Selasa, 14 April 2015

BICARA GURU PENDIDIKAN KHAS/ KISAH SIIBU

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.


Pagi tadi:  Kisah seorang ibu:

Datang ke pejabatku  dengan marah-marah sebab anaknya dicubit oleh
guru.

Setelah memohon maaf  kepada ibu  itu bagi pihak rakanku aku
memberi sedikit tazkirah percuma dipagi  Selasa :

"Saya anak orang miskin puan. Arwah ayah saya nelayan dan saya
ada 11 orang adik beradik. Arwah ayah saya ingin melihat saya berjaya.
Apabila saya masuk Tahun  1, dia serahkan  saya  kepada guru saya
dan berkata:

Cikgu,  saya serah anak saya pada cikgu. Buatlah apa sahaja
asal dia pandai dan pukullah asal jangan dia patah.


Berkat cubitan guru, berkat rotanan guru, berkat kemarahan guru
saya sekarang bergelar Guru Besar. Berkat kasih sayang guru saya
berjaya.  Kasih sayang bukan belaian dan kemanjaan tetapi sebaliknya.

Dan puan, Isnin minggu lepas, saya telah bersama-sama memandikan jenazah
bekas guru yang pernah memarahi saya dan menjadikan saya orang berjaya".

Tiba-tiba airmata ibu itu berlinangan dan dia berkata:

"Terima kasih puan, saya tidak pernah dinasihati begini."













PADAMU KU BERSERAH

Tiada ulasan:

Catat Ulasan