi saham lumayan  di jannah nanti.
Insya Allah.


Allahuakhbar
Rasanya tidak ramai guru yang menyedari semua ini. Termasuk aku dahulu.  
Dizaman mudaku.

Mungkin sama  antara kita , hanya menghitung kenaikan gaji  saban hari dan bulan. 
Menghitung bonus untuk tambahan.  Tidak pernah terfikir,  bergaji penuh 
di hujung tahun  meskipun seronok  bercuti di kampung.

Kerja bukan dengan hati. Hanya kerana gaji.  Kerja sambil lewa dan sentiasa 
berkira masa dan tenaga. Datang kerja lewat namun balik perlu cepat. 
Tidak mahu lewat dua kali.

Siapakah kita untuk menyedari semua ini jika tidak mendapat  keizinan
daripadaNYA.  Bersyukurlah  kepadaNYA jika sesiapa juga  diawal usia  kerjaya 
sebagai guru telah dipilih oleh  Allah untuk menjadikan  semua tugas 
sebagai  satu ibadah.

Namun kini  ya Tuhanku. Atas izinmu. Aku  pasrah yang berlalu tetap berlalu.
Tidak mungkin aku akan dikembalikan di zaman lenaku.
 Mengubah keburukan yang pernah kulakukan  menjadi  sebuah kebaikan
hanyalah  satu impian.

Astagfirullah

Pun begitu hasrat menggunung  untuk menampal   segala tugasan   dulu yang
sengaja kukoyakkan. Menutup   lubang  kesilapan.  Samada aku sedari atau tidak. 
Terlalu  banyak. Tidak terhitung dengan jari.  Hanya Allah yang mengetahui.

Dikala menyedari segala kesilapan,  aku telah  mula  lemah dek usia. 
Pun begitu, apa juga  cara yang  tersedia, tetap  cuba aku usahakan. 
Demi mengejar pahala berkekalan.  Siapalah aku. Tidak mampu 
memberi  kesedaran .  Jauh sekali  menurunkan hidayah.  Aku insan 
lemah. Kerap  hanyut dibuai mimpi dunia yang tak pernah padam. 
Berkejar sama mencari   sesuatu untuk kepentingan peribadi.  
Ya Allah, ada ketika aku merasakan hinanya dengan sikap  sendiri. 
Semoga beroleh keampunan.  Ya Rabbi.

Seringkali merintih  dihadapan Tuhan.   Memohon keampunan. 
Bersalut persoalan. 
Apakah  yang telah aku berikan kepada anak-anak didikku sepanjang 
aku bergelar guru? 
Diterimakah  olehNYA  segala titik peluh yang selama ini aku canang-cangankan?
Sampaikah segala apa yang kuajarkan?
MENJADIKAH modal insan yang pernah  diamanahkan?

Halalkah  rezeki  yang selama ini  telahpun  kukongsikan bersama arwah abah,
 emak, adik beradik, suami dan anak-anak.?

Jawapannya aku sendiri tidak pasti.
Semua adalah urusanNYA.  Yang mampu kulakukan disini ialah  menulis  sesuatu. 
Berdasarkan ilham  yang Allah turunkan asbab pengalaman lalu. 
Memberi ingatan, melalui  tulisan.  
Segala yang bakal dikongsikan adalah nasihat untuk diri sendiri  serta yang 
dipilih Allah untuk memahami.  Semoga  Allah terima sebagai satu ibadah.


Lahaulawalakuwaataillahbillahilaliyilazim.











Tiada ulasan:

Catat Ulasan