Khamis, 8 November 2012

BICARA GURU PENDIDIKAN KHAS/ SURAT

Pagi  tadi,   setelah  3 hari tidak hadir ke sekolah kerana menghadiri
kursus,  aku berada  di  sekolah  semula. Pada  waktu  rehat
dalam perjalanan ke kantin , seorang pelajar perempuan
menghulurkan kepadaku sepucuk surat. Dari penerangannya aku
dapat memastikan bahawa surat itu  datang  daripada seorang
pelajar perempuan lain yang belajar dalam tahun 6.

Isi surat itu agak pendek. Bahasanya juga tidaklah teratur kerana
pelajar yang menulis surat tersebut  adalah pelajar daripada kelas
terakhir di tahun 6.

Apa yang ditulisnya ialah:

Saya  .......
Dari Kelas 6......
Ingin menyampaikan  pesanan untuk  semua guru.

Cikgu  semua saya ........... dari kelas 6........ ingin mendoakan pada setiap
guru supaya sihat sentiasa.  Kuat  untuk  memberi ilmu pada  setiap murid.
Maaf jika  saya pernah menyakitkan hati  setiap guru.  Saya rasa banyak
ilmu yang telah diberi pada  saya.  Saya  budak  yang banyak masalah.  
Mungkin ramai  guru yang saya sakiti .

Gikgu tolong beritahu  semua guru saya kirim salam dan minta ampun  maaf.

Saya..........

Aku  tertarik  dengan isi surat ini .  Memang murid ini banyak menimbulkan
masalah disiplin kepada sekolah.  Tetapi tanpa kuduga  dalam diam, dia sendiri
menyedarinya.  Muga  kesedaran ini boleh membawa perubahan kepadanya
apabila berada di sekolah menengah kelak.

Dia datang menemuiku  sebelum sesi sekolah berakhir.  Semasa bersalaman aku
memeluknya dan membisikkan kepadanya " terima kasih dengan surat awak tadi, saya akan
bacakan pada rakan-rakan guru apabila ada mesyuarat nanti."

Kudoakan... dia akan terus berubah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan