Jumaat, 26 Ogos 2016

BICARA YB/NASIHAT

Alhamdulillah. Diizinkan untukku menulis.

Sedikit nasihat dati hati buat beberapa orang puteri
di pesantren.

"Harapan ayah ibu terlalu tinggi. Jangan sia-siakan."

Mereka merenung mukaku. Mungkin tidak menduga
aku akan berkata sedemikian.

"Tidak salah jika ingin gembira. Tapi berpada-pada."
Aku  menyambung lagi.

"Masa belajar, berikan perhatian. Jangan bermain.
 Kita sama-sama keluar dari pesantren ini sebagai orang
 yang boleh menghafaz  quran".
Aku terus menasihati.

"Jodoh kita Allah telah sediakan. Jika kita baik, jodoh
kita juga sedang berusaha jadi baik". Begitulah sebaliknya."

Mereka merenung tepat mataku.
Nasihat yang lama inginku sampaikan itu akhirnya
diizinkan oleh Allah untukku diluahkan.

Rasanya aku tidak boleh lama lagi didapur itu. Khuatir
nasihat tidak berhenti.

Aku meminta Jamilah menyambung tugas memasak.
sedang aku terus ke kamar untuk menunaikan solat
dhuha.

Ya Allah. Jangan biarkan mereka terus leka.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan