Selasa, 31 Mei 2011

Sehari Di Taska Raudhatul Sakinah

Awal pagi selepas urusan dengan Allah selesai, aku berkejar membantu anak di Taska Raudhatul Sakinah. Hari itu anak sulung dan isterinya  tidak dapat masuk kerja. Ada urusan di Kuala Lumpur.  Aku terpaksa membantu puteri ke duaku menguruskan Taska Raudhatul Sakinah.

Seronok lihat anak-anak kecil datang dengan senyuman. Ada juga yang datang dengan tangisan. Bersama mereka terasa seolah-olah macam baru keluar maktab tahun 1985. Bermain dan belajar. Masa berlalu begitu pantas. Tak perasan dah tengahhari. Ada yang balik separuh hari dan ada dijaga  sepenuh hari.

Sebenarnya di Taska Raudhatul Sakinah ini, kami menerima anak-anak istimewa. Setakat ini kami hanya hadkan kepada 2 orang murid istimewa.

Seorang menghadapi kecacatan anggota(cacat bahagian kaki) dan seorang menghadapi masalah (tubby sindrome). Ini pertama kali aku menemui masalah pelajar sebegini dalam menjalankan tugas sebagai guru Pendidikan Khas.

Apapun, dengan sedikit ilmu dan pengalaman membantuku mengurus anak-anak ini, ternyata anak-anakku tidak kekok dan seronok melayan kerenah anak-anak istimewa ini.    Walaubagaimanapun mereka tidak kulepaskan sendiri  tanpa bimbingan.

Aku akan membuat mesyuarat apabila perlu iaitu pada hari Khamis selepas asar bagi mendapatkan laporan perkembangan murid-murid ditaska dan program intervensi awal  yang cuba dilaksanakan oleh anak-anak dan menantuku.

Yang paling ketara kulihat ialah, perkembangan jasmani, rohani intelektual dan emosi anak-anak istimewa ini lebih memberansangkan kerana mereka dikelilingi oleh anak-anak normal. Tambahan lagi usia tiga atau empat tahun adalah usia yang masih sesuai untuk menjalankan intervensi awal keatas mereka.

Tengah hari... yang balik dari sekolah.  Wah... mereka dah boleh solat dan baca doa lepas solat dengan baik juga. Dah boleh ambil wuduk dengan baik .

Tahniah anak-anakku. Untuk puteri keduaku... aku tahu memang mencabar mengurus sebuah taska dalam usiamu yang terlalu muda. Banyak yang kau telah lalui selama 5 bulan ini. Tapi cuba buat yang terbaik. Insyaallah kau boleh lakukannnya.

Berakit-rakit ke hulu berenang-renang ketepian.  Bersakit-sakit dahulu  bersenang-senang kemudian.  Pesanan untuk  putera, puteri dan menantuku. ialah jaga amal terutama solat dan mengaji.  Banyakkan doa agar semuanya berjalan dengan baik.

Segala kepayahan yang dilalui sekarang adalah sebagai satu persediaan untuk menghadapi cabaran masa mendatang.  Sabar itu pahit namun buahnya manis

Azamku dan anak-anakku hanya satu, iaitu dalam masa lima tahun Taska Raudhatul Sakinah akan mengorak langkah kehadapan dengan membawa lebih ramai anak-anak istimewa belajar dan bermain bersama-sama anak normal dibawah satu bumbung tanpa sempadan.






Hanya inilah usaha kecil yang dapat kami lakukan untuk membantu anak-anak istimewa ini dan seterusnya memertabatkan pendidikan khas di negeri Melaka. Inyaallah..

TAK KISAH APA ORANG NAK KATA

Ini  sebenarnya bukan cerita baru tapi cerita lama. Saje nak kenang kembali  dan share dengan semua tentang isi hati orang lama. Ceritanya...
Seronok jumpa anak saudara .  Sembang tentang kerja masing-masing. Tiba-tiba anak saudara  tanya satu soalan.”Mak Lang , betul ke mak lang mulut laser?”. Aku senyum dan  tanya dia semula . “Mana adik tahu?” ( Adik nama timangan untuk anak buahku) 

“Adik ada kawan face book guru Pendidikan Khas Negeri Melaka, bila  adik tanya nama mak lang dia terus jawap  siapa tak kenal mulut laser” jawap anak buahku  tanpa selindung.  “Adik tengok maklang  macam tu ke? Soalku kembali. “ Tak lah, cuma yang adik  tahu mak lang  tak suka  mengata belakang lebih suka menegur di depan jika nak memberi pandangan atau nak betulkan sesuatu yang maklang tak suka”.jawapnya selamba. ”Pandai adik” aku memujinya. Dia senyum aje.
Tak sangka juga rupanya itu pandangan  yang dilemparkan kepadaku selama ini. Mungkin bukan semua yang beranggapan begitu . Aku tahu. Apapun aku tak kisah itu semua. 

Yang penting  tanggung jawap aku sebagai orang tua menegur orang muda. Dah jadi pelepah macam aku ini  memang  keras sedikit.  Pucuk muda yang  ada sekarang pun bila sampai masa akan jadi macam aku  juga.
Sifir dalam hidupku sebagai guru pendidikan khas mudah aje.  Bila kita  dah ada dalam satu keluarga memang kena tegur menegur. Aku dah dengar macam-macam orang kata tentang guru Pendidikan Khas. Sakit  telinga, sakit hati.

So ..bagiku dari orang lain mengata lebih baik  orang lama macam aku yang cakap tentang kelemahan kita . Paling kurangnya  aku faham apa sebenarnya yang berlaku dalam program kita. Tak cakap membabi buta.
Aku tahu juga bila aku beri ceramah ada yang mencebik saje. Bila jumpa tengok muka pun tak suka buat selamba aje. Aku tak kisah semua tu. Bagiku tak terkenal sebagai orang yang baikpun  aku tak kisah aku buat semua ini bukan nak cari nama.

Apa  yang penting segala kekurangan dapat dibaiki. Dengan cara apa sekalipun akan cuba kusampaikan. Akupun taklah bagus sangat. Banyak kelemahan lagi yang perlu dibetulkan. Banyak perkara yang aku masih tak tahu dan perlu pelajari. 
Pernah sekali aku bertugas bersama barisan pentadbir yang bukan orang Pendidikan Khas dari seluruh negeri Melaka. Masa  itu guru-guru Pendidikan Khas ada berapa orang aje. Tak sampai sebelah tangan jumlahnya, dan aku tak tahu samada mereka dengar atau tidak apa  yang aku dengar.  Sakit telinga, rasa  macam nak meletup dada. Waktu itu tengah beratur tunggu lif untuk balik ke bilik.
Tiba.tiba....” Jadi guru Pendidikan Khas bukan susah sangat ,elaun dahlah banyak,   budak tak ramai pula tu, dahlah tu  suruh keje itu tak boleh ini tak boleh.” Ramai yang ada disitu mengiakannya. Pintu lif terbuka ,  cerita habis kat situ aje. 

Untung  juga jumpa orang yang lain dari Pendidikan Khas. Baru tahu apa kata mereka sebenarnya.  Betullah  kata pepatah , kalau nak tahu apa kekurangan kita tanyalah pada musuh kita, jangan kawan baik kita.  Baru jawapn itu jelas . Kalau tidak,  kita rasa semuanya  dah betul dan lengkap. Tetapi keadaan sebenarnya .... sendiri boleh menjawap.

Sepanjang perjalanan  ke bilik  fikiranku  merawang   sendiri. Tapi ... memang ada betulnya apa yang dikatakan tadi.  Akupun selalu dengar cerita yang sama.  Pernah ianya macam nak jadi di programku.. tapi Alhamdulillah.... Allah membantuku selesai juga akhirnya sebelum ianya  menjadi barah. 

Masa   itu juga aku teringat kisah dimana aku mengikuti kursus bertajuk "Kesihatan Seksualiti Untuk Murid-Murid Pendidikan Khas".  Dalam kursus tersebut pesertanya terdiri daripada doktor-doktor, pegawai-pegawai perubatan, kaunselor   dan  pertubuhan NGO.  Rasanya guru Pendidikan Khas termasuk aku hanya ada 3 orang sahaja.


Seorang daripada peserta kursus yang "Somebody"  juga telah bangun dan menyuarakan  ketidak puasan hatinya dengan sistem Pendidikan yang ada di Program  Pendidikan Khas.  Yang paling tak sedap dan paling kuingat ialah dia kata "I don't know what are they doing in the classroom". They yang dimaksudkan ialah guru-guru Pendidikan Khas.  


Ini adalah kerana dalam pemerhatian dan kajiannya, murid-murid istimewa yang dimasukkan ke Program Pendidikan Khas tidak dapat apa-apa kerana guru-gurunya juga tidak  buat apa-apa  semasa anak-anak ini  berada di Program   Pendidikan Khas. 

Ada diantaranya yang telah dimasukkan ke program integrasi selepas melepasi program intervensi awal. Malangnya apabila belajar di program integrasi masalah tingkahlaku menjadi semakin serius dan murid  ini didaftarkan semula ke pusat pembelajaran swasta.  Ramai juga wakil daripada badan- badan pertubuhan swasta yang terlibat dengan anak-anak ini menyokong akan kata-kata itu. 

Mereka tidak yakin dengan kebolehan guru-guru Pendidikan khas membantu murid-murid ini.  Kesimpulan yang boleh kuambil dari cakapnya ialah Program-program yang dijalankan oleh pihak swasta  adalah lebih berkualiti dan dapat membantu anak-anak ini berbanding dengan sekolah kerajaan .


Aku pada masa itu terasa amat tercabar. Dengan  sedikit rasa terkilan aku bangun dan memberi respond.  Bagiku Pendidikan khas di  Malaysia adalah masih baru pada ketika itu.   Walau apapun bagiku ianya telah bertambah baik.


Aku menyuarakan masalah  yang kami hadapi di sekolah pada ketika itu  iaitu,   jumlah murid terlalu ramai (14 orang murid dalam satu kelas) dan mempunyai  berbagai kategori masalah.. Ianya amat berbeza dengan pusat-pusat pembelajaran swasta  seperti pusat-pusat pembelajaran untuk anak-anak down syndrome ataupun autisme yang menempatkan murid-murid yang sama kategori masalah didalam kelas dengan bilangan murid yang sedikit.  Ini lebih memudahkan lagi sesi pembelajaran.


Kami pada masa itu adalah guru-guru yang terpaksa menjadi  macam guru  pakar untuk membantu anak-anak ini. Anak-anak ini yang mempunyai masalah haiperaktif ,down syndrome,autisme, ADHD, sindrome hunter dan berbagai-bagai lagi adalah mangsa kepada kekurangan kami. Walaupun amat sukar kami terpaksa lalui demi sebuah tanggungjawap.  

Kepincangan ini bagiku bukanlah satu perkara yang perlu diletakkan dibahu guru-guru malahan adalah tanggungjawap  bersama dari semua pihak agar semuanya dapat diatasi. Walaubagaimanapun alasanku  pada waktu itu macam tidak kukuh dan tidak diterima oleh mereka . Tetapi aku puas hati sebab berpeluang bersuara. Masa itu baru aku tahu sebenarnya  kita masih terlalu  banyak kekurangan yang perlu diperbetulkan.

Esoknya, waktu minum pagi aku semeja dengan seorang GPK HEM sebuah sekolah yang ada program pendidikan khas. Dia memang tahu aku juga PK Khas. Nampaknya dia ni berani  cakap depan.  Aku suka orang macam ni. Senang nak share pendapat.  

Tanya aku apa pentingnya Pembantu Pengurusan Murid di Program Pendidikan Khas.  Jawapanku diterima dengan tangan terbuka, tetapi.... katanya apa yang aku kata tentang tugas Pembantu Pengurusan Murid itu tak berlaku disekolahnya  . Dia rasa   PPM  disekolahnya makan gaji buta.  Terkejut dengan perkataan makan gaji  buta.


Aku respon  juga, iaitu  semuanya  bergantung  pada pengurusan sesebuah program, dan aku juga memberi idea kepadanya supaya  pentadbir panggil semua guru pendidikan khas dan ppm bincang cara nak atasi masalah ini, agar semua tahu tugas masing-masing yang sebenarnya. Minta penyelaras sediakan fail meja PPM. Itu lebih baik. 

Dia kata akan cuba suarakan pada guru besar perkara tersebut. Aku seronok juga paling kurang tanggungjawap kecil sudah kutunaikan.

Sebenarnya apa juga yang mereka cakapkan itu memang ada kebenarannya.  Awal  tahun 2011 ini aku menerima  seorang murid lelaki  yang dalam rekod perubatannya tertulis bermasalah autisme dan ADHD.  Sedikit terperanjat aku mendengar apabila ibunya menjelaskan kepadaku bahawa telah 3 tahun anak ini duduk belajar bersama anak-anak   normal di sebuah sekolah di negeri jiran dan bukannya belajar di Program Pendidikan Khas Integrasi.


Persoalanku kepadanya mengapa jadi begitu? Sedangkan ibubapa telah tahu bahawa anak  itu istimewa.  Jawapannya telus sekali. Dia dah pergi memantau beberapa program  integrasi tetapi  tidak berpuas hati kerana murid-murid di sana lebih banyak mewarna dan menuntun tv daripada belajar.

Ibubapa yang menghantar anak-anak ke program integrasi itu juga tidak berpuas hati dengan perkembangan pembelajaran anak-anak mereka.  Aku sempat juga menjelaskan padanya  bahawa bukan semua program pendidikan khas berkeadaan  begitu.
Sebenarnya  diluar sedar kita,  orang di sekeliling memerhati dan menilai. Kita kena peka pada perkara ini. Bukan nak sangka buruk pada orang, tetapi itulah hakikatnya. Fikirkan sesuatu agar jangan menunjukkan sangat kelemahan kita sebagai guru Pendidikan Khas. 

Menjadi guru Pendidikan Khas perlu kreatif dalam  menangani masalah  murid.  Perlu sentiasa berbincang sesama guru dan mencari idea-idea baru bagi memenuhi kehendak pembelajaran semasa.  Apatah lagi kita berhadapan dengan anak-anak istimewa yang memerlukan lebih perhatian, kelainan pada kaedah pembelajaran dan  bimbingan yang lebih  serta berterusan .

Sebenarnya adalah sangat menyakitkan hati kalau dah bekerja separuh mati orang sedap-sedap kata kita relax. Tapi kita kena berubah minda dan sikap. Sahut cabaran-cabaran yang datang dengan dada dan fikiran terbuka. Cuba baiki semua kelemahan yang sedang berlaku di dalam program  Pendidikan Khas agar tak nampak ketara.
Jangan biarkan bisul yang ada dalam program jadi nanah.  Kerana yang jadi mangsa ialah murid-murid kita. Jadi guru pendidikan khas memang tak boleh lemah dalam semangat bekerja. Jangan jadikan masalah peribadi penghalang dalam menjalankan tugas di sekolah.    Bina keyakinan diri ,cuba buat yang terbaik untuk anak-anak ini. 


Soal  apa orang kata usah ditakutkan, fikirkan cara nak atasinya  agar tidak berterusan.  Jika kita buat yang terbaik dan betul Allah pasti bersama kita. Dan yang lebih  penting kita buat kerja yang sepatutnya dan jangan sambil lewa. Insyaallah  pasti berjaya.

Jika kita sentiasa berusaha membangunkan program dan anak-anak murid kita , sudah pasti tak akan timbul apa-apa cerita negative yang menyakitkan telinga.
Hubungan baik dengan semua adalah satu perkara paling penting dalam nak jadikan program pendidikan khas yang berjaya.  Hubungan dengan pentadbir, rakan-rakan guru dan semua staff sokongan juga murid-murid aliran perdana jangan ketinggalan. Waimah pakcik jaga dan orang kantin juga adalah orang yang perlu dibuat baik.  

Aku lebih suka tekankan bahawa  pada waktu pembelajaran, kita adalah milik pendidikan khas. Habis waktu itu kita adalah milik sekolah. Apa yang diarahkan kita kena akur.  Memang sukar , tapi itulah yang kulalui sejak menjadi guru pendidikan khas.

Must do everything to get something iaitu keyakinan pentadbir pada kita. Jika berkira alamatnya .... boleh fikir sendirilah, tak perlu lagi dijawapkan.
Berbalik pasal mulut laser. Aku sebenarnya cuba juga  nak berhenti menegur. Kalau tengok tak puas hati nak cuba diam. Tapi nampaknya tak boleh. Apapun bila difikirkan selagi ada hayat dan selagi boleh membantu akan akan terus berusaha demi pendidikan khas negeri Melaka.  

Cuma yang kuharapkan sebagai manusia dapatlah kiranya dimaafkan jika selama ini ada yang tersentuh apabila mendengar apa yang kucakapkan. Harap jangan simpan didalam hati. 

Bagiku dah lama aku memaafkan sesiapa saja  yang pernah mengata atau apa saja di belakangku.  Muga semua perkara  dapat dilakukan dengan baik dengan adanya niat baik dalam hati kita.Insyallah...

Ujian bila jadi pendidik

Bila dapat maklumat dari  rakan guru tentang complain ibubapa terasa juga marah dalam hati. Apa lagi yang tak kena.  Kami dah cuba buat yang terbaik nape masih ada lagi rungutan di belakang. Kenape tak jumpa dan berbincang. Perbincangan adalah satu penyelesaian. Kadangkala terasa berat juga ujian yang sebegini.
Apapun nasihat untuk diri sendiri juga rakan-rakan teruskan usaha demi anak-anak ini kerana  orang yang bercakap di belakang adalah orang penakut yang tidak mahu menerima kebenaran. Insyaallah buat sesuatu yang baik Allah akan balas yang terbaik juga.Sabar itu pahit namun buahnya manis.  Teruskan usaha.

Berserah pada Allah

Bila resah,
Tanyalah pada Allah,
Pasti ada jawapnya,
Bila sedih,
Tanyalah pada Allah,
Pasti IA tahu puncanya,
Bila sakit,
Mengadulah padaNYA,
Pasti ada penawarnya.

Apa jua yang dirasa,
Tanyalah padaNYA,
Apa jua yang melanda,
Bisikkan padaNYA,
Pasti ada jawapannya,

Jika masih tiada jawapan diterima.....

Sebenarnya DIA maha kaya yang tahu segalanya,
Jangan mengalah dalam pencarian ini.

Kebahagiaan yang dicari,
Pasti menanti.

Datangnya merangkak atau berlari jangan difikiri,
Kerana dalam hati kita yang menanti,
DIA sentiasa memerhati.

Tanpa sedar juga  diri kita diuji,
Tanpa sedar juga hati kita dididiki,
Tanda kasih dan cinta yang hakiki,
Dari PENCIPTA kepada hambanya yang dikasihi.

Isnin, 30 Mei 2011

Petua pengurusan tingkahlaku murid-murid pendidikan khas.

Dalam mengurus anak-anak istimewa bukanlah satu perkara yang mudah. Perlukan kesungguhan dan ketekunan.Murid-murid yang mempunyai masalah tingkah laku yang severe amat sukar untuk dibantu jika tidak ada perancangan yang terpeinci .

Petuanya bagiku mudah sahaja jika tak pergi sambung belajar buat ijazah sarjana muda pun kita boleh laksanakannya. CARANYA:

Dekati mereka,
Sayangi mereka,
Cuba fahami rmereka,
Fikirkan cara untuk ubah tingkahlaku mereka,
Cuba laksanakannya,
Jangan lupa rekodkan pencapaiannya,
Ubah method bila tak berjaya,
Selalu buat perbincangan semula,
Dengan ind yang terlibat dengannya,
Untuk cari  cara membantu mengatasi masalahnya,
Jangan mudah mengalah dengan mereka,
Jangan mudah putus asa,
Selalu letakkan  kita ebagai  ibubanya,
Banyakkan doa minta bantuan dariNYA,
Insyaallah berjaya.

Ahad, 29 Mei 2011

Guru oh guru

Semalam sebaik habis program hari guru peringkat sekolah aku dan anak bongsu berkejar ke sebuah rumah yang memang akan kukunjungi setiap tahun pada  hari guru. Beliau yang kumaksudkan ialah bekas ustazahku  semasa  di sekolah rendah lagi. Kedatanganku  sepertimana biasa disambut oleh pembantu rumahnya.  Sebaik saja dia keluar dari biliknya aku dapat rasakan yang dia nampak kurang sihat.  Yalah, umur dan 70 tahun lebih .

Semalam memberi banyak pengertian dalam hidupku yang bergelar guru. Dia ucapkan ribuan terima kasih dengan kehadiranku. Aku akan memeluk dan mencium pipi dan dahinya setiap kali bertemu kerana ada sesuatu yang tidak  boleh kugambarkan dalam hati ini apa yang telah diberikan padaku sejak di bangku sekolah rendah lagi.

Dia memang bangga denganku dan  adik beradikku yang lain  kerana walaupun kami anak orang susah  tetapi semuanya telah berjaya.

Mungkin ada sesuatu yang terdetik dihatinya pada hari guru kali ini,  aku sendiri tidak dapat menyelaminya. Air matanya berlinang sepanjang   berbual denganku.  Hingga kini mataku  masih terbayang-bayang dan hatiku masih tertanya-tanya apakah erti  kesedihannya  itu.

Dia rupanya memendam rasa runsing selama ini kerana tidak dapat hadir majlis perkahwinan anakku pada bulan lepas. Dia takut aku kecil hati. Ku jelaskan yang aku tidak kisah semua itu.  Yang penting majlis yang kujalankan telah selamat.

Apa yang lebih menghibakan aku ialah dia bercerita  dia begitu runsing dan  banyak berdoa dari jauh untukku pada hari majlis itu berlangsung.  Ini adalah  kerana dia nampak cuaca memang amat buruk pada hari  tersebut. Rupa-rupanya ada doa dari seorang guru yang  membantu cuaca cerah kembali pada waktu berlangsungnya majlis perkahwinan anakku. Alhamdulillah.

Aku  amat terharu mendengar ceritanya itu. Sebelum aku melangkah pulang ada sesuatu yang lebih mengejutkan aku apabila dia menghulurkan kepada ku wang sebanyak RM 300 . Permintaannya ialah buat sesuatu yang kekal di Taska Raudhatul Sakinah milik anak-anakku agar pahalanya akan sampai kepadanya apabila dia telah pergi nanti.

Hatiku hiba sekali lagi. Apakah yang telah membuatnya jadi begitu menyayangiku. Kami tidak pernah ada hubungan tali persaudaraan . Cuma ----- ikatan  rasa sayang seorang murid  kepada gurunya. Sekali lagi sebelum bersalaman dan memeluknya untuk pulang. Dia meminta aku mendoaka dirinya nagar dia sihat dan dapat beramal dengan sempurna.


Itulah kisahku  kasih guru kepada muridnya yang juga kini bergelar guru. Adakah aku boleh menjadi seorang guru seperti itu?  Muga -muga begitu.....

17 MEI 2011
Sajak ini telah lama kutulis. ( Mei 2007)  Ia adalah suara hati  seorang kanak-kanak istimewa yang bermasalah   CP dan bermasalah pertuturan . Dia telah boleh membaca dan menulis dengan baik.  Tetapi  disebabkan masalah yang dihadapinya dia sering diketawakan oleh rakan-rakan apabila bercakap.
JIKA DIBERI PILIHAN
Jika diberi pilihan,
Inginku capai langit gembira,
Jika diberi pilihan,
Ingin kuselam laut sempurna,
Jika diberi pilihan,
Inginku telan penawar kasihan,
Buat mengubat bisa hati tak tertahan.
Pun begitu,
Setiap kali,
Inginku capai langit gembira,
Hujan duka mencutah-curah,
Setiap kali,
Ingin kuselam laut sempurna,
Duka ketidak upaya meribut tiba,
Setiap kali,
Bila suaraku memecah,
Pasti ada hilai  mencelah,
Mentertawa apa yang kuluah,
Aku pasrah dalam duka,
Aku pilu dalam tawa,
Kerana jika diberi pilihan,
Tak kupilih jadi insan istimewa.

Selasa, 24 Mei 2011

Sajak hari lahir

Telah terlalu jauh kurasakan perjalanan ini,
Kerapkalinya aku leka,
Dalam menunaikan tanggungjawap,
Yang  diamanahkan  olehnya.

Ini adalah kerana ......
Ke langit  tinggi  harapan ingin  kugapai,
Ke lurah dalam cita-cita  ingin kugali,
Walaupun  ada kalanya,
Terasa letih,   , bediri,   berjalan dan berlari,
Namun  keinginan  tetap tidak mencukupi.

Dalam keliru aku sering bertanya,
Apakah pengakhiran sebuah cerita ,
Apakah pengakhiran sebuah cita-cita,
Bila semakin banyak impian dapat kugenggam,
Semakin hati   menaruh dendam.

Ya  Tuhan.... ya Rahman,
Janganlah  selalu kau biarkan aku,
Pandangilah aku dengan pandangan rahmatmu...
Tanpamu siapalah aku,
Insan kerdil yang sering tertipu,
Oleh hasutan syaitan dan nafsu.

Dalam sedar dapat kurasakan,
Sedikit bekal amal yang kubawa,
Banyak dosa yang akan kugalas,
Ngeri dalam hati,
Muga aku diampuni,
Apabila bertemunya nanti.
Amin...

Apa itu kegembiraan seorang ibu




Kegembiraan seorang  ibu bukan  terletak pada kekayaan yang dikumpul oleh anak-anak, tetapi....
Kegembiraan seorang ibu ialah melihat anak-anaknya menjadi orang-orang yang soleh dan solehah yang sentiasa mendoakan keampunan untuk ibubapanya. Sentiasa menghurmati ibubapanya dan menjadi penyejuk hati ibubapanya dalam tutur kata dan segala  perbuatan. Muga kalian menjadi anak-anak yang soleh dan solehah yang akan mendoakan keampunan dan kesejahteraan  kami  kini  hingga apabila telah tiada nanti.

Sabtu, 21 Mei 2011

Muhasabah diri

Kerap muhasabah diri adalah umpama menilik diri dicermin mencari mana yang tak molek untuk ditutupi agar kekurangan dapat dibaiki

mata pelajaran paling susah

Memaafkan kesalahan orang lain adalah mata pelajaran  paling susah untuk lulus dalam pengajian hidup. Perlukan kesungguhan dalam mempelajarinya.  Beruntunglah manusia yang lulus cemerlang dalam mata pelajaran ini.

Khamis, 19 Mei 2011

PERJALANAN HIDUP

Jauhnya perjalanan,
Terlalu banyak kisah yang kurasakan kebetulan,
Rupanya tanpa sedar ia adalah ujian,
Sebagai meningkatkan keimanan,
Menguji ketaatan,
Menyiapkan belakan,
Kegaris penamat kehidupan.

Jika setiap kelipan mata adalah kawalannya,
Jika setiap denyutan nadi adalah dengan izinnya,
Jika setiap pergerakan adalah dalam pandangannya,
Dapatkah ditanya lagi,
Mengapa kita yang harus diuji,

Walau pahit bak hempedu harus ditelan,
Walau semasam cuka harus dirasa,
Walau semanis madu yang tak semestinya membawa bahagia,
Harus dibawa bersama.
Itulah kenyataan hidup,
Yang mesti kita lalui,
Meskipun jauh kita berlari,
Pasti dia mengekori

Aku Ingin Menulis Kembali

Telah 26 tahun diary ku untuk menjadi penulis kututup rapi. Sunyi,  sepi....tidak ada coretan suka mahupun duka. Hanya yang ada ialah sekolah dan rumah tangga. Tahun 2006 apabila menyambung kembali pengajianku dalam ijazah sarjana muda aku mula menulis tetapi hanya dalam bentuk tugasan.  Selalunya aku sendiri dapat rasakan bahawa ayat-ayat dalam tugasan amat mudah untuk kunukilkan. Cuma bezanya bukan dalam bentuk yang puitis tetapi adalah berbentuk ilmiah.

Memang aku minat menulis.  Memang mungkin ada sedikit bakat yang diberi Allah untukku menghasilkan karya. Mengenang kisah silam semasa di dalam maktab 26 tahun dahulu  ada juga karya ku yang tersebar di dada-dada akhbar mahupun majalah. Terdapat juga yang disiarkan di corong-corong radio. Apabila telah berumahtangga keinginanku telah mula pudar . Ada sesuatu yang menghalangku dari terus menulis .Aku pasrah  dengan semua itu.

Entah mengapa bulan lalu ada sesuatu yang membuka hatiku kembali untuk mencoret bait-bait ayat sebagai tanda ianya lahir dari hati.  Allah yang menyusunkan semua itu. Dia yang  lebih tahu apa yang telah dan bakal berlaku. Bermula dengan ayat-ayat  puitis yang  ku drafkan didalam handphone waktu free  kusalin semula untuk dibaca sendiri  berkali-kali dan kadangkala kuminta anak-anak yang juga berminat untuk meng hayati.Terima kasih peminat-peminat kecilku yang saban hari membaca hasil tulisanku  samada dilaman facebook, mahupun didraf handphoneku, Kalian adalah sumber inspirasiku...

Aku pada mulanya menyimpan rasa resah juga dalam hati.  Takut-takut dengan sibuknya menulis aku akan lalai dalam ibadah mahupun urusan sekolah atau rumah. Tapi salah seorang dari sikecilku ada mencelah rasanya lebih baik kerana masaku lebih terisi dan aku lebih nampak happy. Aku berdoa muga  bakat yang ingin aku asah kembali ini tidak menjauhkan aku dengan Allah. Muga amalan harianku untuk kubawa kealam yang kekal tidak akan berkurangan   Muga hasil-hasil penulisanku ini boleh memberi manfaat kepada pembacanya dan dijadikan bekal hingga ke alam yang kekal abadi.

Doakan aku, wahai peminat-peminat kecilku agar boleh terus menulis. Muga  boleh kukongsikan kisah  sepanjang perjalanan hidup ku untuk panduan kalian semua. Insyaallah..

Rabu, 18 Mei 2011

AKU SEBAGAI GURU PENDIDIKAN KHAS

Dipilih  oleh Allah menjadi Guru Pendidikan  Khas adalah kurnia setinggi  gunung buatku.  Mertabat yang  tinggi  ini tidak akan kucemari  dengan sikap negatif  terhadap tugas yang telah diamanahkan. Aku akan cuba   berusaha   bersungguh-sungguh  untuk memenuhi amanah yang tergalas dibahu ini selagi hayat dikandung badan, itulah azamku.  Muga diperkenankan oleh Allah.
Aku   memahami  kehidupan  sebagai seorang  Guru Pendidikan Khas memang untuk menghadapi cabaran.  Aku akan cuba  bersedia dengan dada dan fikiran terbuka menghadapi  setiap perkara dan cabaran yang telah dan akan berlaku.  Ini  sudah pasti akan membawa makna  yang lebih besar dalam  kehidupanku.
Kalau hendak  dibandingkan syukurku selama ini,   tidak akan pernah  setanding dengan nikmat pekerjaan yang  telah diberikan oleh Allah kepadaku.  Diberikan lagi nikmat   elaun yang lebih dari  orang lain. 

Sebagai  HambaNYA aku teramat  menyedari hal tersebut. Aku berazam dan akan cuba  menunaikan    amanah  yang diterima dengan rasa rendah hati  dan ikhlas  sebagai ungkapan syukur kepada  nikmat yang begitu bermakna ini.  Muga diperkenankan olehmu YA ALLAH.
Mendidik  dengan penuh rasa kasih sayang,  memberikan aku  satu kepuasan yang tidak dapat kulahirkan melalui perkataan. Ianya memenuhi  ruang hati yang tidak  pernah berhenti.


Aku cuba untuk keluar dari  sikap  mementingkan diri, belajar untuk  bersyukur dan menghargai  nikmat yang telah dikurniakan oleh Ilahi.  Aku  akan berusaha untuk  menyumbang  tenaga  tanpa berkira,  kepada yang insan yang  serba kekurangan ini.
Kerapkali aku  diuji dengan musibah dan cabaran dalam mengharung  arus kehidupan bagi mendidik anak-anak ini. Kerapkali airmata duka menyirami wajahku, tetapi pergantunganku padaNYA   membuatkan aku  menjadi lebih redha dan tawakkal.  

Aku cuba amalkan sifat terbuka apabila berhadapan dengan masalah, samada dengan guru-guru, pembantu pengurusan murid  juga  ibubapa yang  mempunyai anak  istimewa di Program Pendidikan Khas   yang kuterajui.  Dengan cara ini kurasakan tugas ini   lebih  membawa erti.
Menjadi  Guru  Pendidikan Khas  tidak pernah membezakan aku  dalam   menjalankan tugas di dalam kelas.  Tidak kira kelulusan atau pangkat  apa yang dimiliki, walaupun telah punya ijazah   tapi tanggungjawapnya  tetap sama.  Antara ijazah,  diploma  mahupun hanya memiliki sijil perguruan  apa  yang penting ialah memikul  dan menyempurnakan  amanah yang telah diberi.
Waimah kita anak pengarah  sekalipun,   apabila telah bergelar  Guru Pendidikan Khas memang berat  tanggungjawapnya.  Hingus  dan najis murid  bukan hanya  kerja  pembantu pengurusan murid  sahaja,  itu juga tugas kita bersama  untuk membantu mereka  cara  bagaimana untuk menguruskan diri.
Mengejar  anak-anak ini apabila  terlepas lari juga  adalah tanggungjawap kita.  Apapun aku  selalu memegang  nasihat  Ketua Unit Pendidikan Khas ku  iaitu,  dimana ada murid disitu ada guru dan juga  pembantu pengurusan murid .  Bukan di mana ada murid disitu ada guru tapi  pembantu pengurusan muridnya  dimana?  Atau dimana ada murid disitu hanya ada pembantu pengurusan murid, gurunya  pula dimana?  

Kedua-dua  insan ini   samada guru atau pembantu pengurusan  murid  adalah orang  yang  dipertanggungjawapkan  untuk membantu murid-murid ini.
Manfaatkanlah elaun yang kita dapat agar ianya setimpal dengan kerja kita. 
Terlalu banyak coletahku tentang peranan yang perlu ada sebagai guru pendidikan khas.  Diharap sudi kalian membacanya.  Sebenarnya  tiada apa  lebih berharga dari apa yang kita miliki sekarang ini iaitu menjadi  Guru  Pendidikan Khas atau Pembantu Murid di Program Pendidikan Khas. 

Kita sering merungut  setiap kali tidak dapat apa yang dipinta tetapi kita sering lupa untuk bersyukur dengan apa yang kita telah ada. Lihat-lihatlah kekurangan yang  ada pada anak-anak didik kita,  pasti kita akan jadi orang yang lebih berusaha untuk berkorban   kerana mereka. Dan  sentiasalah  bersyukur kerana  tidak diuji Allah dengan memiliki anak   istimewa.......

Aku menulis bukan untuk mengata sesiapa .  Jauh dari sudut hati untuk mencari  kelemahan orang lain. Aku juga insan yang serba dalam kekurangan. Aku juga bukan guru yang terbaik untuk mereka kerana aku sendiri sedang belajar mencari kekurangan  diri sendiri melalui pengalaman bersama  mereka,  insan-insan istimewa.

Yang sempurna hanya milik Allah.  Ini adalah peringatan dan nasihat untuk diriku sendiri  insan  yang bergelar Guru Pendidikan Khas.    7 tahun bergelar guru di tahap satu di aliran perdana  dan 19 tahun bergelumang dengan cabaran sebagai Guru  Pendidikan Khas  banyak mendewasakan aku dan memberi  ruang  padaku untuk menjadi orang yang lebih suka memberi nasihat dan menerima pandangan walaupun dari guru-guru muda.  

Terlalu bertolak ansur dengan semua  pula bukan bermakna aku takut dalam mengurus.  Menegur bukan  bermakna aku terlalu cerewet.  Memuji seseorang   bukan bermakna aku pilih kasih. Aku cuba bersikap adil  dengan semua samada guru mahupun pembantu pengurusan murid. 

Hingga kini dalam diary hidupku sebagai seorang penyelaras mahupun GPK Pendidikan Khas  tidak ada istilah kawan rapat  buatku.  Semua kena sama. Dalam tugas kena professional , luar tugas kita adalah sahabat atau ahli keluarga.   

Tujuanku ialah  ingin melahirkan guru dan pembantu  pengurusan murid  yang dedikasi, komited, faham dengan tugas sendiri , bekerjasama,  mudah untuk kubawa berbincang serta bertolak ansur. Itulah azamku. Cuma kadangkala aku keliru  dan terfikir  juga bahawa apa yang aku fikir  tidak semestinya sama dengan orang lain fikir dan apa yang aku hajati tidak sama dengan yang orang lain ingini.
Hanya harapanku apa yang kucoret dalam blog ini dapat  menjadikan aku insan  yang  memikul amanah memberi peringatan sesama kita  dalam menjadikan program yang dipimpin, murid yang dibimbing  berjaya selaras dengan Falsafah Pendidikan Khas. Insyaallah.

Selasa, 17 Mei 2011

HANYA DOA DARI KALIAN YANG EMAK DAN AYAH HARAPKAN.




Telah 26 tahun aku bergelar  pendidik   di sekolah rendah.  Sebagai isteri seorang tentera telah banyak negeri yang kusinggahi untuk menurunkan ilmu.   Pahang, Kelantan, Negeri Sembilan dan kini di Melaka negeri  asalku. Banyak cerita suka duka telah kulalui. Ada yang masih terpahat diingatanku yang  tua ini.
Dalam masa yang sama mendidik anak bangsa,  aku juga menerima amanah Allah untuk mendidik enam   cahaya mata sendiri. Tiga orang lelaki dan tiga  orang perempuan.  Aku bukan jenis orang yang suka berputus asa dengan kegagalan.

Mungkin  itulah didikan yang aku terima dari arwah abah yang hanya  seorang nelayan. Aku ada 11 orang adik beradik.  Hidup kami amat susah terutama apabila musim tengkujuh kerana  abah tidak boleh ke laut. 

Disebabkan kesusahan ini aku rasa semua  adik beradikku adalah orang yang  kuat berusaha dan sukar untuk mengenal  erti gagal. Semua kami telah diberikan Allah rezeki dengan jawatan  yang  agak tinggi  juga. 
Amat berbeza  pengalaman yang kulalui dengan yang dilalui oleh anak-anakku.  Celik mata sudah ada kereta dan semua kemudahan yang sempurna.  Mungkin ini salah satu faktor yang membuatkan mereka sambil  lewa dalam mengejar cita-cita. 

Aku selalu bertanya dalam hati mengapa jadi begini. Adakah kerana aku sambil lewa dalam mengajar anak orang lain? Rasanya tidak mungkin,  kerana aku adalah seorang yang sangat komited dalam bidang yang kuminati  ini. 
Bila difikirkan balik mungkin ini ujian Allah kepadaku agar aku lebih dekat dengannya disetiap masa dan keadaan.  Bermula dengan anak lelakiku yang sulung ,  kuhantar ke sebuah sekolah agama  berasrama di Rembau Negeri Sembilan. Harapan tinggi menggunung agar ia menjadi seorang ustaz. Hajat tak sampai didalam tingkatan 2 dia buat hal. Malas belajar dan suka berkawan dengan rakan-rakan yang tidak elok akhlaknya. 
Aku pasrah dengan keadaan ini. Dengan hati berat ia kupindahkan kesebuah sekolah menengah di negeri Melaka ini.  Pergi ke sekolah dihantar, balik diambil demi menjaga pergaulannya. Pergi tuisyen pun begitu . Aku akan selidek siapa sahabatnya dan pergi mencarinya dengan suami jika dia lambat pulang apabila ada study group.   

Dalam punya jaga pun aku masih dapati di merokok kerana terbau pada pakaiannya apabila mengambilnya balik dari tuisyen. Setiap hari  aku bermunajat pada ALLAH  agar anak-anakku terpelihara dari melakukan  kejahatan.  Akhirnya dalam kepayahan ini dia berjaya menamatkan pembelajarannya disebuah  politeknik.  Habis belajar  dapat kerja di Shah Alam.
Berbagai usaha dilakukan bagi memastikan semua nya berjalan dengan baik. Waktu solat terpaksa diingatkan,  pergaulan perlu diperhatikan.  Setiap hujung  minggu aku akan menelefon awal pagi untuk pastikan dia bangun  solat subuh. Ternyata tak bangun pukul 10 pagi baru telefon diangkat.  Akhirnya ia kupujuk berhenti kerja. Balik kampung duduk bersamaku.    Aku lega semuanya dalam kawalanku.
Berbeza dengan anak ke duaku, seorang   perempuan. Senang untuk dikawal .  Pernah belajar di madrasah untuk hafal quran, tetapi ujian juga buatku,  separuh jalan.  Kumasukkan ke sekolah menengah  agama dan dapat sambung belajar  buat Diploma  Pendidikan Awal Kanak-Kanak di Kolej Islam  Antarabangsa di Gombak. 

Sekali lagi aku gundah gelana.  Bila nak balik cuti bukan main susah lagi hati. Dia tak berani nak naik bas atau teksi. Mungkin dari kecil  aku tidak pernah membenarkan dia menaiki bas kesekolah.  Jadi keyakinan dirinya agak rendah.  Akhirnya hanya satu semester dia  di sana.
 Aku pujuk dia berhenti dan sambung belajar pendidikan jarak jauh di Open University.  Sekali lagi aku membuat tindakan  yang  tidak disukai oleh ahli keluargaku yang lain. Tapi aku buat semua setelah istikharah.  Aku redha walaupun ianya macam tidak patut   tetapi keputusan  itu aku dapat dengan munajat pada Allah.   

Alhamdulillah  rezeki dia amat murah sambil belajar dapat kerja disebuah tadika perpaduan.  Senang hatiku,  depan mata waktu pergi dan balik kerja.  Hujung minggu apabila tidak ada kelas , tambah pengalaman tolong aku mengajar murid-murid istimewa dan pemulihan khas  membaca.
 Keputusan  menghantar anak lelaki  ke 3 dan ke 5  ku kemadrasah  hanya untuk hafal Quran memang  kurang disenangi semua.  Mungkin mereka menganggap anak-anak ini nanti tidak ada masa depan. Walau apapun   aku tenang dengan kedua-dua mereka. Meskipun  lambat untuk menghabiskan hafazannya, tetapi aku redha kerana adalah hikmah yang aku sendiri belum tahu apa.  
 Anak ke 4 pula perempuan  masih belajar di sebuah sekolah teknik di Melaka ini. Yang ini aku sedikit senang hati. Belum pandai  nak melawa  tak perlu runsing kerana tiada  pakwe lagi  walupun dan berusia 16 tahun.   Tak suka keluar lepak macam remaja lain.  Lukis kartun dan baca novel  bila masa lapang.
Yang bongsu di dalam darjah 4.  Ikut bersamaku disekolah yang sama. Ada kelainan,  terlau advance pemikirannya.  Dah cerita pasal masa depan  apa yang akan dibuat jika telah  berumahtangga. Geli juga hati, tapi itulah reality anak zaman  IT.  Suka sangat   bergaya dan cita-cita nak jadi cikgu macam emaknya.  
Alhamdulillah, berbalik pada cerita anak sulungku tadi. Berbagai kerja yang dilakukan untuk mencari duit poket.  Memang terasa kasihan,  tetapi demi menjaga   agamanya aku redha atas kekurangan ini. 

Akhirnya setelah  berbincang dan mendapat kata sepakat dari suami, kami menghantar nya mengikuti kursus pengurusan  taska anjuran Jabatan Kebajikan Masyarakat  .  Akhirnya adik perempuannya yang kedua juga kuminta berhenti  kerja dan berganding bahu menguruskan sebuah taska berbentuk Islamic yang  kami namakan Taska Raudhatul Sakinah.   

Cita-citaku ialah Taska yang dibina ini biarlah berlandaskan  sunnah Rasullullah s.a.w.  Moga amalan sunnah dapat diteruskan melalui taska yang diterajui oleh anak-anakku. Selain itu  ditaska ini juga kami menerima anak-anak istimewa, melalui program  intervensi awal. Setakat ini kami  hanya menerima 2 orang kanak-kanak  istimewa .
10 April 2011  sekali lagi kejutan berlaku. Dalam diam. anakku yang lelaki sulong telah bertemu jodoh.  Bukan kekasih atau kenalan rapat.  Jodoh  pertemuan ditangan tuhan. Kini  Taska yang telah dibuka diterajui oleh 3 insan yang bergelar anak dan menantu. 

Alhamdulillah... rezeki Allah maha luas.  Dengan bekerja sendiri seperti ini,  anak-anak dan menantuku dapat meneruskan usaha agama dan  disamping menjaga amalan sendiri.
Memang ceritaku ini tidaklah sememarik mana. Apa yang ingin kugambarkan ialah kesusahan dalam mendidik anak-anak zaman sekarang.  Di rumah meraka dididik dengan agama tetapi bila keluar dari kepompong rumah  mereka lebih cepat terdedah kepada perkara yang tidak kita duga. Rakan-rakan lebih mempengaruhi mereka daripada  didikan yang diterima  sejak mereka  kecil.
Apapun aku besyukur dengan rahmat yang diberi Allah padaku . Walaupun mereka tidak kemenara gading , anak-anakku telah kulengkapkan dengan ilmu agama . 

Aku  masih teringat akan doaku semasa berada di makam rasullullah iaitu jadikanlah anak-anakku orang yang berjaya dunia dan akhirat. Berjaya yang kumaksudkan  hanya Allah yang lebih tahu  . Aku berserah kepadanya... untuk menentukan  .   

Apa yang penting kurasakan sekarang ialah  anak-anak soleh dan solehah yang dapat mendoakan aku apabila aku dan suamiku menemui Allah nanti. Insyaaallah.

HASIL KARYA INI PERNAH DISIARKAN  DI MAJALAH MIDI  KELUARAN OGOS 2011

Sabtu, 14 Mei 2011

Siapakah kita

Siapakah kita?

Mencurahkan karya melalui blog   ini bukan bererti aku  adalah yang terbaik dari kalangan pembaca. Menulis  disini  adalah satu perkongsian idea dan pengalaman selama 19 tahun berkecimpung dalam dunia Pendidikan Khas. 

Terlalu ramai guru yang pernah sepasukan denganku  untuk memajukan program.  Yang lebih berusia  dan akan bersara  pun ada. Terlalu ramai jumlahnya yang sudah menganggur lama akibat ketandusan kerja.  Ada juga yang  voilenteer kerana terlalu teruja dengan apa yang pendidikan khas  ada.

Tak kurang juga yang suka-suka nak menimba pengalaman baru. Apapun dalam penilaianku  yang cukup tidak sempurna ini dapatlah  kugolongkan guru-guru pendidikan khas dalam kegtegroi yang berikut.
Meskipun begitu, jangan sekali-kali ada yang  tersentuh dengan apa yang dibaca ini.  Semua ini  adalah satu pemerhatian daripada seorang insan  yang serba lemah yang tidak layak untuk menjatuhkan hukum kepada sesiapapun. 

Jika kebetulan ianya tepat kena pada pembaca atau pembaca  ingin mengarah kepada ciri-ciri tersebut  minta  segeralah berubah  agar  program yang dipimpin , murid yang dbimbing  dapat dibangunkan seperti  kehendak Falsafah Pendidikan Khas  dan Falsafah Pendidikan Negara. Jika tidak kena mengena langsung jadikan ia sebagai satu bahan bacaan hiburan sahaja.
Cebisan coretan ini kunamakan Siapakah kita?
1. Ada sedikit pengalaman, ada  sedikit ilmu tapi buat-buat  tak tahu , tidak mahu  bertanya, tidak
    mahu mencuba.
    Kena atasi segera, kalau tidak  murid   jadi mangsa.

2.Tidak ada ilmu, tidak ada pengalaman tetapi ingin belajar dan kuat berusaha.
     Boleh cepat berjaya. Teruskan usaha

3.  Banyak ilmu , sedikit pengalaman tetapi kuat bekerja.
     Cepat jadi penyelia.

4.  Masuk Pendidikan Khas untuk mudah dapat sambung belajar, dapat elaun, mengajar
     sambil lewa, berkira, tak boleh lebih kerja.
     Fikir baik-baik jangan terus buat dosa.

5. Masuk Pendidikan Khas sebab rasa Pendidikan Khas  tak banyak kerja.
    Terlalu bahaya, cepat-cepat jumpa KETUA UNIT  convert semula

6. Banyak pengalaman, banyak ilmu tapi dah tiba zon tak kuasa.
    Bahaya, lebih baik jumpa kaunselor, kalau tidak program huru hara.

7. Orang lama, banyak ilmu, banyak pengalaman. Tak pernah putus asa  terus berkerja walau tak
    dapat apa-apa. Selalunya mereka ini mulut laser menegur orang tak kira siapa. Ramai orang tak
    suka, walaupun apa yang ditegur betul  belaka.
    Jangan takut,selalu jumpa mereka untuk menimba ilmu insyallah boleh berjaya.

Sebagai insan  biasa bukan niat ini untuk mengenakan sesiapa.  Jauh dari sudut hati untuk mengata dan mencerca kelemahan  orang lain. 

Apa yang  kucurahkan ini adalah sebagai memikul amanah menegur  sesama  manusia agar segala kekurangan dapat dibaiki semula.  Adakalanya aku  juga tergolong dengan  kategori  no 6 diatas .  Ini  membuat aku takut pada  diri sendiri dan memaksa diri   untuk  bangun,   cari idea baru untuk program dan anak-anak didikiki agar ianya berubah .
Nasihat untuk diri ini juga rakan-rakan mahupun adik-adik  tidak kira kita berada di kategori yang keberapa, yang penting ialah buka minda untuk terus berusaha menjadi guru Pendidikan  Khas yang berjaya . Banyakkan belajar melalui lawatan, bertukar-tukar pendapat dan pandangan dan membuat kajian tentang murid-murid ini.

Berhadapan dengan anak istimewa menuntut banyak kesabaran dan komitmen. Oleh itu jangan alpa dengan kemudahan yang disediakan hingga lupa untuk mengkaji dan mencipta sesuatu yang baru dalam dunia Pendidikan Khas. Pengajaran dan pembelajaran di dalam dan luar bilik darjah amat penting dan ianya adalah seiring dengan pengurusan tingkahlaku untuk anak-anak istimewa ini.

Tidak kira siapakah kita. Apa yang penting ialah memikul amanah sebaik mungkin demi kepentingan anak-anak isitimewa ini.

Must do everything to get something