Isnin, 5 Disember 2011

BICARA GURU PENDIDIKAN KHAS/SLOW LEARNER

Semua guru yang berkecimpung dengan Pendidikan Khas mengetahui  siapa murid slow learner.  Kumpulan murid ini terlalu ramai di dalam Program Pendidikan Khas sekarang.  Yang  paling ramai pula adalah berbangsa Melayu.  Hendak  cari bangsa Cina,  aku jarang-jarang jumpa, bangsa  India dan lain-lain bangsa memang ada dan boleh dikira dengan jari.

Sebenarnya secara peribadi aku sedikit runsing dengan pertambahan bilangan mereka ini.  Memang mereka bukan  darah dagingku, tetapi mereka adalah anak  bangsaku.

Mengapa ianya berlaku ? Persoalan yang rasanya ada berbagai  versi jawapan. Kalau ditanya pada guru di aliran perdana,  mereka akan  menyalahkan ibubapa.  Kerana terlalu sibuk cari duit,   keluar rumah pagi balik  malam, anak-anak ini terbiar. Itu yang jadi slowlearner.

Atau ada juga yang kata memang sudah  keturunan dia, tak boleh buat apa. Dan tak kurang juga yang kata  ibubapa mereka bercerai,  jadi anak terabai.

Nak tanya ibubapa, kadangkala dapat jumpa, kadangkala guru-guru yang kena cari mereka. Kalau dapat jumpapun  mereka akan kata " Saya dah suruh mereka belajar cikgu, tapi mereka yang malas."

Jika bertanya Guru di  Program Pendidikan Khas pula, mereka  menyalahkan guru di aliran perdana. Tidak mengajar betul-betul, dan tidak ada  pemulihan dalam bilik  darjah bagi murid lemah. Mereka yang lemah dibiarkan begitu sahaja. Itu yang makin ramai slowlearner.

Beralih kepada jawapan para guru besar pula,  mereka akan kata " Guru-guru  saya dah buat macam-macam untuk bantu mereka,  tapi tak boleh juga membaca, nak buat macamana lagi.  Jadi perlu masuk ke pendidikan khas,  Jika murid ini ambil UPSR   akan menjatuhkan prestasi sekolah".

Bangau! Oh bangau! itulah kesimpulannya apabila  bercerita tentang murid slow learner. 


Sebenarnya  dari mata kasar mereka ini adalah murid yang nak dikatakan  OKU  pun tidak sangat , tetapi lebih kepada normal dari segi paras rupa dan  tutur kata .  Yang menjadikan mereka OKU adalah kelemahan dalam membaca, menulis dan mengira.

Apapun mereka semua adalah tanggungjawap kita bersama.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan