Sabtu, 10 November 2012

BICARA GURU PENDIDIKAN KHAS/ HAIPERAKTIF

Mendidik   anak  istimewa  yang bermasalah  haiperaktif  bukanlah     satu
perkara    mudah. Kali   ini   sedikit  tips  ingin  aku  berikan  kepada
rakan-rakan  pembaca  bagaimana     aku  membantu   mereka  sepanjang
sesi persekolahan.

Biasanya   pada  hari  pertama kehadirannya tidak  akan  berlaku aktiviti
P&P.  Aku  lebih  suka   menemubual  ibubapa murid    dan membiarkan
murid tersebut   dengan  aktiviti  sendiri.   Sambil  menemubual   aku  akan
memerhatikan  gerak geri  murid  tersebut.    Andaikata  tingkahlaku  murid
tersebut tidak    terkawal aku  akan   dapatkan  bantuan rakan  guru untuk
memantau.

Tujuanku ialah  ingin  melihat  kelakuan  sebenar   murid  itu.  Ini  adalah
kerana  kadangkala  ibu/bapa   menyembunyikan tingkahlaku   sebenar
anak  mereka  kerana  malu.  Setelah   melihat    sendiri  kelakuan  sebenar
murid  tersebut  akan  memudahkan   aku  dan    rakan-rakan   mengenalpasti
kaedah  dan   bahan  bantu   yang  sesuai  digunakan oleh  murid  itu pada
sesi   pembelajaran dihari   seterusnya.


Selalunya ,  sesi   ini  berlangsung  lebih  kurang  setengah   jam.  Selepas
itu  aku   akan  membuat   saringan  dagnostik  dengan  menggunakan
IPP  untuk   mengetahui   tahap  penguasaan  murid   dalam  3M,  urusdiri,
tingkahlaku   dan   sosial.. Meskipun  IPP  yang disediakan  oleh  BPK
kurang  bersesuaian,   namun  ia sedikit   sebanyak  membantu  aku
dan  rakan-rakan mengenalpasti tahap  penguasaan  murid  dalam  4  bidang
di  atas.

Setelah  sesi ini  tamat aku akan  meminta ibu/bapa  membawa  anak mereka
pulang.   Sesi P&P  hanya akan berlangsung pada  hari  berikutnya.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan