PERTEMBUNGAN EMOSi
Di dalam mendidik anak -anak yang istimewa cabaran
sentiasa menanti. Semakin berat masalah yang dihadapi
oleh anak-anak ini, makin besarlah cabaran kepada ibu bapa
di rumah dan guru di sekolah di dalam membantu mereka.
PERANAN GURU
Apabila anak ini mula bersekolah, guru mesti menentukan
objektif yang perlu dicapai selepas dilakukan ujian diagnostik
atau pemerhatian keatas mereka.
RPI (Rancangan Pengajaran Individu) jangan sekali kali diabaikan. Ia merupakan panduan penting untuk membantu guru melaksanakan pengajaran dan pembelajaran dengan lebih terarah.
RPI yang tidak dirancang dengan teliti akan melambatkan
pencapaian objektif pembelajaran.
Guru perlu ada inisiatif yang lebih untuk memikirkan cara
bersesuaian dengan keperluan murid. Bersungguh-sungguh di dalam membantu murid mencapai objektif yang telah dirancang.
Kesungguhan guru sangat penting di dalam membantu perkembangan
dan kemajuan anak istimewa ini.
Masalah-masalah yang ditimbulkan oleh anak-anak ini semasa
pengajaran dan pembelajaran di sekolah, harus ditangani dengan
lebih rasional dan bukan mengikut emosi.
Terutama sekali masalah berkaitan pengurusan tingkahlaku
dan urusdiri.
Menyalahkan ibubapa sahaja tentang masalah anak-anak
adalah kurang tepat.
Peranan guru ialah menyampaikan maklumat tentang kemajuan
murid mengikut jangkamasa yang telah ditetapkan di dalam RPI,
disamping selalu berbincang dengan ibubapa tentang kepentingan
bantuan daripada mereka di rumah.
PERANAN IBU BAPA
Di rumah pula, ibu bapa perlu ada inisiatif untuk melakukan
kesinambungan pengajaran dan pembelajaran.
Masa mereka di rumah lebih panjang berbanding di sekolah.
Oleh itu peluang ini tidak sepatutnya dilepaskan oleh ibu bapa
begitu sahaja.
Semakin banyak latihtubi atau pengulangan sesuatu kemahiran
berlaku, harapan untuk melihat mereka berdikari semakin cerah.
Tidak dinafikan terdapat sesetengah ibubapa yang tidak
mempunyai sebarang pengalaman atau pengetahuan di dalam
membantu meningkatkan perkembangan pendidikan anak-anak ini.
Meskipun begitu, situasi ini tidaklah wajar dijadikan alasan
oleh ibu bapa untuk berlepas tangan daripada melaksanakan
tanggungjawab mereka di rumah.
Pelbagai media boleh digunakan untuk mencari bahan rujukan
yang boleh dijadikan panduan.
Kini peluang mendapatkan ilmu tentang pendidikan ke atas
anak anak istimewa terbentang luas berbanding di awal tahun
90an, semasa bidang pendidikan ini baru diperkenalkan di Malaysia.
PERBINCANGAN
Adakalanya kegagalan anak anak ini menguasai sesuatu
kemahiran yang dipelajari, menimbulkan keresahan hati
ibubapa yang tidak bersabar.
Tahniah kepada ibu bapa yang sudi untuk bertemu guru dan
bertanya serta berbincang tentang perkembangan anak anak
mereka.
Namun terdapat juga ibubapa yang lebih suka berbunyi
di belakang berbanding bersemuka sehingga menimbulkan
cerita negatif tentang guru.
Keadaan ini akan menimbulkan kemarahan di kalangan
guru-guru yang telah berpenat lelah membantu anak anak
ini di sekolah.
Akan timbul juga salah faham yang menyebabkan kedua
dua belah pihak saling menuding jari dan berusaha
mengenengahkan kelemahan antara satu sama lain.
Jika emosi marah yang bertembung antara guru dan ibu
bapa ini telah menjadi perkara utama yang dibincangkan
setiap hari , maka objektif untuk membantu anak istimewa
ini tidak lagi merupakan satu kepentingan.
Meskipun tidak ada bukti yang tepat tentang perkara ini
namun pengalaman saya selama hampir 31 tahun menjadi
pendidik menunjukkan bahawa pertembungan emosi marah
diantara guru dan ibu bapa adalah antara faktor penyebab yang
boleh membantutkan pekembangan ilmu anak istimewa ini.
Segera membuat perbincangan untuk menyelesaikan masalah
adalah lebih baik berbanding terus salah menyalah.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan