Sabtu, 24 September 2011

KEGAGALAN BUKAN BERERTI KEKALAHAN


Peganganku 

Kegagalan bukan bererti  kekalahan  dalam perjuangan  hidup. Fikir dan lakukan sesuatu yang lebih bermakna bagi melupa dan menutup kegagalan yang pernah dialami . Pasti hidup lebih terisi dan memberi erti.

Ini adalah peganganku  semenjak menjadi guru kepada insan-insan istimewa ini.

Beberapa kali aku alami kegagalan.  Setiap   kali aku kecewa,  Allah memberikan kepadaku kekuatan untuk   bangun demi anak-anak  ini.

  
Tahun 2003

Teringat aku pada tahun 2003 ramai guru-guru begitu sibuk mengisi borang  untuk memohon menjadi   guru pakar .  Aku juga tidak   ketinggalan  untuk mengisi   borang bagi mendapatkan jawatan itu.

 Puaslah juga bertanya kepada rakan-rakan guru yang pernah memohon, apa yang perlu aku sediakan jika ingin memohon menjadi  seorang guru pakar. Ada juga   sedikit persediaan yang kubuat.

Tiba waktunya  aku dinilai oleh nazir. Dari pagi  hingga waktu menjelang tengah hari aku dinilai.  Semua segi, semua bidang. Yang  tidak aku senangi sedikit dalam sesi itu ialah  salah satu syarat untuk menjadi guru pakar ialah penilaian ke atasku dibuat oleh murid-murid pendidikan khas sendiri.

Mungkin semua orang yang terlibat dengan murid-murid ini boleh fikir sendiri akan tahap murid-murid yang berada diprogram Pendidikan  Khas. Tanya tentang diri mereka sendiri pun kadangkala mereka tidak faham inikan pula  nak mengisi   borang pemarkahan menilai guru .

Aku  terpaksa  akur, kerana ianya satu ketetapan pada masa itu.  Untuk masa sekarang tidak pula aku tahu adakah ianya masih dilaksanakan ataupun tidak.

Lama juga aku menanti jawapan hasil daripada permohonanku.  Setelah hampir terlupa yang aku ada memohon jawatan itu,  baru jawapan secara bertulis mengenai kegagalanku diterima.
    
Dari situ sebenarnya aku belajar bahawa bukan semua yang kita hajatkan akan kita perolehi.  Allah lebih mengetahui apa yang sesuai atau tidak untuk kita. Kegagalan itu tidaklah menjadikan aku terus putus harap.
Usaha mendidik anak-anak ini  kuteruskan.  Kesibukan telah membuatkan aku lupa akan kegagalan kali pertama itu.

Tahun 2008,  2009  dan 2010

 Apabila telah mula   menyambung belajar dalam bidang  Ijazah Sarjana Muda Pendidikan Khas hatiku tertutup untuk  mencuba lagi.  Meskipun begitu, pada tahun 2008  aku mengisi borang buat kali kedua. Sudah memang ditentukan Allah ianya bukan milikku.  

Pada masa yang sama aku telah dilantik menjadi GPK Pendidikan Khas. Cita-cita untuk menjadi guru pakar  terpaksa kulupakan.

Walaubagaimanapun,   pada Tahun  2009  namaku  dan seorang rakan guru lain telah dicalonkan oleh Unit Pendidikan untuk mendapat Anugerah Guru Cemerlang   Pendidikan   Khas  Peringkat  Kebangsaan. Namaku telah tersenarai  bersama  beberapa  orang guru lain   dari seluruh Malaysia  keperingkat akhir.

Sebenarnya sedikit penat apabila berada diperingkat akhir ini.  Banyak perkara yang perlu disediakan. Sebulan awal  telah mula sibuk. Apabila   sampai masa penilaian dibuat, beberapa orang pegawai dari Bahagian Pendidikan Khas telah datang menilaiku.

Harapan berbunga juga  pada waktu itu. Tetapi  satu lawatan mengejut dari panel penilai telah dibuat keprogramku  buat kali kedua seminggu selepas itu. Cara kehadiran mereka dan persoalan yang diajukan kepada ku oleh salah seorang pegawai tersebut  seolah-olah membayangkan ada sesuatu yang tidak kena . Rakan-rakanku juga dapat merasakan perkara yang sama.

Tidak  perlu untuk kuulas lanjut perkara itu. Biar ianya jadi kenangan padaku dan rakan-rakan.  Rezeki yang Allah sediakan itu bukan untukku rupanya. Ada juga sedikit rasa  kecewa.  Rakan-rakan juga merasakan perkara yang sama. Ikatan rapat antara kami semua sebenarnya  membuatkan apabila  paha kiri dicubit paha kanan terasa juga.

Pada tahun 2010  aku mencuba nasib sekali lagi. Sekali lagi aku tersenarai   untuk  berada diperingkat akhir. Kali ini juga  aku gagal.  Ada   hikmahnya. bagiku.   ALLAH  yang lebih tahu.

Sebagai peneraju sebuah program aku tidak boleh menunjukkan kelemahan dalam menghadapi cabaran. Selalunya dalam situasi begini aku lebih suka mengalihkan kesedihan   dan  kekecewaanku kepada melakukan  perkara-perkara baru di dalam membangunkan program. 


Idea baru
 
Setelah gagal 2 kali untuk menjadi  guru Cemerlang Pendidikan Khas Peringkat Kebangsaan, aku telah diberi ilham  oleh Allah untuk membangunkan sebuah bilik  pengajaran individu di programku.

Seronok juga dengan idea baru ini. Rakan-rakan semuanya membantu. Insyaallah jika  ada kelapangan akan kuterangkan melalui blog ini  bagaimana perlaksaan  kami  di dalam bilik tersebut

Kali ini niatku  telah kuubah.  Buat bukan untuk  dinilai sebagai Guru Cemerlang Pendidikan Khas Kebangsaan, tetapi untuk dimanfaatkan sepenuhnya kepada anak-anak  istimewa yang kukasihi.

Ketua Unit Pendidikan Khas ada menyuarakan agar aku cuba memohon lagi  anugerah tersebut untuk tahun 2011.  Anak-anak dan suami tidak membenarkan. Mereka kata cukuplah apa yang telah kulalui dan cubalah dapatkan anugerah akhirat pula.  Aku terima  pandangan mereka dengan tangan terbuka.

Pengalaman ini  sebenarnya memberi gambaran jelas kepadaku bahawa mengajar anak-anak istimewa yang  menghadapi tingkahlaku yang severe bukanlah satu perkara mudah.

Bila-bila masa  sahaja perangai mereka boleh berubah.  Selalunya kerap berlaku perkara yang tidak dijangka terutama apabila ada orang baru,  bersama waktu sesi pembelajaran.

Bagiku memang sedikit sukar untukku mendapat anugerah itu jika ianya melibatkan  pengajaran dan pembelajaran murid-murid bermasalah tingkahlaku   yang severe.  Memang  ada banyak kekurangan yang perlu aku perbetulkan. Walaubagaimanapun,  kata-kata suami dan anak-anak  menjadi satu galakan kepadaku untuk meneruskan usaha yang murni ini.

Pengurusan tingkahlaku secara individu.  Itulah kaedah  yang cuba kuperkenalkan untuk mendapat anugerah Guru Cemerlang Pendidikan Khas Peringkat Kebangsaan.

Melalui kaedah yang kuperkenalkan dan dilaksanakan bersama dengan rakan-rakan guru  telah banyak menghasilkan kejayaan. Ramai murid-murid yang bermasalah tingkahlaku severe berjaya kami ubah tingkahlaku mereka melalui kaedah ini.

Aku tetap  bersyukur kerana meskipun kaedah   ini tidak dikitiraf  bagi membolehkan aku menjadi guru Cemerlang Pendidikan Khas  Peringkat Kebangsaan, tetapi aku dan rakan-rakan  akan sentiasa berjuang membantu anak-anak istimewa bermasalah  tingkahlaku severe ini melalui kaedah yang aku perkenalkan  ini.

Enjoy

Memang ianya  tidaklah seglamour  mana , tetapi kejayaan demi kejayaan pengurusan tingkahlaku murid-murid yang severe amat membanggakan kami ,dan kami enjoy dengan apa yang kami lakukan sekarang. Muga usaha ini  dapat diteruskan, dan pahala diharap akan terus mengalir kepadaku dan rakan-rakan  meskipun kami  tidak ada didunia ini.  Insyaallah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan