Selasa, 3 April 2012

BICARA GURU PENDIDIKAN KHAS/ JOHAN NASYID


       CUBA   NASIB  
                                    
Dengan   berbekalkan  kekuatan   penyanyi  solo    Namun  Ku Punya  Hati,  aku   mencuba  nasib.  Aku   dan  rakan-rakan  menyahut   cabaran  Unit  Pendidikan  Khas  Jabatan  Pelajaran  Melaka  untuk menghantar  murid-muridku menyertai  pertandingan  nasyid   dalam Majlis   Tilawah   Pendidikan Khas  peringkat  negeri  Melaka.
Bagiku   yang  menjadikan  sebuah  pasukan  nasyid  itu  lebih  menarik ialah  ianya diiringi  oleh  bunyi peralatan    muzik  seperti  kompang,  bongo,  tamborin,  maracas  dan  sebagainya.  Malangnya  tidak  ada  seorangpun  daripada  rakan-rakan  guru  di programku yang  dapat  membantu.  Kami semua tidak  pakar  dalam   bidang   muzik.
BERUSAHA
Walaubagaimanapun   kami  tidak  putus  asa  untuk  mencuba.   Namun  setelah  beberapa   kali  membuat  cubaan ianya  tidaklah   membuahkan  hasil.    Setiap  kali  latihan  dibuat,  bunyi-bunyi   muzik   itu  berubah  rentaknya  kerana  kelemahan  kami.  Bunyi   yang kami  sendiri  dengarpun   tunggang   langgang  dan  tidak  mengikut  melodi  lagu  yang dinyanyikan,
Setelah   puas   memikirkan   apa yang  patut  kulakukan,  akhirnya  aku  dan rakan-rakan  diberi  ilham oleh   Allah.  Aku  telah  cuba   menghubungi   seorang  jurulatih  nasyid  daripada sebuah  sekolah menengah  agama   yang  memang hebat  pasukan  nasyidnya untuk   membantu.
Setelah  diputuskan  waktu  dan  harinya  aku  pergi  ke sekolah  tersebut.  Aku  telah  membawa  penyanyi  soloku bersama.  Kubawa juga   bersamaku   4   jenis  alat muzik  yang   boleh  dimainkan  oleh  murid-muridku. Alat-alat  tersebut  ialah  kompang,   maracas,  tamborin  dan  kestenet.
Apa   yang  aku  lakukan  ialah  meminta  pelajar   dari  pasukan  nasyid  tersebut  memainkan  alat-alat  muzik serta  menyanyi  bagi  mengiringi   penyanyi  soloku.   Persembahan  yang  lengkap   ini aku  rakamkan. 
 LATIHAN
Dengan  berbekalkan  rakaman  ini  aku  dan  rakan-rakan  melatih  pasukan  nasyid  program  pendidikan  khas  kami.   Aku  mengaturkan  sesi  latihan  yang berterusan.   Ianya  mesti  dilakukan setiap hari  walaupun  hanya    sebentar.    Tujuannya ialah   bagi  membantu  murid-muridku   lebih  mahir,  lebih ingat  dan  berkeyakinan  diri.
Disamping  itu  mereka  juga aku  latih  agar  bernasyid  sambil  membuat  pergerakan.   Pergerakan  mereka  kupastikan  serentak  dan  teratur  bersesuaian  dengan  senikata  lagu  nasyid   tersebut. 
Memang  amat  mencabar  apabila ingin  menjadikan  mereka betul-betul   mengingati setiap  lirik  lagu, membuat   pergerakan  dan  berkemahiran  pula  bermain  alat  muzik  yang  kusebutkan  diatas.  Jika  tidak  betul-betul  kuat  semangat  memang  aku  telah  mengalah.   Ini  adalah  kerana  macam-macam  halangan  yang  datang   sepanjang  menuju  ke  hari  pertandingan.   
Halangan  seperti  kerap  demam   dan  tidak  hadir  ke  sekokah, tidak  ingat  lirik, muzik  tidak  ikut  tempoh  dan  sebagainya  kerap muncul  setiap  kali  sesi  latihan dijalankan. Walaubagaimanapun,  pasukan  nasyid  itu  tetap  menjalani latihan demi  latihan  sebelum  menjelang  hari  pertandingan.  Hari   yang  dinanti-nantikan  tiba.    Akhirnya  pasukan  nasyidku   telah  menjadi johan  nasyid  pendidikan  khas  Negeri  Melaka pada  tahun tersebut.
DIMANA  ADA  USAHA,  PASTI  ADA  JAYA… 
  


Tiada ulasan:

Catat Ulasan