Pagi tadi , menyertai taklimat J-QAF Pendidikan Khas di Jabatan Pelajaran telah membuat aku terpanggil lagi untuk menulis hari ini.
Bisikan rakan seperjuangan tentang apa yang berlaku disekolahnya, membuatkan aku tertanya-tanya di dalam hati. Rupa-rupanya walaupun Pendidikan Khas di Malaysia telah lama dilaksanakan, tetapi cerita yang sama seperti aku membuka program 19 tahun dahulu masih berlaku lagi.
Guru Pendidikan Khas ingin ditarik mengajar dialiran perdana bagi menggantikan guru cuti bersalin. Aku nak gelak pun ada,nak marah pun ada bila mendengar rungutan kawanku ini. Mengapa ye? mustahil pentadbir sekolah tidak faham bidang tugas guru Pendidikan Khas. Semuanya telah ditaklimat oleh Unit Pendidikan Khas. Apapun, aku harap masalah itu boleh diselesaikan dengan baik dan tidak dipanjang-panjangkan.
Al kisah ingin kucoretkan cerita silamku pada tahun 1992. Baru buka program, masa itu masih muda, kuat bekerja dan bersemangat, jadi apa juga masalah yang datang dapat ditepis atau ditangani dengan baik.
Muridku pada masa itu rasanya 13 orang. Terdiri daripada berbagai kategori. Ada haiperaktif, down sindrom, autisme, bermasalah urusdiri, bermasalah peruturan dan slowlearner.
Masa itu akulah guru Bahasa Melayu, aku teacher, aku guru Pendidikan Jasmani, aku guru Muzik, aku ustazah dan aku juga PPM. Pendek kata, semua kena buat seorang diri sebab tidak ada yang sudi untuk menemani lagi.
Terasa semakin diuji apabila waktu itu aku sedang mengandungkan anak yang ke 3. Allah sahaja yang tahu dari pukul 7.45 pagi hingga 12.00 tengah hari, seorang diri melayan murid berbagai kategori. Balik rumah bateri terus lemah. Baik suami orang memahami. Banyak urusan di rumah dan kadangkala di sekolah dia yang tolong tangani. Inilah dia dikatakan, kejayaan isteri atas dorongan dan semangat seorang suami.
Alhamdulillah seorang sahabat yang prihatin dari sekolah yang sama, telah secara sukarela ingin menjadi guru Pendidikan Khas. Allah mudahkan semuanya. Dulu, asalkan mengajar sepenuh masa di kelas khas dah boleh dapat elaun RM 60, tidak perlu hadir apa-apa kursus. Jadi lebih mudahlah urusannya cikgu itu .
Aku gembira sekali, sudah dapt kawan, walaupun tidak ada free, tapi kelas dapat bahagi dua. Ada sikit relax. Panas tak sampai ke petang. Rupanya hujan ditengah hari. Aku dipanggil oleh GPK 1 mengadap. Minta restu, agar guru yang mengajar bersamaku itu, dipinjamkan bagi menggantikan guru aliran perdana cuti bersalin.
Allahhu akhbar..... Allah lebih tahu hatiku pada masa itu. Aku cuba jelaskan padanya akan prosedur sebenar apabila telah bergelar guru Pendidikan Khas. Nampaknya dia tidak boleh terima, sehigga aku tertinggi suara. Akhir sekali dia berkata bahawa jika tidak ada budi bicara dariku, dia tak kisah dan tak akan ambil guru Pendidikan Khas tersebut.
Aku begitu lega. Walau apapun, nama sudah sedikit tercalar. Heboh satu sekolah, aku melawan GPK. Allah memang mengujiku. Sebagai tanda tidak puas hati kerana HAJATNYA tidak kesampaian , aku dikenakan lagi.
Caranya agak berbeza. Aku diberi berbagai tugas sekolah yang tiada kaitan dengan pendidikan khas selepas waktu mengajar. Siapa yang baca coretan ini bolehlah bayangkan sendiri, dalam keadaan sarat
mengandung aku terpaksa selesaikan banyak perkara lain selepas berpenat lelah di dalam kelas.
Tak cukup itu sahaja, dia masuk memantau aku mengajar. Wah... habis kena komen, tak ada satupun yang betul dan elok apa yang aku buat.
Sepertimana yang kukatakan, masa tu masih muda. Alhamdullillah, semuanya dalam bantuan Allah. Demi anak-anak istimewa ini aku redha dengan apa yang berlaku. Jika niat GPK itu ingin menginayaku, biarlah Allah yang membalasnya.
Dalam pengalamanku, memang sukar bagi kita hendak mempertahankan hak yang sepatutnya menjadi milik anak-anak ini. Walau apapun nasihatku pada rakan-rakan seperjuangan dan adik-adik yang bergelar guru Pendidikan Khas, usah khuatir. Allah tetap bersama, jika kita berada di pihak yang benar teruskan usaha. Rezeki kita ditangan Allah, tidak ada sesiapa yang boleh menentukannya.
Prestasi hujung tahun makin menggemparkan sekolah. Markah prestasiku hanya 72% sahaja. Menurut rakan-rakanku, itu adalah prestasi guru yang bermasalah dan tidak boleh buat kerja langsung. Masa itu kalau aku mohon berkursus atau sambung belajar, memang tak akan berjaya.
Subhanallah... .Dia yang lebih mengetahui akan maksud yang tersirat disebalik markah yang paling teruk yang kuperolehi ini.
Memang sedikit tercabar dengan apa yang berlaku ini. Apapun, aku semakin memahami erti perjuangan menegakkan hak anak-anak ini. terlalu sukar, perlu tabah dan walaubagaimanapun perlu dilaksanakan sebagai memikul amanah.
Kini baru aku sedar telah terlalu banyak nikmat lain yang telah Allah berikan padaku sepanjang bergelar guru Pendidikan Khas. Ianya sebagai menggantikan musibah yang kuterima 19 tahun yang lalu.
Aku telah menerima 6 anugerah sepanjang menjadi guru pendidikan khas. Bukan hendak mendabik dada, jauh sekali ingin takabbur. muga Allah mengampuniku...
Apa yang ingin ku kongsikan kepada semua, demi anak-anak ini lakukanlah yang terbaik. Cubalah buka minda. Jangan takut bersuara jika perlu . Perjuangkan hak mereka. Allah tetap bersama kita. Usah takut dengan prestasi rendah kerana prestasi yang akan Allah berikan kepada kita, lebih berharga daripada apa yang kita dapat didunia ini.
Insyaallah....
Tiada ulasan:
Catat Ulasan