Khamis, 26 Januari 2012

BICARA GURU PENDIDIKAN KHAS/FACE BOOK

BUDAK  HAFIZPUN  SUKA FACE BOOK

Melawat  anak  di madrasah  membuat aku terpanggil  untuk   menulis   satu  tajuk  iaitu tentang    face book.  Setiap  kali  melawat  anak-anak di madrasah  , apabila selesai  makan  dan   berbual-bual ,   2  orang anak anak  lelakiku   terus   meminta  LAPTOP.   Tujuannya   tidak lain dan  tak bukan  ialah  face book.

2  orang  anak buah dari madarasah yang sama juga  berkumpul  sama-sama  menghadap  face  book.  Sambil   melayari  face  book  begitu hangat  mereka  bercerita  tentang  rakan-rakan  di facebook.  Bukan  aku  tidak  mahu  menyekat ,  tetapi itulah kehendak  remaja  walupun mereka bakal   bergelar  hafiz.

FACE  BOOK  SEBENARNYA  BERGUNA  

Face book  sebenarnya  berguna  kepada  kita.  Aku  sebenarnya  pada  awal kemunculan   face book, amat  tidak menyukainya.   Selalunya aku marah anak-anak  apabila  sibuk  menghadap face book sampai  tak jadi  kemas rumah.  Memang   ketagih   bila  dapat  face book. 
 
Anak   yang membukakan  akaun  face book untukku.  Itupun  setelah  adik   mendesak  kerana   ada kawan  lama  (dan 25  tahun putus hubungan)  yang pernah  belajar bersamaku di  Maktab  Perguruan   Melayu  Melaka   bertanyakan  halku   di face book  adik. 

Alhamdulillah… sebenarnya  face  book  memang  berguna .  Aku  dapat   bersua   semula   dengan  rakan itu melalui face book.

SALAH   GUNA  FACE  BOOK

Ceritaku  kali ini ialah tentang   salah guna  face book.  Sekali ,  di program ku  telah berlaku perselisihan  faham  antara staf-staf sokongan.   Perkara  itu diluar pengetahuanku.  

Pada hari yang sama apabila membuka  facebook,  di wall ku,  kulihat ada  kenyataan seperti  marah-marah   dari   seorang  rakan lain.   Tanpa  usul  periksa  aku respond  juga    sebagai  tanda   memberi  nasihat.

Esoknya   di sekolah   PPM datang   menghadapku.   Cerita   kisah   sebenar  kepadaku  tentang  perselisihan  yang   berlaku   dan mengatakan cerita tu  telah ditulis di  FB.  Dia  juga kata  aku  turut   sama   terlibat   sebab   aku juga ada respond .

Aku  terkejut  juga   sebab   tidak  tahu   apa-apa.  Bila  imbas  kembali ,  baru  teringat  tentang respondku  diFB    pada hari   sebelumnya.   Menyesal  juga  aku sebab  suka menyampuk  tanpa usul periksa .

Semenjak  itu arahan ku keluarkan bahawa   seorangpun  tidak   dibenarkan  menulis  apa-apa  juga masalah yang  berlaku  di sekolah   di FB.


SEORANG   RAKAN GPK  TELAH  BERCERITA  PADAKU  TENTANG  DIA TERBACA GURU-GURU DI PROGRAMNYA  MENGATA DIA  DI FACEBOOK.

BICARA GURU PENDIDIKAN KHAS/ IKAN BILIS

STAFF SOKONGAN 

Hari  ini  aku  mendapat panggilan telefon  daripada  salah seorang staf sokongan   yang telah lama bercuti.  Dia inginkan guarantee  letter  dari   sekolah  bagi tujuan  rawatan   salah seorang ahli keluarganya yang  masuk  hospital. 

Semenjak ketidak hadirannya  ke sekolah  akibat kecederaan  banyak  urusan di sekolah yang  tergendala. Staff  sokongan ini  baru di  sekolahku.  Orang lama dalam tugas,  usia muda sedikit daripada aku sendiri.  Dia dikatakan telah banyak membuat masalah di sekolah lamanya.  

Semasa   dapat tahu dia akan bertukar di sekolahku, semua guru-guru  runsing.  Bagi diriku,   berbagaI  usaha  cuba kulakukan untuk  membolehkan staf sokongan  yang lama kekal di sekolahku , dan staf baru ini tidak datang bertugas di sekolahku. 

Ketentuan yang Allah buat  tidak dapat menandingi usaha yang cuba kulakukan. DIA  lebih tahu segalanya.  Staff  sokongan   ini  akhirnya  menjadi juga sebahagian daripada ahli  keluargaku  di sekolah.

Nasihat yang kuberikan  kepada semua kakitangan sekolah ialah ,  terima kehadirannya   dengan baik dan berdoa selalu agar semuanya berjalan lancar.  Walaupun memang  berat,  aku tahu semua orang termasuk aku terpaksa  menerima  semua ini kerana ianya adalah arahan.

BUAT HAL

Hanya beberapa minggu sahaja urusannya telah berjalan dengan baik.   Hujung tahun  2011  dia dapat  cuti hampir sebulan kerana patah tangan.  Kini   cutinya disambung lagi hingga  pertengahan bulan Februari. Dalam erti  kata lain dia cuti sakit hampir dua setengah bulan.

Aku cuba menghubungi unit perkhidmatan agar mendapatkan staf  sementara bagi menggantikan tempatnya, tetapi gagal.  Memang banyak masalah timbul dengan ketidakhadirannya.  Banyak urusan sekolah tergendala. 

Aku mencuriagai surat  cuti sakit yang dimilikinya.  Walaupun  ianya dikeluarkan oleh Hospital  Kerajaan tetapi  adakah dia benar-benar sakit.  Beberapa orang rakan menemuinya  dalam keadaan sihat dan boleh buat kerja dengan baik.

GUARANTEE  LETTER
Aku ambil  langkah mencarinya.  Dua kali aku mencari dia di tempat dia selalu  ditemui oleh rakan-rakan guru.  Nasib tidak menyebelahiku.  Aku gagal bersemuka dengannya.  Hanya yang mampu kulakukan  minta   ahli keluarganya  sampaikan salam dan pesananku kepadanya.

Guarantee letter . Peluang  ini kugunakan untuk meluahkan apa yang sepatutnya.  Guarantee  letter yang dia minta  memerlukan tandangatan daripadaku.  Aku minta  guarantee  letter  itu diletakkan  oleh PT  di atas mejaku.  Dia mesti menghadap aku dahulu untuk dapat surat itu. 

Dia   telah mengenakan aku banyak kali.  Surat  cuti sakit  hanya diletakkan di kaunter pos tidak dihantar ke pejabat.   Talian telefonnya dimatikan.   Apa-apa urusan dia suka pesan  melalui orang lain dan tidak terus bersemuka denganku.   Selalu dia cakap dengan orang lain bahawa dia   ada call  dan aku tidak jawap.  Hidup-hidup  semua orang  ditipunya  dengan cerita dongengnya.

LETERAN

Aku bagai orang mengantuk  disorongkan bantal.   Sebelum kuserahkan surat yang diminta,  aku sampaikan khutbah  kepadanya.  Banyak sekali, semua perkara kusentuh ,  hampir  satu jam dia terpaksa mendengar khutbah daripadaku. 

Paling  penting  kutegaskan kepadanya bahawa dengan apa yang berlaku ini  dia  sebenarnya telah   menyusahkan aku   dan orang lain.

Dia   mengaku akan segala kesilapannya  terutama  berada  di tempat  yang tidak sepatutnya sedang dalam cuti kerana sakit. Dia berjanji  yang  aku boleh mendapatkan bantuannya jika ada perkara penting  walupun dia dalam cuti saklit lagi.  Dari cakapnya, dia  seperti  telah sedar akan kesalahan sendiri dan memohon kemaafan daripadaku. 

IKAN  BILIS

Sebenarnya  aku bukan tidak mahu percaya akan kelembutan lidahnya.   Tetapi aku tahu dia tidak pernah gentar  sedikitpun  dengan aku.  Jerung-jerung  besarpun dah  teruk  kena baham dengan masalah yang dibuatnya. 

Inikan aku,  ikan bilis yang baru pegang jawatan ini, mungkin dia rasa boleh digigit  dan masuk celah-celah gigi sahaja.  Apapun dia mungkin  tidak tahu aku adalah ikan bilis istimewa yang tidak akan putus asa  untuk belajar menangani  orang bermasalah macam dia.      

KADANGKALA  ORANG TIDAK SEDAR TENTANG PENTINGNYA  TANGGUNGJAWAB  SENDIRI SEBAGAI  AHLI PASUKAN  DI DALAM MEMAJUKAN SESEBUAH ORGANISASI. 





Ahad, 22 Januari 2012

BICARA GURU PENDIDIKAN KHAS/TUKAR SEKOLAH KURANG MURID

JANGAN  SALAH
Sebelum  ini aku ada menyatakan bahawa semua  guru tidak kira di aliran perdana mahupun di pendidikan khas  jangan begitu mudah   mengOKUkan anak-anak murid yang datang ke sekolah.
Usahakan sesuatu jika ianya boleh dibantu agar perkataan OKU  tidak dilabel tersalah tempat. Jangan disebabkan  kelemahan kita dalam pengajaran dan pembelajaran anak-anak ini yang menjadi mangsanya.
Mana  ada ibubapa   yang ingin   anak  mereka dilabel  OKU.  Perbincangan  dengan  mereka  adalah perlu  apabila guru-guru  menghadapi  anak-anak murid  yang  mempunyai  masalah tingkahlaku di aliran perdana.
Guru di aliran perdana seharusnya tahu serba sedikit tentang masalah-masalah yang dihadapi oleh murid-murid yang baru masuk sekolah dan berusaha untuk  mencari jalan penyelesaiannya jika boleh.
Mengenali ramai guru di pra sekolah kerajaan dan swasta telah memberi  peluang kepadaku mengetahui bahawa ramai murid-murid   yang berada di pra sekolah sekarang menghadapi berbagai masalah tingkahlaku tetapi  hakikatnya mereka bukan  OKU.

DIRUJUK

Jika sebelum ini  aku dirujuk  oleh sepasang suami isteri kerana  masalah anak perempuannya  yang dikatakan  haiper, biacaraku kali  ini ialah tentang sepasang suami isteri  yang merujuk anak lelakinya pula  yang dikatakan  bermasalah pembelajaran “slow learner”.
Anak  ini kugelarkan namanya F. F sedang belajar dalam tahun  1 di sebuah sekolah besar dan terkenal dengan kepandaian murid-muridnya.   Dia telah boleh menulis tetapi lambat.  Dia telah menganal abjad a-z serta boleh  membaca perkataan kvkv.
Dalam  matematik pula dia telah mengenal nombor 1-10 dengan tepat.  Malangnya kerja-kerja bertulisnya di dalam buku memang tidak kemas.  Banyak  kerja-kerja   yang tidak selesai   serta  ditandakan merah oleh gurunya. Selain itu dia  juga memahami arahan dan  dapat menjawap semua soalan-soalan lisan yang kuberikan kepadanya. Sepertimana biasa kuminta ibunya membiarkan F  bermain  atau melakukan aktiviti sendiri  tanpa ditegur  sementara perbincangan dibuat  bersamaku.  Aku memerhati gerak-gerinya.  Dia tidak nakal. Semasa diberi  Instrument Penentuan Penempatan kulihat F dapat buat semua  soalan di dalam IPP itu dengan baik walaupun dia mengambil  masa yang agak lama untuk menyiapkannya.

MASALAH BESAR
Daripada perbualan yang kulakukan dengan ibubapanya  aku dimaklumkan bahawa F tidak boleh berdikari.  Tidak  mahu  masuk kelas pada waktu pagi.  Kadangkala ibunya terpaksa menunggu di hadapan kelas.  Kerja-kerja   bertulis di dalam kelas tidak pernah berjaya disiapkannya. Pada waktu rehat ibunya terpaksa membantunya membeli makanan di kantin.   Dia tidak tahu membeli makanan sendiri.  Dia juga  kerap  buang air besar di dalam seluar.

Dengan segala  masalah yang dia ada juga telah menyebabkan dia sering dibuli oleh rakan-rakan lain . F tidak tahu cara untuk mempertahankan dirinya.

RUMUSAN
Rumusan yang kudapati selepas sesi temuduga dengan ibunya, pemerhatian keatasnya lebih kurang satu setengah jam ,dilengkapi dengan merujuk buku-buku latihannya dan  keputusan daripada IPP  yang dilaksanakannya aku dapati F bukan  murid pendidikan khas.
Semua  masalah  yang timbul itu berpunca daripada perbezaan penguasaan pencapaian kemahiran pembelajaran antara F dengan rakan-rakan sekelasnya.  Sebagai sebuah sekolah besar yang muridnya memang pandai-pandai belaka menyebabkan F tidak  dapat menandingi mereka dan menjadi  tertinggal.

Guru-guru juga tidak dapat memberi perhatian kepada F disebabkan bilagan murid yang terlalu ramai.
Dia baru boleh membaca perkataan kvkv sedangkan kawan-kawannya telah  boleh membaca petikan  panjang.

F juga lambat semasa menulis, itu puncanya tulisan jadi tunggang terbalik kerana dia cuba menulis dengan cepat untuk menghabiskan latihan yang diberikan, padahal  kesediaan untuk menulis dengan baik belum dikuasainya.

JIKA  TERLAMBAT
Bagiku  jika terlambat  dibantu aku risau F akan berada di kelas pemulihan khas dan mungkin tidak mustahil akan berada di dalam program pendidikan khas.  Setelah  membuat perbincangan tentang kesediaan ibubapanya,  aku memberi cadangan agar F dipindahkan ke sekolah kecil  yang bilangan muridnya tidak  ramai. Dari situ F boleh mendapat perhatian yang lebih daripada  guru-guru. Sekaligus  F dapat dibantu  agar masalah yang dihadapinya tidak dapat  menjadi semakin serius.

KEBENARAN GURU BESAR
Setelah  membuat perbincangan dan mendapat kebenaran daripada  guru besar akhirnya  F dipindahkan ke sekolahku mengajar.  Dalam taklimat ringkas kepada guru-guru yang akan mengajar F aku minta mereka berusaha untuk sama-sama membantu F dalam pelajaran dan cuba membantu F menangani masalah yang dihadapinya.

Aku  juga   minta mereka berbicang dengan ibu F dan merujuk kepadaku jika berlaku sebarang masalah di dalam bilik darjah.

BERJAYA
Alhamdulillah,  respond yang amat positif  aku dapat daripada guru-guru di SKUP tentang perkembangan anak ini.   Segala masalah yang  ada pada dirinya  sebelum ini  menurut guru-gurunya semakin berkurangan.

Dia  terselamat  daripada masuk  ke program pendidikan khas.  Perkembangan terkini daripada Fa  tidak lagi aku ketahui kerana F telah dibawa berpindah ke negeri  Selangor  sebelum aku juga berpindah ke SKBC.


GEMBIRAKAN HATI ORANG LAIN, INSYAALLAH ALLAH AKAN GEMBIRAKAN  HATI KITA SATU  HARI NANTI.

Sabtu, 21 Januari 2012

BICARA GURU PENDIDIKAN KHAS/ JANGAN OKUKAN ANAK ORANG

RUJUK
Pada suatu hari  semasa mengajar di SKUP,  aku  ditemui   oleh  seorang   lelaki  lingkungan  umur 30 an di pejabat PPKI.   Setelah  memikirkan  yang lelaki ini  ingin membuat pendaftaran anak ke program pendidikan khas,  akupun meminta  dia  memberikan  kepadaku surat-surat yang sepatutnya  kuterima.
Kulihat   pada  wajahnya seperti  ada yang tidak  kena. “Tak ada surat cikgu” jawabnya.  Aku melihatnya dengan wajah kehairanan. 

 Lelaki  dihadapanku itu bukan orang sembarangan,  tetapi macam orang terpelajar.  Masalahnya mengapa  dia agak  sukar  hendak  menjelaskan kepadaku  maksud  kehadirannya  yang sebenar jika bukan untuk mendaftar di PPKI.  

Selang   beberapa minit kemudian  baru dia memberi  penjelasan  bahawa  dia diminta merujuk  masalah yang  dihadapi oleh anaknya (berusia 7 tahun, dalam  darjah 1) kepadaku oleh seorang guru daripada sebuah sekolah lain.  Anaknya dikatakan oleh guru-guru  sebagai haiper aktif.  

Dia  juga telah bertindak  membawa   anaknya  untuk menjalani pemeriksaan doktor pakar. Keputusan masih belum diperolehi  kerana doktor pun tidak tahu nak  mengesahkan ketegori masalah yang dihadapi oleh anaknya.

OK  SAHAJA

Oleh kerana aku  ingin  melihat sendiri  anaknya,  maka dia bergegas kekereta yang diletak di hadapan sekolah untuk menjemput anak dan isterinya  menemuiku.  Apabila tiba di pejabat aku  meminta pasangan suami isteri itu duduk  bersamaku untuk  sesi perbincangan seterusnya dan  kuminta dia biarkan anak  perempuannya  bermain sendiri.

Ku lihat anak comel itu  tidak langsung  menunjukkan dirinya ada masalah-masalah tertentu.  Sambil  berbual aku memerhatikan gelagatnya.   Dia nampak cerdik dan OK  sahaja.

DAPATKAN  MAKLUMAT

Setelah  mendapatkan maklumat tentang perkembangannya semasa  belajar di pra sekolah samada dalam bidang  pelajaran,  motor kasar ,  motor halus, urusdiri dan tingkahlaku,  aku  meminta anak itu membuat Instrument  Penentuan Penempatan  (IPP) yang ada dipejabatku.  Tidak sampai  beberapa  minit semuanya selesai.

Anak ini telah boleh menguasai 3M  dengan baik.  Semasa berumur 6 tahun  pernah belajar di sebuah tadika swasta  yang memang  terkenal.  Sebagai  anak tunggal dia cuma nampak manja sedikit.

PENJELASAN

Aku  mencongak dalam fikiran bagaimana anak ini boleh diCOP sebagai haiperaktif,  sedangkan  dari mata kasar macam pintar cerdas.

Menurut bapanya  cikgu selalu kata dia ganggu orang lain dan tidak boleh duduk diam apabila telah selesai tugasan   yang diberi oleh gurunya.  Merayau-rayau di dalam kelas dan di kantin.

Ibu bapanya mula faham semua penjelasanku.  Sebagai kanak-kanak cerdik dia  akan buat hal untuk menarik perhatian guru . Oleh kerana semua  yang diajarkan oleh gurunya telah diketahui, dia  terasa bosan dan mula berjalan-jalan serta mengganggu rakan lain. 

Guru yang tidak memahami terus mengatakan dia haiperaktif. Sepatutnya guru menyediakan bahan pembelajaran yang lebih mencabar  sebagai pengayaan pada murid dan bukan yang sama dengan murid-murid lain  yang belum boleh membaca dan mengira.  

CADANGAN 

Oleh  kerana sekolah itu sekolah kecil yang hanya ada satu kelas maka  aku  mencadangkan  ia  dipindahkan ke sebuah sekolah berdekatan. Di sekolah tersebut muridnya ramai,  anak ini dapat bertanding  dalam pelajaran dengan lebih  ramai murid-murid yang cerdik. Dari sini masalah suka ganggu orang tidak akan timbul kerana dia sibuk dengan tugasan sendiri   yang lebih mencabar.

Kuberikan kepada pasangan ini  nama GPK 1 di sekolah tersebut untuk berbincang tentang perkara yang kucadangkan.  Kebetulan aku kenal rapat  dengan GPK  itu.  Pesanku kepada meraka “Katakan pada puan GPK 1  aku yang cadangkan anaknya masuk sekolah tersebut  dan kalau boleh tempatkan anak itu dalam kelas pertama daripada  5 buah kelas yang ada di sana.

BERHASIL

Alhamdulillah, cadanganku  membuahkan hasil.  Anak ini   sebenarnya cerdik  dan bukan haiperaktif.  Dia menimbulkan masalah tingkahlaku  kerana telah bosan dengan pelajaran yang telah diperlajarinya dan tidak  mencabar mindanya.  Sebenarnya dia inginkan sesuatu yang baru.

Selang   beberapa minggu ibunya menemuiku.   Dia mengucapkan terima kasih dan  gembira kerana anaknya tidak  jadi OKU. 

JANGAN MUDAH OKUKAN ANAK ORANG.  SEBAGAI GURU KITA MESTI  FAHAM KEHENDAK PENDIDIKAN KEPADA SEMUA MURID-MURID YANG KITA TERIMA.

BICARA GURU PENDIDIKAN KHAS / KUASA DOA AYAH DAN IBU



PELUANG

Apabila dua orang muridku telah menjadi johan  bercerita kisah nabi di peringkat negeri Melaka,  pihak Unit Pendidikan Khas telah memberi peluang kepada guru besar sekolahku  untuk mengiringi kontigen tilawah  pendidikan khas ke peringkat kebangsaan.


Pada masa yang sama guru besar tidak ada di sekolah kerana pergi sambung belajar.  Maka GPK 1 meminta aku menggantikan tempat tersebut. Baginya ianya satu penghargaan kepadaku  yang  telah penat melatih ke dua-dua murid itu. 

Oleh kerana pemergianku adalah atas tiket guru besar,  maka tempat tinggalku adalah bukan dengan murid-murid dan guru-guru lain di asrama, tetapi sebaliknya di  tempat penginapan yang berdekatan . Kenderaan mengambil  dan menghantarku  ke tempat pertandingan akan disediakan  oleh pihak penganjur.

TIDAK  SELESA

Aku   tidak  selesa dengan keputusan itu.   Aku lebih suka jika dapat bersama anak-anak muridku  kerana dapat membantu  apa  yang perlu  sebelum mereka naik   ke pentas. Setelah membuat perbincangan,  akhirnya  aku  telah  dibenarkan  seasrama  dengan murid-murid  dan guru-guru  lain.

HARI PERTANDINGAN

Tiba   hari  pertandingan aku dan seorang lagi rakan guru mengiringi   peserta bercerita di bilik  yang telah ditetapkan.   Semasa   peserta lain  sedang  bercerita  kulihat murid lelakiku (kugelarkan  MI) kelihatan resah   sekali.

Tiba-tiba  dia  mengajak aku keluar dari bilik itu atas alasan ingin berlatih bercerita.  Aku bersetuju dan berjalan keluar.  Dia mengekoriku dari belakang.  Setelah menemui satu tempat  yang tidak  kelihatan orang lalu lalang aku pun meminta dia mulakan latihan bercerita.

AYAT   TUNGGANG  TERBALIK

Ku lihat dia semakin resah dan dahinya mula berpeluh.  Maksud-maksud ayat quran yang disebutkan  mula tunggang terbalik.  Aku  juga mula resah  melihat keadaannya.  

Aku cuba menenangkannya  dengan meminta dia banyak berselawat dan bertenang.  Berselawat ke atas nabi  adalah  penawar yang selalu kuberikan kepada anak-anak muridku apabila mereka ingin menyertai apa-apa pertandingan. Dari  sini insyaallah mereka boleh mengawal ketakutan.

HUBUNGI  IBU BAPA

Nampaknya ia kurang berhasil.  Aku berdoa dalam hati agar anak ini diberi kekuatan oleh Allah.  Tiba-tiba aku terfikir untuk menghubungi ibu bapa MI.  Setelah  dapat  menghubungi mereka kujelaskan  secara ringkas  apa yang sedang  berlaku.

Kuserahkan telefon bimbitku kepada MI  dan meminta  dia  berbual  sendiri  dengan ibubapanya.  Lama juga kubiarkan dia berbual.  Kulihat dia mengangguk-angguk  seolah-olah faham dengan apa yang dikatakan oleh kedua-dua ibubapanya.

KUASA  DOA IBU

Sebelum mematikan talian telefon aku sempat berpesan kepada  ibu bapa MI agar mendirikan solat hajat dan doakan agar MI dapat bercerita dengan baik  semasa  tiba   gilirannya sebentar lagi.

Setelah itu kulihat  peluh di dahinya telah mula berkurangan.  Oleh kerana  rungsing  gilirannnya akan sampai sebentar lagi aku terus mengajak MI masuk ke  dalam bilik pertandingan. 

Melihat dia bercerita di atas pentas  aku terbayangkan keadaan  yang baru berlaku sebentar tadi di luar bilik.  Betapa kuasa doa ibubapa telah membantu MI  menyudahkan ceritanya dengan baik dan tidak ada kesalahan langsung.  Dia mendapat  tempat ketiga dalam pertandingan itu dengan hanya ketinggalan satu mata dari peserta kedua.

DOA IBU BAPA ADALAH SUATU PERKARA YANG AMAT BERHARGA  KEPADA KITA SEMUA.